Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera och modifiera andras bilder på nätet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
HAr hamnat i en situation där en bild jag har tagits har publicerats på nätet utan mitt namn och källa.

Tillråga på allt har den utan tillåtelse beskurits så att "innebörden" i den har blivit en helt annan.

Problemet är att det är en gammal samrbetspartner som har brytit samarbetet och avslutat alla förhållanden.

Han i sin tur hävdar att de "motiv" han har låtit mig ta bilder av (bilar) inte skall få användas i något annan sammanhang än i hans eget...

Det har inte funnits några skrivna avtal mellan oss,

Så frågan är:

1. Får man modifiera bilder utan fotografens tillstånd
2. Får en person som inte äger "rätten" till bilden modifiera den utan fotografens tillstånd
3. Kan en person kräva att bilder där en sak som han äger inte får visas någonstans??? OBS bilderna är tagna på allmän plats och vid ett publikt arrangemang (motortävling)
4. Vad är "skadeståndet" enligt SBF om man bryter mot dessa regler (om det ärr otilåtet)

Kanske någort för lagvrängarna i församlingen att vända ut och in på...

På dina frågor skulle jag vilja svara:

1. Nej, man får inte modifiera någon annans bilder. Den fotograf som tagit bilden har ensamrätt till den.

2. Samma som ovan. Avtal mellan upphovsman och annan part måste i så fall upprättas.

3. Nej, en person kan inte kräva det så länge du inte gör ett väldigt personligt intrång. Du kan tex avbilda en persons hus på avstånd, men du går för långt om du fotograferar in genom ett fönster. Det säger sig förstås självt. Det kan vara svåra gränsdragningar i vissa fall, så det gäller väl att försöka ha ett sunt förnuft här. Lättare sagt än gjort. Men i ditt fall ska det inte vara några problem.

4. Vet ej, men det beror på i vilket sammanhang bilden publiceras, hur stor bilden är och kanske också hur grov modifieringen är etc etc.

Det är väldigt sällan som man ej får beskära eller ändra en bild som man köper.
Det är upp till dig som säljare att upprätta ett avtal där det står att bilden ej får ändras. Men som sagt det är väldigt sällan.

Jag har sett vissa av mina bilder "förstörda" pga att någon har gått loss på dem med häcksax och beskurit som jag ej har tyckt själv. Även färgbilder som blivit sv/v eller tonade.

Utan avtal är det upp till köparen att ändra dina bilder som den behagar.

Sedan kan han givetvis inte kräva att någon annan än han själv skall använda dina bilder.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto