Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pussbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Varför alla dessa pussbilder. Varje gång man ser en bröllopsbild så trycker brudparet in sina ansikten i varandra. Man ser knappt vilka de är.

Varför är det så speciellt med pussbilder. Varje gång efter ett bröllop vill alla fotografera brudparet när dom äter upp varandra.

Jag har en teori om att det är uppdämda hämningar som får utlopp då man kan hojta till andra att hångla offentligt samtidigt som man får titta på.

Det är säkert bara för att dom ska få en accesspunkt till att fantisera vad som händer i sängkammaren på kvällen sedan, speciellt om personerna ifråga tillhör dom snyggare exemplaren.

Eller så är det enda chansen för fotografen att få en hyfsat gullig & romantisk bild på två urfula människor, när de begraver sina trynen i varandra... ?

//LL - vaknade inte på den helt seriösa sidan imorse.

Hahaha, vilka oromantiska teorier!
Jag har fotograferat ett antal bröllopspar under årens lopp.Jag brukar har en serie av många variationer varav pussbilderna är endast ca 3 st av ca 100 bilder. Det är ju så att brudparet kysser varandra på prästen uppmaning under vigselakten som en bekräftelse på att äktenskapet har börjat.
Det är en urgammal sed. Eftersom "publiken" inte får fotografera under vigselceremonin försöker de flesta återskapa pussögonblicket efteråt.
Konstigare är det ju inte.

Så ni menar alltså - på allvar - att det inte är så att den ena av kontrahenterna håller på att blåsa upp den andra.......här raseras gamla föreställningar må jag säga......
Us

Vänner änså länge

I den generation som gifter sig i dag så vet man att ganska få fortfarande är tillsammans om kanske tio år. Pussbilden blir då ett dokument från den tid då man fortfarande trodde på den stora eviga kärleken

Det är ju inte snyggt :)

Nu har jag bläddrat igenom den senaste tidens bröllopsbilder och varannan är en pussbild. Jag kan inte förstå varför en sådan skulle intressera någon annan än själva bröllopsparet. Den dag då dom har slutat att ta på varandra kan dom ta fram pussbilden och minnas hur det var när dom var unga.

En pussbild ger lika mycket kontakt med de porträtterade som om dom hade haft en säck över huvudet.

Hm... håller med och inte. Pussande kan framför allt framkalla användbara fnitterattacker. Mycket snyggt på bild :)

Sen är jag mer anti bilderna där de bara står och tittar på varandra. Varför tittar de på varandra då? Känns mer konstlat en en puss, basta.

Men visst, ju mer hångel desto mer pinsamma känns de säkert 30 år senare när kyssandet kanske bara förekommer på gamla bilder.

Wolfgang skrev:
Det är ju så att brudparet kysser varandra på prästen uppmaning under vigselakten som en bekräftelse på att äktenskapet har börjat.
Det är en urgammal sed. Eftersom "publiken" inte får fotografera under vigselceremonin försöker de flesta återskapa pussögonblicket efteråt.
Konstigare är det ju inte.

Denna "urgammla sed är faktisk inte så gammal i Sverige. Det är en anglikansk sed som har kommit till sverige via alla dåliga amerikanska romantiska dramer.
Det är faktiskt till och med så, har jag fått lära mig, att om prästen säger det så bryter han eller hon mot Svenska Kyrkans ordning. Visserligen en mindre föreelse men ändå tillräkligt för att få en tillrättavisning. Om du kollar i en Kyrkohandbok så finns inte denna handling med.

Förr i tiden så var ju detta första gången man kysstes.

Detta hänger ihop med att äktenskapet förr var en instution mellan familjer och inte mellan de som gifte sig på det sättet det är idag.

Det är också därför pappan lämnar över bruden. Han lämnar över "äganderätten" av sin dotter till hennes man. När man förklarar detta för brudpar brukar dom flesta brudar inte vilja bli överlämnade längre.

När det gäller att ha kyssbilder i ett album från ett bröllop så anser jag att man skälvklart ska ha det. Det är ju där man har en chans att fånga stämmningen och känslan.

Greven

kromatisk aberration skrev:
Hm... håller med och inte. Pussande kan framför allt framkalla användbara fnitterattacker. Mycket snyggt på bild :)

Sen är jag mer anti bilderna där de bara står och tittar på varandra. Varför tittar de på varandra då? Känns mer konstlat en en puss, basta.

Men visst, ju mer hångel desto mer pinsamma känns de säkert 30 år senare när kyssandet kanske bara förekommer på gamla bilder.
Jag hållere totalt med om att pussande kan skapa bildmöjligheter. Det är ofta jag brukar be brudparet att pussas medan jag tänker ut nästa bildidé. Det gör att dom slappnar av lite. Det jag menar är att man inte behöver knäppa kort på eländet.

Titta på varandra kan på samma sak framkalla oförutsedda bilder. Jag håller med om att det ser lite tråkigt ut om dom står och tittar på varandra med en meter emellan.

Lindaliten skrev:
Eller så är det enda chansen för fotografen att få en hyfsat gullig & romantisk bild på två urfula människor, när de begraver sina trynen i varandra... ?

//LL - vaknade inte på den helt seriösa sidan imorse.

Ha Ha Ha Ha Ha!!

Tack! jag behövde det :) /Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar