Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerat min bild utan tillåtelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

SixxStar

Medlem
Min bild har dykt upp i en engelsk tidning som heter Classic Rock Magazine AOR i ett reportage om en artist (Jean Beauvoir). Jag har själv gett bilden till artisten för att han ville göra en förstoring och hänga hemma hos sig själv. Inga problem med det.
Men nu har han alltså gett bilden till tidningen som publicerat den i senaste numret. Jag har inte fått cred heller, utan det står "all photos: Jean Beauvoir's archive¨ på första sidan av reportaget.

Vet inte hur jag ska ställa mig till det här. Kul att få min bild med i en stor tidning, men artisten BORDE ha kollat med mig först givetvis, men antog väl att jag inte skulle ha något emot det. Och jag borde, som minst, blivit nämnd som fotografen till bilden.
Jag vill inte göra mig ovän med artisten, då vi eventuellt har ett litet samarbete på gång i framtiden och vi har varit "vänner" ett par år.

Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?
Det gäller den svartvita bilden uppe i hörnet av sidan, med Jean och Paul Stanley.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd....4_10152490352651669_4962043519531090215_o.jpg
 
Min bild har dykt upp i en engelsk tidning som heter Classic Rock Magazine AOR i ett reportage om en artist (Jean Beauvoir). Jag har själv gett bilden till artisten för att han ville göra en förstoring och hänga hemma hos sig själv. Inga problem med det.
Men nu har han alltså gett bilden till tidningen som publicerat den i senaste numret. Jag har inte fått cred heller, utan det står "all photos: Jean Beauvoir's archive¨ på första sidan av reportaget.

Vet inte hur jag ska ställa mig till det här. Kul att få min bild med i en stor tidning, men artisten BORDE ha kollat med mig först givetvis, men antog väl att jag inte skulle ha något emot det. Och jag borde, som minst, blivit nämnd som fotografen till bilden.
Jag vill inte göra mig ovän med artisten, då vi eventuellt har ett litet samarbete på gång i framtiden och vi har varit "vänner" ett par år.

Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?
Det gäller den svartvita bilden uppe i hörnet av sidan, med Jean och Paul Stanley.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd....4_10152490352651669_4962043519531090215_o.jpg

Jag antar att du fyllt i alla uppgifter om copyright, rättigheter och kontaktuppgifter i TCPIP i originalbilden så att det framgår att bilden är din egendom. Eller...?
 
Jag antar att du fyllt i alla uppgifter om copyright, rättigheter och kontaktuppgifter i TCPIP i originalbilden så att det framgår att bilden är din egendom. Eller...?

Det behövs inte, upphovsrätten gäller ändå, dessutom har de ju varit i kontakt med varandra så alla vet varifrån bilden kommer.
 
När det står en sådan byline så misstänker jag att Jean Beauvoir har glömt var han har fått bilden från och tidningen därför har publicerat bilden på vinst och förlust och hoppas att kunna göra det gratis, men räknar nog med att behöva betala om fotografen hör av sig.
 
Jag har varit i en liknande situation och löste det via artisten.
Eftersom tidningen fått bilderna av artisten och fått dennes tillstånd att publicera dem kommer de helt säker att tycka att de gjort rätt.
Så säg till artisten att du inte tycker att det var helt ok att han lämnade ut din bild till tidningen utan att ge dig credit för bilden.
Begär inga pengar utan bara säg att det inte var helt ok.
Då är det inte helt otroligt att han får lite dåligt samvete och ger dig extra mycket access nästa gång du har möjlighet att fota honom.
Så gjorde i alla fall jag och det funkade utmärkt. Fick hänga på och fota under en turné, både på scen och backstage.
 
Eftersom tidningen fått bilderna av artisten och fått dennes tillstånd att publicera dem kommer de helt säker att tycka att de gjort rätt.

Fast det har de ju inte...
Att det är fotografen som äger bilden om inget annat har avtalats och att artisten behöver visa skriftligt på ifall något annat har avtalats tycker jag faktiskt att en bildredaktör på en tidning ska känna till. Om inte, låt det svida.
 
Fast det har de ju inte...
Att det är fotografen som äger bilden om inget annat har avtalats och att artisten behöver visa skriftligt på ifall något annat har avtalats tycker jag faktiskt att en bildredaktör på en tidning ska känna till. Om inte, låt det svida.

