Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Push-Pull zoom
- Trådstartare mindwipe
- Start datum
mindwipe
Aktiv medlem
Justus skrev:
Istället för att vrida på en zoom-ring för du objektivets yttre del framåt/bakåt.
Är inte det väldigt obekvämt, eller går det så pass lätt att zooma ? Finns det någon sida som beskriver detta ytterligare ?
RolandM
Aktiv medlem
Det är mest en vanesak. Konstruktionsmässigt är det billigare att bygga en drag och skjut zoom jämfört med att ha ett vred som drar och skjuter. När zoomarna var nya var drag-o-skjut den vanliga metoden att bygga reglaget för brännviddsändring och genom att snurra på frontlinsen ställdes skärpan in. När kamerorna var manuella underlättade det om reglagen var logiska.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Här kommer en link till en liknande/samma tema....
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19165
---Mina synpunkter är många och dem kommer fram i denna tråd..../Niclas.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19165
---Mina synpunkter är många och dem kommer fram i denna tråd..../Niclas.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Linkeboda skrev:
En push-pull zoom jag ägde en gång hade nackdelen att den lätt gled ut till det yttersta läget när man lutade kameran framåt. Kan tänka mig att det är ett problem som är vanligare på såna zoomar.
---Zoomar av hög kvalitet har inte detta problem, dessutom är Canons zoomar försedda med ett reglerbart motstånd i konstruktionen. Det fungerar mkt bra!!
Mvh Niclas, som föredrar "vanlig zoom" eftersom den har mindre rörelse i den yttre konstruktionen vilket ökar risk för införande av fukt, dam, och mer kännslig för slag.........
Linkeboda
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
---Zoomar av hög kvalitet har inte detta problem, dessutom är Canons zoomar försedda med ett reglerbart motstånd i konstruktionen. Det fungerar mkt bra!!
Hehe, nej det är sant. Zoomen jag ägde kan man knappast beskylla för att vara av hög kvalitet. Ett Sigma 75-300 4-5.6 som kostade 1500 eller något liknande.
mindwipe
Aktiv medlem
Jag har funderingar på att köpa ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM objektiv.
* Hur långt ut/in går reglaget för zoomen?
* Enligt spec så är objektivet 189mm långt som max, är det alltså i fullt utdraget läge ?
* Finns det några bra bilder på hur objektivet ser ut utdraget ?
Anledningen till alla frågor är att det finns ingen butik i närheten som har detta objektiv hemma så jag kan klämma på det.
Kan någon beskriva lite egna erfarenheter av just detta objektiv...
* Hur långt ut/in går reglaget för zoomen?
* Enligt spec så är objektivet 189mm långt som max, är det alltså i fullt utdraget läge ?
* Finns det några bra bilder på hur objektivet ser ut utdraget ?
Anledningen till alla frågor är att det finns ingen butik i närheten som har detta objektiv hemma så jag kan klämma på det.
Kan någon beskriva lite egna erfarenheter av just detta objektiv...
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Det klart bästa köpet i sitt område!!
Jag har testat både Nikon,s och Canons och kan säga att Canon,s ger mer kvalitet för pengarna. I alla fall så det känns i konstruktionen!
Med motljusskyddet på och fullt utdraget så är den ca35 cm långt! Med motljusskyddet på och helt indraget så är det ca 27,5cm långt.
Skarpt som bara den och med en mkt bra fungerande IS!!
Finns "billigt" för runt 10000,-sek-11000,-sek och blir säkert billigare nu när 28-300 IS kommer på frammars!
Mvh Niclas.
Ps, Finns många på ebay.de varje vecka.....
Jag har testat både Nikon,s och Canons och kan säga att Canon,s ger mer kvalitet för pengarna. I alla fall så det känns i konstruktionen!
Med motljusskyddet på och fullt utdraget så är den ca35 cm långt! Med motljusskyddet på och helt indraget så är det ca 27,5cm långt.
Skarpt som bara den och med en mkt bra fungerande IS!!
