Annons

Publicera konsertbilder på min egen websida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Infinite

Medlem
Jag har sökt en del men inte fått fram ett definitivt svar.

Min fråga:

Jag och en kompis har tänkt starta en hemsida där vi lägger ut bilder som vi fotograferat på konserter runt om i landet. Min fråga är då. Får vi göra det (så länge det inte är "kränkande bilder) eller bryter vi mot någon lag?
Det värsta som kan hända är väl att artisten kontaktar oss och ber oss att ta bort bilden, right?

MVH
Mikael

Med tanke på hur många andra som gör det (som jag själv) kan jag inte tänka mig att det ska vara något problem (såvida inte gruppen/arrangören har sagt att det är fotoförbud och ni ändå fotar). Har ni fått fotopass/tillstånd från bandet eller arrangören skulle jag tro att det är grönt. Däremot är det inte säkert att du får sälja bilderna hur som helst, men inte ens då stora och tjuriga grupperna med många advokater skulle stämma någon först utan bara be dig ta bort bilderna.

Kör på.

Tack för svaret.

Vi har inte tänkt sälja bilderna. Hemsidan ändamål är att visa folk snygga bilder på olika band osv.
Vi kommer förståss att höra med arrangören eller liknande ifall det är OK.

Finns det inte någon del av PUL som säger något i stil med att kända personer är att betrakta som officiella och får publiceras?

Du kan lugnt lägga ut dina konsertbilder utan problem. Jag har www.artistfoto.se sedan flera år tillbaka och har kontakter med flera skivbolag och många artister. Så länge du bara publiserar artisterna som ju är officiellla personer och inte behöver lämna tillstånd för dina bilder. Till god sed tillhör att inte visa dåliga och sårande eller kränkande bilder av dem. Då får du inga nya tillstånd att plåta av det skivbolaget. Lycka till med plåtandet.

Att personerna är officiella eller inte har inte ett dugg med saken att göra. PUL gäller alla.

Med en sajt som den ni planerar känns det dock inte särskilt svårt att motivera journalistiska ändamål.

Har du väl tagit bilderna behöver du däremot inte bry dig särskilt mycket om eventuella fotoförbud vid konserten eller om bilderna är "bra".

Du behöver heller inga tillstånd för att sälja bilderna. Det är dina bilder - oavsett vem som finns på dem.

Men, som noterats, ibland kan det vara smidigt att tillmötesgå vissa av de krav skivbolag och arrangörer kan tänkas ha. De har inte särskilt mycket rättigheter när bilden väl tagits - även om de ibland inbillar sig det. Men att få fotoackreditering till konserter kan i vissa fall vara mer värt än att hävda sin absoluta rätt.

precis som ragnar säger så kan du lugnt lägga ut dina konsertbilder utan problem. bara bilderna inte är kränkande.

Närstående rättigheter --> 45§ URL ?

5 kap URL? Det borde väl teoretiskt gå att klämma in upphovsrättsintrång i alla situationer om man bara vill, men iaf, är det någon som har några tankar om ifall denna situation kan falla in under 45§ URL?

Det bästa är ju iaf att i alla situationer bara ta kontakt med dem man fotar. Det är väl ytterst osannolikt att ett band kommer att avböja att bli publicerade på detta sätt.

Marucs: Se NJA 1976 s 282
En bild på en skådespelare ansågs inte vara intrång på §45 (att bilden skulle vara fixering av skådespelarens utövning av pjäsen)

Då torde det vara väldigt svårt att fixera ett musikaliskt verk på foto. Intressant tänkt!

Kul att det fanns rättsfall på det. Jag tänkte annars på rättsfallet där teaterdekor bedömdes som ett verk och det var otillåtet och fota. Men det är ju en helt annan sak. :)

Tillagt: Kollade upp det nu, det rörde sig om "Hem till byn" va? Skulle fått en annan utgång idag pga lagen om namn och bild i reklam. Men igen, det är ju en helt annan sak och vi kan nog avskriva teorin om 45§ URL.

Tack för tipset.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar