Annons

PSE 11 går ej installera/avinstallera

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Fick nyligen hem Photoshop Elements 11. (DVD).
Har windows XP som op-system på datorn.
Under installationen (mot slutet) uppstod ett okänt problem varför installationen avbröts. I efterhand kom jag på att det kan ha berott på att jag inte hade deaktiverat mitt antivirusprogram. Enligt felmeddelandet skulle man bara kunna återuppta installationen vid ett senare tilfälle.

Efter att ha startat om datorn och avaktiverat antivirusskyddet tillfälligt satte jag i DVD:n igen och tänkte att det skulle väl bara vara att börja från början igen. Inte då. Det enda som nu startar upp när jag väljer alternativet "Installera PSE 11" är alternativet "Avinstallera PSE 11". Går inte att välja något annat alternativ.

Testade därför att välja avinstallera PSE 11 (det enda valbara alternativet) men även här stötte det tydligen till komplikationer och ett feddelande kom upp efter ett tag. "Path is empty" ??

Därefter har jag försökt att avinstallera manuellt genom windows pogramhanterare (lägg till o ta bort program) och på så vis har jag ått bort PSE 11 -nästan! Hur jag än försöker ligger det kvar en mapp som heter PSE 11 Installer. Den går inte att få bort fastän den tydligen inte innehåller någonting (0 MB).

Nu sitter jag här med ett sprillans nytt program som varken tycks gå att avinstallera eller installera!! Snacka om "moment 22" :-(.

Har försökt kolla på Adobes olika supportsidor, men tycker det är smått hopplöst att begripa mig på dels var jag skall leta -dels förstå all info som förstås är på engelska. Dessutom tycks det mesta av supporten röra PSE 10 och inte 11.

Finns det någon svenskspråkig support att ringa till? Eller kan man rentav lämna in datorn (en laptop) någonstans och få "hands on"-hjälp?

Jag misstänker att problemet är att datorn någonstans har lagrat programmets licenskod (som man ju fyllde i i början av installationsproceduren -innan det "sket sig") och att datorn därför känner av det som att programvaran redan finns installerad fastän den inte är det (har kollat under "program files - Adobe osv, finns inget PSE 11 där. Har även (efter ett förslag på engelska supportsidan raderat alla windows "temp-filer".

Men problemet kvarstår. Enda alternativet jag får när jag startar installations DVD:n är "Avinstallera PSE 11" och så tar det stopp för "Install Shield" (eller vad det heter) hittar inget program att avinstallera...

Ska man behöva formatera hårddisken för att kunna börja om installationen... Börjar bli rätt trött på det här...

Någon annan med samma erfarenhet? Någon IT-kunnig som har en lösning?

//Pontus
 
En tanke:

Prova att starta datorn i felsäker läge och försök då ta bort all då.

Felsäkert läge når du genom att trycka ner F8 när datorn bootar.
 
Vet inte var du har fått det ifrån.
kopierat nu från den svenska hemsidan:

Ring och beställ Adobe Creative Cloud, datorinstallerade produkter och konsumentprodukter:
0200 810329
Måndag–fredag
09:00 - 17:00

O de är mycket hjälpsamma o kunniga.
 
Tur då att det svenska supporterforumet erbjuder obegränsat med hjälp för noll kronor, dygnet runt, med kunnigt folk.
Såsom j_s, gott jobbat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.