Finns "billigt" för runt 10000,-sek-11000,-sek och blir säkert billigare nu när 28-300 IS kommer på frammars!
Mvh Niclas.
Ps, Finns många på ebay.de varje vecka.....
melker2001
Aktiv medlem
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
En fråga till er som har detta objektiv, funkar det bra att fota på frihand med detta odjektiv?
// Håkan
En fråga till er som har detta objektiv, funkar det bra att fota på frihand med detta odjektiv?
// Håkan
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
---Absolut! Det är där is,en kommer till sin rätt dessutom så bör man ha lite kontroll på när man använder is,en på stativ.....fotar man aktivt med stativet som stöd så är det helt ok men om man har kameran stumt fast tex vid självutlösare så kan is,en skapa "egna" rörelser.....
Stativ är ju att rekommendera, absolut!/Niclas.
Stativ är ju att rekommendera, absolut!/Niclas.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
---Kan uppvisa många skarpa bilder där jag med "utvilad arm" fotograferat på 400mm och på slutartider som 1/30sec även om det inte är att rekom, om man önskar säkra resultat såklart
För blandad fotografering är detta mitt favoritobjektiv ute i naturen. När jag fotograferar på frihand i blandad terräng så använder jag iso 100 ev pressad till 200 eller 400F....
/Niclas.
melker2001 skrev:
// Håkan
---Kan uppvisa många skarpa bilder där jag med "utvilad arm" fotograferat på 400mm och på slutartider som 1/30sec även om det inte är att rekom, om man önskar säkra resultat såklart
För blandad fotografering är detta mitt favoritobjektiv ute i naturen. När jag fotograferar på frihand i blandad terräng så använder jag iso 100 ev pressad till 200 eller 400F....
/Niclas.
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Det fungerar fint, men det är tröttande i längden så jag brukar använda ett enbensstativ..all vikt avlastas medans man kan behålla det mesta av rörelsefriheten.
Som bonus blir bilderna skarpare och man kan använda längre slutartid!
melker2001 skrev:
Det fungerar fint, men det är tröttande i längden så jag brukar använda ett enbensstativ..all vikt avlastas medans man kan behålla det mesta av rörelsefriheten.
Som bonus blir bilderna skarpare och man kan använda längre slutartid!
sagan
Avslutat medlemskap
Niclasfoto skrev:
Och motljusskyddet är ca 9cm.
mindwipe skrev:
Hur långt går zoomringen ?
Vad menar du nu..?
100-400:an är ju en skjutzoom (Push-Pull)..och har alltså ingen zoomring.
Senast ändrad:
mindwipe
Aktiv medlem
Vad menar du nu..?
100-400:an är ju en skjutzoom (Push-Pull)..och har alltså ingen zoomring.
Jag menar det avsedda "handtag" man håller i för att zomma, hur långt det rör sig fram och tillbaka. Men det går ju att räkna ut nu när jag har längdmåtten på objektivet i fullt in/utdraget läge, ca 7,5cm.
Anledningen är att jag vill få en bild av hur det skulle fungera att handhålla, och om man då kan använda sig av stativfästet genom att lägga det i handflatan och sen zooma. Men då får ju inte zoomen gå för långt, då blir det till att ha långa fingrar...
Bra sugen är jag i alla fall på att köpa ett...
Maxell
Aktiv medlem
Att använda zoomen med handhållen kamera tycker jag inte är några problem. Håller man objektivet i "zoom-ringen" så tycker jag att man får bra balans.
Att göra så som du beskriver - hålla i stativfästet och zooma med fingrarna - verkar lite onödigt krångligt och svårt. Fästet sitter lite för nära kameran för att man ska få ordenligt grepp och balans. Objektivet väger ju trots allt över 1 kg.
Att göra så som du beskriver - hålla i stativfästet och zooma med fingrarna - verkar lite onödigt krångligt och svårt. Fästet sitter lite för nära kameran för att man ska få ordenligt grepp och balans. Objektivet väger ju trots allt över 1 kg.