Hassepe
Aktiv medlem
wesly skrev:
Som jag förstår är det inte lätt att klura ut vad PUL säger angående bildpublicering.
Kan jag lägga ut en bild på fotosidan som jag tagit på en idrottare på en tävling?
//Vesa
Jag håller med dig Vesa, det är sannerligen inte lätt, förmodligen beroende på att det egentligen är värderingar från fall till fall som reglerar vad som är tillåtet.
Jag är ingen jurist, men enligt mig i egenskap av lekman på området så har jag uppfattat som att nya PuL generellt inte siktar in sig på bilder frånsett i kränkande situationer eller bilder i väl strukturerade bild-databaser (t.ex att man kan söka fram bilder/personuppgifter). Om PuL är tillämplig så måste du ha samtycke från den avbildade personen.
Tyvärr kan det ju vara så att det du inte uppfattar som kränkande kan vara kränkande för personen du avbildat. När det gäller barn och ungdomar är det förmodligen lättare att läsa in en kränkning. Det här är svårt tycker jag.
Jag tror att om man använder sunt förnuft, visar stor skopa respekt och hänsyn så bör det inte uppstå något problem. För min egen del är det inte PuL som avgör om jag ska publicera bilden eller inte.
För övrigt är väl inte PuL allenarådande när det gäller bilder och publicering av dessa, bilder i reklam t.ex. reglerar väl inte PuL?