Annons

PSE3-krasch

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Efter att ha scannat en film med min Minolta Scan Dual III i Hamrick's VueScan, skulle jag som vanligt öppna mitt Photoshop Elements 3, men det var omöjligt. Programmet kraschade redan innan det kom i gång. Det har hänt varje gång jag har öppnat det. Jag gav upp och öppnade mitt Photoshop Elements 2 i stället. Båda programmen sitter i min Mac med OS X 10.4.11 Tiger, om det kan vara någon ledtråd. I PSE 2 fungerar inte heller mitt Dust & Scratch Removal Utility heller, och det går inte att installera om det som plugin i rätt mapp. Vad har hänt? Jag vore tacksam om det finns någon enklare lösning än att installera om rubbet, inklusive operativsystemet.
 
Det kan vara så att bilden blir för stor vid scanningen och fyller upp photoshops kvot av datorns minne...

Det går att justera hur mycket minne som får användas, dock så är jag inte säker på hur man gör i PsE...

I Ps Cs3 så går man in på: Edit -> Preferences -> Performance...

Där kan man bestämma hur mycket minne Ps får använda och man kan även koppla på en till hårddisk för att öka mängden minne...
//Felix
 
Tack för ditt svar, Felix!
Jo, Felix, det där vet jag redan. När jag scannar mina bilder i Hamrick's VueScan, blir de max 62 Mb stora, och andelen minne som mina båda Photoshop Elements, 2 och 3, får hantera, är ca 66%. Det har fungerat i alla tider, men plötsligt har det börjat gå till och från. I Adobes eget forum fick jag rådet att byta användare, och eftersom jag använder Mac med OS X 10.4.11, fick jag också tipset att det kunde vara boven. Sedan dess har jag försökt allting, men inget tycks hjälpa. Kan det vara någon hårdvara i min Mac som ställer till det? Fläkten skramlar, och det har den gjort länge, så jag undrar om något i maskinen har blivit för varmt och inte orkar längre, minnet, processorn eller grafikkortet? Jag har följande, obs, jag kör systemet på tyska:

Computername: Power Mac G4 (AGP-Grafik)
Computermodell: PowerMac3,1
CPU-Typ: PowerPC G4 (2.8)
Anzahl der CPUs: 1
CPU-Geschwindigkeit: 450 MHz
L2-Cache (pro CPU): 1 MB
Speicher: 896 MB
Busgeschwindigkeit: 100 MHz
Boot-ROM-Version: 4.2.8f1
Seriennummer: CK0021Q2HNZ


Chipsatz-Modell: ATY,Rage128Pro
Typ: Monitor
Bus: AGP
Steckplatz: SLOT-A
VRAM (gesamt): 16 MB
Hersteller: ATI (0x1002)
Geräte-ID: 0x5046
Versions-ID: 0x0000
ROM-Version: 113-63001-108
DIMM0/J21:

Größe: 128 MB
Typ: SDRAM
Geschwindigkeit: PC100-322S
Status: OK

DIMM1/J22:

Größe: 256 MB
Typ: SDRAM
Geschwindigkeit: PC133-333
Status: OK

DIMM2/J23:

Größe: 512 MB
Typ: SDRAM
Geschwindigkeit: PC100-222S
Status: OK

DIMM3/J24:

Größe: Leer
Typ: Leer
Geschwindigkeit: Leer
Status: Leer



Macen är kanske 8-9 år gammal. Är det något mer du undrar? Jo, jag kan inte längre installera Polaroid Dust & Scratch Removal, och inte heller Paul Shipleys kurvor och kanalblandare, som finns här:
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
Det tipset fick jag i ett av Fotosidans Photoshop-forum. Ja, det var väl allt för den här gången!
 
Till Mac OS X finns ett rensningsprogram som heter Onyx, och efter att ha kört det, kunde jag installera Photoshop Elements 3 igen, och då fick jag också fram Polaroid Dust & Scratch Removal Utility och mina plugins från Paul Shipley. Måtte det fungera nu!
 
Jo, det fungerar igen, men den egentliga anledningen till att mitt PSE 3 kraschade, var att jag hade först en 30-dagars testversion av Photoshop CS 3 installerad. När Adobe släppte testversionen av nya PSE 6 för Mac, laddade jag ner den och testade, men då började PSE 3 trilskas igen genom att krascha som förut. Eftersom mina Photoshop Elements 2 och 3 är mig kära, slängde jag ut PSE 6 redan efter 5 dagar, rensade med Onyx, och nu är allt frid och fröjd igen. För mig är alltså inte Adobes Photoshop Elements 6 värt pengarna, eftersom det inte kan samsas med mitt PSE 3. Det behöver alltså en dator för sig själv för att inte ställa till det för mina andra PSE-versioner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.