Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bilder i lokaltidning

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikn86

Ny medlem
Jag vill börja med att passa på att tacka för en jättebra sida och forum som hjälpt mig mycket i mitt fotande! Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp och synpunkter angående en sak:

Jag var på några kompisars bröllop i helgen och tog då, som privatperson, massa bilder. Detta bröllopet uppmärksammades pga speciella händelser av lokala tidningen som gjorde en intervju (morgontidning med upplaga runt 50 000). Eftersom inga bilder fanns så fick jag frågan av brudgummen om jag hade några att skicka till reportern. Självklart kunde jag göra det så jag kollade igenom, redigerade och skickade två bilder till reportern där jag skrev att jag var fotograf.

Idag var artikeln med i tidningen. Inte nog med att mina två bilder var med så blev den ena bilden en helsidesbild på framsidan av ena tidningsdelen och den andra runt 25*20 cm stor i själva artikeln, vilket känns riktigt kul!

Nu till det lite tråkigare. Till bilderna har reportern enbart skrivit "foto:privat" och ingen ersättning har talats om. Är detta ett normalt arbetssätt för en morgontidning?

Jag har skickat ett mail till ansvarig utgivare med frågor angående bilderna, men ville gärna ha lite tips om mina rättigheter från er här. Får jag "skylla mig själv" eftersom jag inte skrev något om bildrättigheter eller villkor när jag skickade mailet utan enbart skrev vem fotograf var? Hör det inte till god sed att i alla fall skriva ut fotografens namn för en så stor bildpublicering som detta ändå var? Känns ju lite synd att inte fått med sitt namn iaf när man lyckas få en förstasidesbild, händer ju inte varje dag om man säger så :)
 
Om man inte har avtalt något i förväg så är det ju svårt att hävda att man vill ha ersättning efteråt, då skulle du nog ha skrivit det när du skickade över bilderna, vilket anspråk du hade,

Sedan är det ju lite taskigt att inte skriva ut fotografens namn, så det kan du ju anmärka på, men jag skulle inte anmärka heller utan jag skulle ta en chans för att kanske kunna få lite uppdrag från dem, om du nu är intresserad av det! :)

Ring upp (maila inte, det är opersonligt, telefon är bättre!) och uttryck hur kul du tycker det är att de valde din bild till förstasidan men att det var ju lite trist att de inte skrev ut ditt namn (då kanske du får en förklaring till varför de inte gjorde det heller), sedan kan du spinna vidare och säga att du tycker att foto är väldigt intressant etc. etc. och att du skulle tycka det vore kul att göra några uppdrag åt dem och se vad de säger, det är ju en bra möjlighet att komma in i branschen och få lite kontakter, har du tur så kanske du får något uppdrag från dem som prov etc. eller fråga om du kan skicka in lite bildprover etc. nu har du ju en bra öppning och en naturlig anledning till att prata med dem, du har etablerat en relation eller skapat en personlig kontakt med någon, då är det mindre sannolikt att de bara viftar bort dig, är ungefär så försäljning fungerar när man bygger en relation med en kund :) (väldigt förenklat)

Så se möjligheten i det hela, de tyckte ju uppenbarligen att din bild dög för att smälla upp på förstasidan!
 
Bra tankar, någon ekonomisk ersättning i efterhand är inget jag tänkte kräva utan det var mer en generell fråga från en okunnig hur det funkar i branschen :). Det är nog sant att detta skulle vara ett bra läge att komma in mer seriöst med fotandet men känns inte riktigt som att tiden finns för det.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
Det verkar som att tidningen kommer kompensera mig för bilderna samt göra en notis om fotografen för bilderna vilket känns riktigt roligt! Mycket bra gjort av tidningens ansvarige utgivare måste jag säga.
 
Sedan är det ju lite taskigt att inte skriva ut fotografens namn, så det kan du ju anmärka på, men jag skulle inte anmärka heller utan jag skulle ta en chans för att kanske kunna få lite uppdrag från dem, om du nu är intresserad av det! :)

Kanske var jag bara j-ligt stressad vid tidigare anställningar, men jag satt i varje fall inte och tänkte som att jag skulle börja föreslå uppdrag till privatpersoner som jag inte kände sedan tidigare och inte heller sett några fler bilder från än i värsta fall en enda.
Hallå, återkom till verkligheten.

Trevligt i alla fall att det löste sig för trådstartaren.
 
Dåligt att inte ange dig som fotograf och också att du inte blev ersatt. Jag skickade in bilder till Expressen, på eget bevåg, råkade ha kameran i handen när händelse ägde rum i Stockholm för ett år sedan. De tog in bilden (på nyhetsplats, över ett uppslag), skrev visserligen att det var en "läsarbild", dvs utan mitt namn, men pröjsade utan krus vad jag är förstår normal taxa, dvs runt en tusenlapp före skatt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.