Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS Utbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

trollarn

Aktiv medlem
Har letat, men inte hittat någon information om följande spörsmål.

Jag är intresserad av att lära mig Photo Shop. Någon som vet var jag kan vända mig, är beredd att resa och fullständigt medveten om att det kan kosta ett antal tusenlappar.
Tar tacksamt emot tips på bra (prisvärda) utbildningar...

Räknar ssom vanligt att all samlad kunskap på Fotosidan lotsar mig rätt - ytterligare än en gång.
 
Kompetens

Utbildning i PhotoShop!

Det smartaste du kan göra är att ta kontakt med bildningsförbunden och höra vilka kvällskurser dessa har.

När du fått den grundläggande kunskapen är det bästa du kan göra att köpa på dig lite litratur. Själv nöjer jag mig med Photoshop Elements och har köpt boken "photoshop elements 3 för digitalfotografer" av Scott Kelby. 431 sidor, citat: Den här boken bryter ny mark genom att göra något för digitalfotograferna som ingen annan gjort förut - den struntar i allt trams och visar exakt "hur man gör". Min bibel i det digitala mörkrummet. ISBN 91-636-0848-0.

Måste du hålla dig till stora Photo Shop finns ju alltid någon "bibel", själv har jag Photoshop 7 Bibeln, använde stora Photoshop fram till och med 7:an men har numera gått över till Photoshop Elements, saknar bara kurvor.

Lycka till och var medveten om att du aldrig blir fullärd, klarar du 80% är du ett geni.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof
 
Jag kanske har helt fel, men en bra bok (vilket det finns många) känns grymt mycket mer prisvärt än en kurs i ett par dagar för flera tusen kronor. Jag har själv inte gått någon liknande kurs, så jag har ingen erfarenhet av hur mycket man lär sig.

Är du intresserad av litteratur brukar dom här böckerna få bra omdömen.

Scott Kelbys, Photoshop CSx för digitalfotografer

Martin Evenings, Adobe photosop CSx for digital photographers.

Katrin Eismanns, Restoration and Retouching

Har man bara grundläggande datorkunskaper och vet hur man tar sig fram i ett program tror jag nästan att det är bättre att sitta och pula själv framför datorn.

Sen har man ju nätet också, finns hur många tutorials sosm helst.
 
Tack alla hjälpsamma..

Det ser ut som det är hemmastudier som kan vara det vettigaste alternativet. Var köper man böckerna lämpligen?

Uffe
 
Köpa böcker

Här är det ställe jag nästan alltid handlar böcker:

http://www.adlibris.se/

Prisexempel på boken jag rekommenderade:

Photoshop Elements 3 för digitalfotografer

Författare: Scott Kelby
Översättare: Petra Hall
Förlag: Pagina förlags AB
Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska
Utgiven: 200504, Antal sidor: 440
Upplaga: 1, Vikt i gram: 1208
ISBN: 9163608480


Pris: 249 kr (234,91 kr exkl. 6% moms)
(Ca pris 455 kr)
 
Tack för hjälpen alla....

Jag kommer att beställa böcker, det kan jag försäkra...
Jag swr att detta kommer att bli en billig lösning för mig.

Tack än en gång
 
Jag går just nu Svenska Fotografers Förbunds Auktorisationskurs i digital bildbehandling. Stefan Ohlsson och Hans Sundqvist är föreläsare. Kan varmt rekommenderas. Kräver medlemskap i SFF och kostar runt 5900 +moms.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.