Annons

Publicering för egen marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullberg

Avslutat medlemskap
Hej alla som kanske har ett hum om hur de funkar med bildrättigheter.

Jag var för några veckor sedan och fotade i Stockholm. Jag var med i ett Projekt, Daria Agency. Vår plan var att dra igågn en liten modellagentur/promotion site för modeller som ville satsa lite. Allt va jättebra, jag la ner en hel del tid. Åkte upp till Stockholm, plåtade, inga avtal skrevs, inget skrevs, ja visste inget, information hade undanhållits mig.

Helgen efter blev jag petad från porjektet, det är inte så farligt för de blev för sexistiskt för mig. MEN då kommer de först å säger att ja itne får publicera bilderna för egen marklandsföring för att det är inte okej med gäarna av nattklubben som vi fotade på. Jag sa visst, då ska de informeras om det innan + att det ska råda fotoförbud. Då skulel de fakturera mig för tio modeller, tio stylister och bakgrunder och andra saker ör ca 20 000:-

Bullshit sa jag då för man kan inte fakturera något man bara hittat på.

Sen hotade de med både dett ena och det andra, men jag ska inte lägga ut bilerna till andra modellsiter, jag ska inte heller använda bilderna till något annat än i min pappers portfolio, och min webbportfolio, inte sälja, inte nåt annat, utan bara att visa "dessa har ja tagit och ja är jätte stolt".

Detta bråkar de jätte mycket om, jag har skriftligt på mail från alla som jag vill publicera på min site, utan två, dessa två vill jag ändå publicera, men då hotar de med PUL, personuppgiftslagen. Jag klippte bort huudet på dessa modeller. Då gäller inte PULs regler.

Det hela slutade med att de skrev mai till mig som sa: "Bildrättigheterna som en fotograf tar försvinner efter hans död" och såna saker, citerar Lagboken. Även att de komemr säga till maffiarelaterade människor.

Min fråga i det hela är: Har jag rätt att publicera bilderna på min ehsmida för egen marknadsföring endast, samt ha dem i min pappersportfolio.

För er som undrar så hittar ni dem som jävlas med mig på www.daria.se

Om det är nån som vet nån Advokat som är bra i ämnet så säg mer än gärna till, för det är inte abra hotren och bråken, utan det är även förtal, ganska grova förtal.

Mvh

Johan

020626262

Fått svar

Jag mailade Staffan coh fick svar:

Hej
Det finns vissa regler somman måste följa när det gäller fotografering.
1. är att det är restaurangägaren som man måste ha tillstånd ifrån att fotografera i hans lokaler.
2. för att använda bilder i reklam (även på din hemsida)måste den person som förekommer på bilden ge sitt tillstånd.
3. för att lägga ut bilden på Internet (databas) måste personen på bilden ge sitt tillstånd.

Min följdfråga:

Hej.
Det är bara en sak jag undrar över nu.
Om inget av restaurangen/baren syns på bilden, då ja fotograferade mot kartongbakgrund, gäller samma sak då, att jag måste ha tillstånd från restaurangägaren?

Staffans svar:

Hej igen
Det här med tillstånd av restaurangägaren är ju något som normalt sker
innan fotografering. Var det ett arrangemang av andra som du skrev
tidigare så kan man förutsätta att restaurangägaren gett sitt tillstånd.
Men skall du fotografera i en restaurang på nytt bör du skaffa tillstånd.
När det gäller gästerna så kan inte restaurangägaren ge tillstånd för dem
att bli fotograferade utan de bör tillfrågas om bilderna skall publiceras
i reklam eller på Internet.
I annat sammanhang är det restaurangägaren som är ansvarig. En restaurang
är inte en offentlig plats.

Staffan

Detta var ett arrangemang som gjordes av mina vänner.
Så när man smäller upp studion där inne och ägaren hjälper till och är med hela tiden så måste man tolka det som att det är okej.

Om jag då inte heller hört någon annan säga något om att bilderna absolut inte får användas så är det min rätt att publicera. Som jag förstog det så kan man itne komma och kräva saker i efterhand, samt att inget kan hindra mig från att publicera då jag har skriftligt på mail att jag får publicera bilderna från modellerna.

Nu har jag livit lite vettigare, och hoppas att ni också blivit det som läst detta.

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar