Advertisement
ANNONS
Annons

"Publicerade" bilder. Yeah right.

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Var och hämtade kommunisttidningen idag för att se hur mina bilder blev.

Jag blev ... besviken.

Jag var inte besviken är själva bilderna, utan hur de trycktes. Det verkar som att "300dpi" inte betyder 300x300dpi, utan 300dots per square inch.

Alltså: 17x17dpi.

Man kan knappt se vad bilderna föreställer.

*suck*

Oh well. Det är priset jag får betala för att människor är korkade och inkompetenta nog att inte namnge sådana saker logiskt.

Här man ni få se på dem...

http://edward.dyndns.org/photo/publ...artiet%20Malm%f6%20-%20Nummer%20tv%e5%202003/

Ska ta och "scanna" in dem ordentligt lite senare och fixa till så att det blir snyggt, men ni kan se hur skitta de blev, iaf.

300dpi min röv.

Om bilderna är tryckta så är de ju rastrerade. Givetvis blir då upplösningen inte lika hög som med en skrivare.

Du är alltid lika hård Edward, det var kanske inte de som var inkompetenta, det kanske var DU som inte förstod... Dessutom trycks knappast den där tidningen i 300dpi/150lpi, utan kanske i 150dpi/75lpi. Dina bilder togs väl inte heller med nån jätteupplösning?

[fredrik] skrev:
Du är alltid lika hård Edward, det var kanske inte de som var inkompetenta, det kanske var DU som inte förstod...

Jag gör så att jag tolkar allting bokstavligt: När någon säger 300dpi så tolkar jag det som "300 dots per inch", inte "per square inch" eller "inch squared". Bara "300 dots per inch". Min tolkning, som är den logiska och korrekta verkar inte vara den allmänna. Trist nog.

Dessutom trycks knappast den där tidningen i 300dpi/150lpi, utan kanske i 150dpi/75lpi. Dina bilder togs väl inte heller med nån jätteupplösning?

2mp. Fast om man förminskar bilderna till de få centimetrarna de var stora i tidningen så räcker det gott och väl till 300dpi eller 150lpi, som låter betydligt mer korrekt än 300dpi, än det det blev.

Trist.

Vad kan man förvänta sig för lpi av en Expressen eller Aftonbladet eller whatever?

Den lokala tidningen i Jönköping vill ha bilderna i 170 DPI. Det blir bra bilder av det på den typen av papper och tryck.

De kan aldrig ha menat 300 dots per square inch, det låter otroligt. Men om du tog bildern på maxupplösning 2mp så borde de hålla till hyfsat stora bildera i dagstidningskvalle. Det är svårt att avgöra vart felet ligger, dina scanningar avslöjar inte så mycket, men vet du att du lämnade iväg bilder med maximal kvalitet från din 2mbit kamera så borde det inte bli så kasst...

Bilduppdatering.

Nu har jag lagt till tre förstoringar på bilderna.

Ordet "hemskt" är en bra beskrivning på bildernas utseende.

Iaf om man tittar på dem som fotograf.

EdwardH skrev:
Min tolkning, som är den logiska och korrekta verkar inte vara den allmänna. Trist nog.
Om din tolkning inte är samma som den allmänna så kanske det inte är den som är Logisk och korrekt? Har du hört talas om att det finns olika standarder för saker och ting?

Synd att du har en så hård attityd, den tillför ju inte direkt något!

//Uffe (Tämligen mjuk i attityden ;) )

Tidningar vill nästan alltid ha bilder och annonser i 300dpi. Dock trycks de flesta dagstidningar i lpi som motsvarar ca 167dpi. Magasin av typen FOTO och Hennes trycks oftast i lpi som motsvarar ca 266dpi.

Det finns naturligtvis tidningar och magasin som trycker både under 167dpi och över 266dpi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar