Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publiserad Bild i Tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Linnea_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skickat in några av min bilder till tidningen DigitalFoto och nu idag när jag fick mitt nummer ser jag att min bild har blivit publiserad, men med någon annan persons namn, bildnamn, bildbeskrivning och bild information. Vilket jag bliv mycket ledsen och besviken över eftersom det här är en av mina bilder som jag är mäst nöjd med och att det är första gången jag får någon av mina bilder publiserade. Jag funderar på att kontakta utgivaren för tidningen och klaga, men jag vet inte vad jag kan kräva. Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra nu??

Tack på förhand.
Linnea
 
svårt. Finns de som kommer att börja hojta med att du ska ta betalt enligt blf:s prislista och sånt. Är ju ett alternativ om man vill stöta sig.

Jag hade nog tyckt att en prenumeration och en rättelse i nästa nummer hade varit ok, om du tycker det är en bra tidning dvs =)

Någon kompensation ska du ha. Frågan är bara hur hugad du är efter pengar eller annat.

Ha det så bra!

/Per
 
Det handlar väl om en bild som är inskickad som "läsarbild", inte en bild som du skall få betalt för?

En rättelse i nästa nummer tillsammans med bilden känns väl ok.
 
Per_S skrev:
svårt. Finns de som kommer att börja hojta med att du ska ta betalt enligt blf:s prislista och sånt. Är ju ett alternativ om man vill stöta sig.

Jag hade nog tyckt att en prenumeration och en rättelse i nästa nummer hade varit ok, om du tycker det är en bra tidning dvs =)

Någon kompensation ska du ha. Frågan är bara hur hugad du är efter pengar eller annat.

Ha det så bra!

/Per

Nä jag har inte lusta att söta mig. Jag premunerar redan på tidningen. Jag tycker mest att det är trist eftersom det är först gången som jag får någon av mina bilder publiserade. Vad ska jag säga till tidningen?? Förslag???
 
Efter som det är en läsar bild så tycker jag du kan ringa och säga att det känns snopet och att du tycker att det kunde vara bra med en rättelse i nästa nummer.
 
Jag skulle kalla det bildstöld/manipulering! (tills dess annat är bevisat.) Då det finns en annan persons namn, bildnamn, bildbeskrivning och bild information på bilden ...(det kan faktiskt ha blivit en förväxling av bilder och bylines.)

Hoppas du är 100% säker på att det är just din bild så att det inte är en bild som någon annan har tagit. (kanske inte så troligt)

Ring upp dem och be att få en rättelse i nästa nummer. Om inte kanske man kan skicka en faktura på manipulerad bildbyline.

Tror dock de har stor förståelse.

Hadé.
 
Linnea_N skrev:
Jag har skickat in några av min bilder till tidningen DigitalFoto och nu idag när jag fick mitt nummer ser jag att min bild har blivit publiserad, men med någon annan persons namn, bildnamn, bildbeskrivning och bild information. Vilket jag bliv mycket ledsen och besviken över.
Oavsett om det är en bild man får betalt för eller ej så är det ett allvarligt brott mot upphovsrättslagen att uppge fel upphovsman (fotograf) när man publicerar en bild. Och det tror jag att de vet om på tidningen. Ta kontakt med redaktionen, berätta för dem att de gjort ett misstag och hur ledsen du är!

Om de som jobbar på tidningen har någon hyfs kommer de att sätta in en rättelse och ge dig något trevligt som plåster på såren. Om de inte gör det tycker jag att du ska berätta det för oss på FS och alla andra du känner.
 
Re: Re: Publiserad Bild i Tidning

ErlandH skrev:
Oavsett om det är en bild man får betalt för eller ej så är det ett allvarligt brott mot upphovsrättslagen att uppge fel upphovsman (fotograf) när man publicerar en bild. Och det tror jag att de vet om på tidningen. Ta kontakt med redaktionen, berätta för dem att de gjort ett misstag och hur ledsen du är!

Om de som jobbar på tidningen har någon hyfs kommer de att sätta in en rättelse och ge dig något trevligt som plåster på såren. Om de inte gör det tycker jag att du ska berätta det för oss på FS och alla andra du känner.

Jag tycker det är lite sniket.
Om man skickar in en bild gratis så förlorar man ju inget om de lägger in en rättelse, då kan man ju inte kräva pengar.
 
Re: Re: Re: Publiserad Bild i Tidning

Oscar Cederqvist skrev:
Jag tycker det är lite sniket.
Om man skickar in en bild gratis så förlorar man ju inget om de lägger in en rättelse, då kan man ju inte kräva pengar.

Plåster på såren behöver inte betyda att man får pengar. Man kan få en lite grej eller förmån. Något som inte kostar något för utgivarna men gör mig glad igen.
 
Hej!
Tänkte bara meddela hur det gick. Jag skrev ett mail till redaktionen där jag förklarade vad som hade hänt och fick följande som svar:

Hej Linnea!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag vet inte hur det har kunnat hända. Vi kollar normalt namn och texter extra noga på Heta bilder-sidorna för att detta inte ska uppstå, men något gick tydligen fel denna gång.
Jag ska se till att vi rättar till detta i nästa nummer. Vi kör din bild igen helt enkelt med rätt information.
Som plåster på såren skickar jag dig en bok. Vill du ha en om allmänna fototips, Photoshop (CS2 eller CS3) eller Lightroom?
Behöver din adress också förstås.


Mvh
Peter
DigitalFoto


En rättelse och plåster på såren :)
 
Linnea_N skrev:
Hej!
Tänkte bara meddela hur det gick. Jag skrev ett mail till redaktionen där jag förklarade vad som hade hänt och fick följande som svar:

Hej Linnea!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag vet inte hur det har kunnat hända. Vi kollar normalt namn och texter extra noga på Heta bilder-sidorna för att detta inte ska uppstå, men något gick tydligen fel denna gång.
Jag ska se till att vi rättar till detta i nästa nummer. Vi kör din bild igen helt enkelt med rätt information.
Som plåster på såren skickar jag dig en bok. Vill du ha en om allmänna fototips, Photoshop (CS2 eller CS3) eller Lightroom?
Behöver din adress också förstås.


Mvh
Peter
DigitalFoto


En rättelse och plåster på såren :)

Tycker faktiskt dett är riktigt sjysst av Digitalfoto, du kan bara tacka ja :)
 
madsochmarja skrev:
Tycker faktiskt dett är riktigt sjysst av Digitalfoto, du kan bara tacka ja :)

Det har jag gjort också! :)
Men jag ville meddela det här för att dom inte ska hamna i dåliga dagar, utan att ni alla ska se att dom är bra att ha att göra med. En mycket bra tidning också. :)
 
Tryckfel är sånt som händer, trots korr-läsning, etc. Alltid lika tråkigt, det viktiga är hur de hanteras i efterhand. Tycker det lät bra med en bok som kompensation.
 
Ett tips om du vill fortsätta bli publicerad it idningen Linnea är, att inte ringa in och vara sur och otrevlig. Presentera dig, och berätta exakt som det är. Ringer du och kräver pengar mm så kommer chefsredaktören att svartlista dig.

Dom är trevliga på kamera och bild så dom hjälper dig säkert!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.