Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering Utan Namn

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver lite vägledning i en fråga...

Jag har gjort ett jobb för ett företag och levererat bilder på DVD. Bilderna är fria för företaget att använda i allt eget material, samt för utskick till branchtidningar. Redaktionellt och kommersiellt. Allt är enligt avtal och jag har fått betalt för mitt jobb. Enl. avtal ska mitt namn alltid publiceras tillsammans med bilderna.

Nu är fallet att en tidning har publicerat flera bilder utan att ange varken mitt, eller firmans namn som fotograf.

Vad är rimliga följder? Blir tidningen betalningsskyldig mot mig, eller mot firman som jag har gjort jobbet för? Eller är allt OK, bara för att jobbet är inköpt av firman som har levererat direkt till tidningen?

Jag känner mig ganska villrådig i frågan. Och inte helt nöjd med att mina bilder inte säger någonting om vem som har tagit dom.

mvh /Peter

Om jag förstått allting rätt så har dom gjort klockrent fel, och någon skall ge dig pengar för uteblivet namn.
Problemet är skuld frågan, dom har ju fått bilderna från företaget du sålt dom till, så har dom sagt att allt är okay eller har tidning bara hoppat över att skriva det? Min gissning är alternativ ett.

Mitt tips är att bara påpeka det, på ett snällt och trevligt sätt (och inget mer än det, bara nämna det och sen släppa det), för företaget som köpt dina bilder. Att för dig är det väldigt viktigt att ditt namn kommer med, för att det är reklam för ditt namn bla. bla (det kommer dom att förstå). Att bråka kommer bara att göra att du får två bild köpare som aldrig vill ha med dig att göra igen, det är inte värt allt besvär.

Du kommer säkert att få en massa glada tillrop med "grattis, bara att skicka en faktura" grejer här, men hoppa över det, det är inte värt att bråka om en sån grej och det är inte värt att "sota" ner sitt namn för en sån grej.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Om jag förstått allting rätt så har dom gjort klockrent fel, och någon skall ge dig pengar för uteblivet namn.
Problemet är skuld frågan, dom har ju fått bilderna från företaget du sålt dom till, så har dom sagt att allt är okay eller har tidning bara hoppat över att skriva det? Min gissning är alternativ ett.

Mitt tips är att bara påpeka det, på ett snällt och trevligt sätt (och inget mer än det, bara nämna det och sen släppa det), för företaget som köpt dina bilder. Att för dig är det väldigt viktigt att ditt namn kommer med, för att det är reklam för ditt namn bla. bla (det kommer dom att förstå). Att bråka kommer bara att göra att du får två bild köpare som aldrig vill ha med dig att göra igen, det är inte värt allt besvär.

Du kommer säkert att få en massa glada tillrop med "grattis, bara att skicka en faktura" grejer här, men hoppa över det, det är inte värt att bråka om en sån grej och det är inte värt att "sota" ner sitt namn för en sån grej.

/Magnus

Tack för ditt svar!

Företaget som har skickat bilderna har väldigt noga påpekat att fotografens namn MÅSTE stå med. Jag antar att det då ligger på tidningens bord att gottgöra någon. Vore bara intressant att veta hur det ligger till rent juridiskt innan man börjar diskutera saken med alla parter. Givetvis går jag miste om en väldigt, för mig, viktig reklam och marknadsföringsbit då detta var ett inledande och stort jobb i sin genre. Jag lättade till och med en del på priset för att jag tänkte att det skulle ta igen sig på marknadsföringen när jag förstod att det skulle publiceras.

Det är inte min avsikt att bråka. För det är en inledande process med både tidningen och företaget som kan leda mycket långt.

mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar