Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering - Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Inför ett nära stundande evenemang i Falun bjuds fotografer in till en fototävling.
Evenemanget är Falun Då, och marknadsförs som "historiska festdagar i Världsarvet"

I broschyren som gått ut och på Falun Då´s hemsida står det att läsa:
"Observera att Falun Då förbehåller sig rätten att publicera inlämnade material, varför det är upp till fotografen att begära tillåtelse av berörda personer att bilderna får publiceras."

Under Falun Då kommer mängder med historiskt klädda människor att visa sig i kostymtävlingar och vandra på stan. Menar Falun Då att varje fotograf som vill delta i tävlingen ska springa med avtal om publicering som alla fotade ska skriva under?
I en kostymtävling är ju ett sådant förfarande knappast möjligt då varje person visar upp sig och sedan går vidare. Hur hinna fota och få påskrivet?

Vad har ni för erfarenheter av det här?
Krävs det att jag får ett skrivet avtal?
Är det jag som fotograf som verkligen ska ha avtalet?

Här finns hela texten om fototävlingen att läsa.
http://www.falunda.se/default.asp?ID=7
 
Det är i vilket fall som helst ett sätt för arrangörerna av detta evenemang att skaffa sig bilder till ett lågt pris. Personligen avstår jag av princip från att delta i sådana här "tävlingar".
 
FotoGunnar skrev:
Det är i vilket fall som helst ett sätt för arrangörerna av detta evenemang att skaffa sig bilder till ett lågt pris. Personligen avstår jag av princip från att delta i sådana här "tävlingar".

Jo, jag har haft tanken om bilder till lågt eller inget pris själv. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska vara med eller om jag bara ska fota för mig själv.
 
Alltså man får ju tänka lite praktiskt i vissa lägen.

1. Det är ju omöjligt att få skriftliga avtal genomlästa och underskrivna av alla berörda parter.

2. Fundera på varför medgivande skall finnas. Anledningen är att ma nvill vara fri från risken att en medverkande person skall bli förbannad föratt han/hon finns avbildad på en bild som sedan publiceras. Om risken för detta är = 0 så är den praktiska nyttan med ett godkännande meninglös, bortset från at du visar den avporträtterande personen respekt. Om därför du frågar direkt vid fotograferingen om det är ok att plåta föratt visas på denna Falusida så är ju risken för en stämmning ganska liten. Den finns eftersom det finns övernitiska personer som kan alla lagar och utnyttjar dessa och därför är ju på papper alltid att föredra, men här spelar ju alltså den praktiska genomförbarheten kontra risken en stor roll.

3 Jag skulle också dra öronen åt mig när det gälelr alla dessa fototävlingar... Billigt/gratis för uppdragsgivaren att fritt få utnyttja en bild hur dom vill. Om dom tar emot bilden så är den såpass bra at dom vill ha den, då kan dom också betala en slant för det... Fotografera för din egen skull och tar du en riktig kanon bild så visa den och se om intresse finns för ett köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.