Men om artisten skickar ett gäng bilder till tidningen och säger att de är ok att använda i artikeln.
Är det inte artisten som har ansvaret för att det är ok att använda bilderna?
 
Nej, det är den som publicerar dem.

Bara i första ledet. Tidningen kan säkert vidarebefordra faktura till den som skickade in bilderna och sa att de var ok att använda. Blir det mot förmodan en stämning kan tidningen i sin tur stämma den som påstod sig ha upphovsrätt för att publicera bilderna.
 
Nej, tvärtom. Eftersom TS har en relation med artisten (som antagligen var den som gav OK) men inte med tidningen.
TS fråga i första inlägget var: "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?"

Svaret på den är obetingat "ja".

Det finns ingen anledning att krångla till det med ogrundade gissningar om vad tidningen möjligen vidtar för åtgärder för att minska sin kostnad. (Inom parantes sagt tror jag inte att en redaktör med någon som helst erfarenhet av sitt jobb skulle börja tjafsa med ett intervjuobjekt om ersättning för att man olovligen publicerat bilder.)
 
TS fråga i första inlägget var: "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?"

Svaret på den är obetingat "ja".

Det finns ingen anledning att krångla till det med ogrundade gissningar om vad tidningen möjligen vidtar för åtgärder för att minska sin kostnad. (Inom parantes sagt tror jag inte att en redaktör med någon som helst erfarenhet av sitt jobb skulle börja tjafsa med ett intervjuobjekt om ersättning för att man olovligen publicerat bilder.)

Självfallet kan hon kräva pengar av tidningen, (eller vem som helst) men det blir konsekvenser, det kanske inte blir så lyckat ...det är antagligen inte smidigaste/bästa lösningen.

Om tidningen får en faktura kommer de knappast bli glada. Nog riskerar en del av den icke-glädjen att spilla över på artisten.

Menar du att bildredaktören bara skulle betala och vara nöjd med det?
 
Självfallet kan hon kräva pengar av tidningen, (eller vem som helst) men det blir konsekvenser, det kanske inte blir så lyckat ...det är antagligen inte smidigaste/bästa lösningen.
Nej, den smidigaste "lösningen" är ju att inte bry sig alls om att någon snott ens bild. TS tycks dock inte vara fullt så sjukligt konflikträdd, utan frågar i trådens första inlägg: "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?"

Svaret på frågan är fortfarande, utan reservationer, "ja". Och eftersom tidningen inte är "vem som helst" kommer TS med stor sannolikhet också att få ersättning.
 
Nej, den smidigaste "lösningen" är ju att inte bry sig alls om att någon snott ens bild. TS tycks dock inte vara fullt så sjukligt konflikträdd, utan frågar i trådens första inlägg: "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?"

Svaret på frågan är fortfarande, utan reservationer, "ja". Och eftersom tidningen inte är "vem som helst" kommer TS med stor sannolikhet också att få ersättning.

Att inte vilja bråka i ett sådant här fall kan väl knappast vara "sjukligt konflikträdd"?

Jag antar att TS värdesätter sin relation med artisten. Riktar han krav mot tidningen så finns förstås möjligheten att detta faktum når fram till artisten vilket förstås kan påverka relationen.

Jag har lite svårt att förstå denna vilja till att fakturera hit och dit. Visst, jobbar man med foto är det väl självklart, men TS är amatörfotograf om jag förstår rätt. Gillar rock och foto. Förhoppningsvis kan han hålla mat på bordet utan de tusenlappar han eventuellt kan fakturera i det här fallet.

Om motsvarande hade hänt mig så skulle jag möjligen dragit iväg ett vänligt mail till tidningen med kopia till artisten. Där skulle jag påtala fakta men att jag självklart bjuder på detta för detta enstaka tillfälle eftersom jag förstår att de gjort det av misstag. Har då tidningen/artisten någon skam i kroppen så bjuder de kanske på något trevligt i gengäld?

Konflikträdd, ja kanske, men knappast ett "sjukligt" beteende. En del kanske till och med skulle kalla det smart?
 
Förlåt om jag börjar bli tjatig nu, men det känns som om det bara är jag som läst TSs ursprungliga inlägg.

Frågan TS ställer är "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?" Svaret är givetvis "ja".

TS tycks inte ha några problem med att hantera sin relation till JB och ber inte heller om råd i denna sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.