Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PSE8 fungerar ej med CS4
- Trådstartare Helsan
- Start datum
DavidG
Aktiv medlem
Det går inte att öppna raw-filer (.CR2) från PSE8 i CS4.
Problemet är att filerna hamnar direkt i CS4 och inte först i Raw-programmet. Vad är fel?
Jag förstår inte riktigt tror jag. Det är omöjligt att öppna RAW-filer i Photoshop utan att de först gått igenom en RAW-konverterare.
Hur ser ditt arbetsflöde ut?
//D
Valein
Aktiv medlem
Du har en bild öppen i PSE8 som du sen därifrån skickar över till CS4? Jag kan inte PSE8, men misstänker att bilden gick genom någon form av raw-konverterare (troligtvis ACR) när du öppnade bilden i PSE8 så bilden som då skickas från PSE8 till CS4 är inte längre raw. Bara spekulationer, då jag inte vet hur PSE8 och CS4 lirar ihop och inte heller vet hur du jobbar.
Walle
Aktiv medlem
Jag kan inte heller PSE8, men jag hade fått för mig att Elements var en budgetvariant av CS, är det så? Varför jobbar du "genom" elements i så fall? Eller har elements funktioner som inte finns i CS4?
I övrigt låter Peters förklaring som att den kan stämma. Har du gjort någon bearbetning med bilden i PSE8 innan du skickar den till CS4? I så fall är bilden garanterat inte längre i råformat.
I övrigt låter Peters förklaring som att den kan stämma. Har du gjort någon bearbetning med bilden i PSE8 innan du skickar den till CS4? I så fall är bilden garanterat inte längre i råformat.
Per
Aktiv medlem
Jag kan inte heller PSE8, men jag hade fått för mig att Elements var en budgetvariant av CS, är det så? Varför jobbar du "genom" elements i så fall? Eller har elements funktioner som inte finns i CS4?
OT förstås, men PSE har en trevlig katalogfunktion (sorteraren) som har flera fördelar jämtemot Bridge (Lightroom light, typ). Jag antar att det är när TS vill öppna filer från katalogen till PS som han upplever problemet? Hur som helst så går det som sagt inte att öppna en raw-fil i PS utan att pasera ACR, däremot går det ju (åtminstone i Bridge, osäker på om det går i Elements sorterate?) att göra tvärt om - att öppna direkt och enbart i ACR utan att starta PS.
Per
Helsan
Ny medlem
OT förstås, men PSE har en trevlig katalogfunktion (sorteraren) som har flera fördelar jämtemot Bridge (Lightroom light, typ). Jag antar att det är när TS vill öppna filer från katalogen till PS som han upplever problemet? Hur som helst så går det som sagt inte att öppna en raw-fil i PS utan att pasera ACR, däremot går det ju (åtminstone i Bridge, osäker på om det går i Elements sorterate?) att göra tvärt om - att öppna direkt och enbart i ACR utan att starta PS.
Per
När man med Ctrl+H öppnar en raw-fil i PSE för att starta upp i CS4 så kopieras filen som steg ett och kopian skall öppnas i ACR. (Originalfilen skall vara orörd) Nytt filnamn blir xxx_redigerad-1.CR2.
Denna fil öppnas i ACR och går sen att framkalla och spara eller öppna i CS4. Filen är fortfarande en raw-fil men med ny inbakad info enligt åtgärder i ACR. I CS4 kan man spara filen i "valfritt" format.
Detta fungerar med PS6 - ACR _ CS4. Men inte med PSE8 - där hoppas ACR över.