Annons

Publicerad bild i GP

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrBjörck

Aktiv medlem
Hej
Jag har plåtat ett band, dom hade en spelning i göteborg och jag märkte sedan att Göteborgsposten har publicerat en av mina bilder i tidningen med en artikel om spelningen. Det står att jag har tagit bilden men har jag inte rätt att få pengar för det? dom har inte kontaktat mig i frågan om dom får publicera den.
Jag vet inte vad jag ska göra för när jag pratar med GP så säger dom att det är ett missförstånd, men om dom inte sköter sitt jobb och kollar upp om dom får visa bilden så betyder väll inte det att jag inte ska få pengar för mitt jobb?

djupt vilsen är jag
MVH/Staffan
 
Fredrik H skrev:
Hur fick GP tag i bilden?

Bandet spelade på ett uteställe i gbg, arrangören fick frågan av GP om det fanns några pressbilder, arrangören har då hämtat min bild på bandet från bandets hemsida och skickat till GP. Ska inte GP då kolla upp om dom får visa bilden när dom har fått namn på fotografen?
 
Jo det ska dom.

Men sen kommer ju frågan vad din relation är till arrangören, har du lovat honom bilder, är du inhyrd av arrangören , gratis inträde o.s.v.

Men grundregeln är ju dock att GP måste förvissa sig om att du godkänt en publicering.

GP har säkert frågat arrangören och så har han/hon eller kankse nån i bandet sagt att det är OK , vilket dom normalt sett inte får göra.

Hursomhelst så borde du ha ståler att hämta.
 
Det är mycket nu.

Jag har pratat med alla som är med i detta drama (bandet-dom viste inget inan dom såg det. Arrangören. Arrangören har hämtat bilden fårn hemsidan, skrivit i mailet att här är bilder ni KANSKE kan använda. På GP säger dom att dom måste ta förgivet att det är uppkollat att dom får använda bilden för dom har inte tid att kolla upp det, d.v.s att dom inte säkert har kollat ens med arrangören om dom får visa bilden. Jag pratade med en på GP och hon sa det att dom måste ta det förgivet, då sa jag att då får ni ju ta konsekvenserna nu när det itne är uppkollat! då kunde hon inte fortsätta samtalet och gav mig numret till bildredaktionens chef.
Det är väldigt intressant, jag känner att man måste fullfälja för det är lätt flr tidningarna att skita i oss fotografer och vårat jobb vi lagt ner.
 
Lösning

Jag fick 500.
Någon som är erfaren, är det alldeles för lite eller bara lite lagom`???

han frågade nämligen om jag var proffsfotograf först innan han sa summan, han tänkte väll att han kunde dra ner på det om jag inte visste hur mycker jag kunde fått. det finns väll en prislista på det eller?
 
Det finns flera prislistor, BLF:s är en av dom.
Finns att beställa för 100:-

Jag tror att priset för arkivbild i dagspress är 660:- ex moms.
Men det går ju alltid att föhandla om.

Priset för otillåten publicering är 10% på basbeloppet dvs 3970:- ex moms.

Jesper
 
Senast ändrad:
Jesper K skrev:
Det finns flera prislistor, BLF:s är en av dom.
Finns att beställa för 100:-

Jag tror att priset för arkivbild i dagspress är 660:- ex moms.
Men det går ju alltid att föhandla om.

Priset för otillåten publicering är 10% på basbeloppet dvs 3970:- ex moms.

Jesper

oj då kom dom undan billigt.
Jag gjorde det mest för att "säga till", dom gjorde ju fel.Så dom inte kör över mig som liten fotointresserad kille.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.