Tack för ditt svar, Felix!
Jo, Felix, det där vet jag redan. När jag scannar mina bilder i Hamrick's VueScan, blir de max 62 Mb stora, och andelen minne som mina båda Photoshop Elements, 2 och 3, får hantera, är ca 66%. Det har fungerat i alla tider, men plötsligt har det börjat gå till och från. I Adobes eget forum fick jag rådet att byta användare, och eftersom jag använder Mac med OS X 10.4.11, fick jag också tipset att det kunde vara boven. Sedan dess har jag försökt allting, men inget tycks hjälpa. Kan det vara någon hårdvara i min Mac som ställer till det? Fläkten skramlar, och det har den gjort länge, så jag undrar om något i maskinen har blivit för varmt och inte orkar längre, minnet, processorn eller grafikkortet? Jag har följande, obs, jag kör systemet på tyska:
Computername: Power Mac G4 (AGP-Grafik)
Computermodell: PowerMac3,1
CPU-Typ: PowerPC G4 (2.8)
Anzahl der CPUs: 1
CPU-Geschwindigkeit: 450 MHz
L2-Cache (pro CPU): 1 MB
Speicher: 896 MB
Busgeschwindigkeit: 100 MHz
Boot-ROM-Version: 4.2.8f1
Seriennummer: CK0021Q2HNZ
Chipsatz-Modell: ATY,Rage128Pro
Typ: Monitor
Bus: AGP
Steckplatz: SLOT-A
VRAM (gesamt): 16 MB
Hersteller: ATI (0x1002)
Geräte-ID: 0x5046
Versions-ID: 0x0000
ROM-Version: 113-63001-108
DIMM0/J21:
Größe: 128 MB
Typ: SDRAM
Geschwindigkeit: PC100-322S
Status: OK
DIMM1/J22:
Größe: 256 MB
Geschwindigkeit: PC133-333
DIMM2/J23:
Größe: 512 MB
Geschwindigkeit: PC100-222S
DIMM3/J24:
Größe: Leer
Typ: Leer
Geschwindigkeit: Leer
Status: Leer
Macen är kanske 8-9 år gammal. Är det något mer du undrar? Jo, jag kan inte längre installera Polaroid Dust & Scratch Removal, och inte heller Paul Shipleys kurvor och kanalblandare, som finns här:
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
Det tipset fick jag i ett av Fotosidans Photoshop-forum. Ja, det var väl allt för den här gången!