Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS tar kål på datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Att skylla på AMD är idioti.
Att komma på en vettig förklaring istället.
Jag ser två saker som kan orsaka detta.
1. CPUn blir för varm
2. Fel på RAM:et
3. Nätagget.

1. Det är AMD, dom blir oftast varmare.
2. Internminne kan ställa till väldigt mycket som du bara märker i program som använder hela minnet (PS)
3. Jo nätagg kan ställa till himla mycket problem.

I Fredriks fall kan man ta bort punkt 1.
Men då återstår två vanliga saker som brukar vara fel.

Jag är numera lycklig Maccare och slipper i mångt och mycket såna här problem...

Men på den tiden jag körde Windoze så fick man ju formattera och installera om någon gång då och då. Vad jag minns från den tiden är att man var tvungen att installera en drivrutin före allt annat. Kan ha varit til chipssetet... 4in1 dyker upp i bakhuvudet... Kan någon annan kroka fast vid mitt bete?

samma problem

På min gamla dator hade jag exakt samma problem. Efter att ha utelutit kraftaggreget, grafikkort, minnen och moderkort visade det sig att det var processorn som hade gett upp.

Det yttrade sig så att den bootade om vid hård processesorbelasitning (användande av ps). Till slut gick det inte ens att starat windows utan att försöka fem sex gånger.

I mitt fall var det en Intel-proccessor på 1 GHz.

Prova med låna en proccessor av en kompis och se om det fortfarnade uppstår samma problem.

Kolla även att proccessorn inte blir för varm.
AMD-processorer blir varmare än Intels processorer, men den bör hålla sig kring 50 - 60 grader.

Tanka ner prime95 istället, det är fullkommligt onödigt att bytlåna en cpu när det finns gratis program som gör bra tester. Men visst, processorn kan ha gett mig, men det är bland dom ovanligare felen. Ger dom upp brukar dom skita sig rejält.

Hur längre har den hållit på. Hur ser kraftnätet ut.

Jag hade ett kragg förrut som var lite överkänsligt mot strömspikar just under hög belastning. Det tog tid innan jag lyckades komma fram till vad det var.

Måste hålla med Daniel här lite längre upp..
Att det är AMD spelar ingen roll, har haft många av dessa och aldrig problem. Inga sånna här problem iallafall, dock med värmen men det avhjälps med en riktig fläkt.

Dock tror jag inte det beror på nätagget iheller utan isåfall skulle det ligga hos minnena eller med drivrutiner som någon sa. Men testa först att installera om PS.

Appropå hantering av överhettning i AMD cpu och Intel cpu.
Se denna video här. (9MB)
Videon visar vad som händer om kylningen försvinner från cpu'n. Intel sänker farten och överlever, AMD brinner upp.
Hela artikeln finns här.

Kan således löna sig att vara noga med kylningen om man har AMD cpu.

Konstiga problem med PS:
Nya Photoshop CS är ju på g att släppas snart men naturligtvis finns den redan i piratversion. Det har dock visat sig att Adobe lyckats fixa så att programmet fungerar bara "nästan bra" i crack-version. Bl a så fungerar inte ctrl-tangenten. Inga snabbtangenter således... ;)
Vilka övriga överraskningar som finns i crack-versionerna återstår att garva åt. Inte att rekommendera med andra ord.

shanghai skrev:
Har jobbat otaliga timmar i PS i många år nu och det där med partitioner och AMD problem låter långsökt. OM det endast, och då menar jag endast, inträfar när du kör PS så luktar det grafikkorts problem (eller vajsing i PS installation).

Testa att ladda om drivisarna till det och om uinte det hjälper så kan du kanske låna någon kompis grafikkort och testa det.

Kör även något annat halvtungt grafikprogram och se om de inträffar.

Möjlighet 2 är givetvis att du har fått något fel i en minnesmodul, men det borde du märkt om du t.ex. spelat spel på datorn.

Till sist.....vad snd att du installerade XP. 2000 är fortfarande det operativ system som är mest stabilt (nu får jag nog en massa skit). Samt att XP är så bökigt att avinstallera. XP suger även musten ur det bästa grafikkort....dumt.

Du har väl installerat om PS en massa ggr utan att det hjälpt antar jag.

Fråga: Vilken version kör du av PS? Ganska viktigt.

Hej!

Jag har kört både ps 6 och 7 med samma problem.. Ska absolut testa att hämta nya drivrutiner!

Jag trodde att xp var säkrare i drift och så, det var väl egentligen därför som jag installerade det.. =/

Tack för tipsen!

Mvh. Adrian

Så! Nu har jag läst igenom alla svar! =)

Stort tack, allihopa!!

Ska testa den där minnestestaren så snart jag kommer hem..

När minnet kommer på tal så slog det mig att jag faktiskt haft problem med minnet.. Strax innan jag installerade XP så räknades endast 64 mb upp sådär som pc-datorer gör vid uppstart (trots att jag som sagt har 512 mb). Bara en sån grej gör ju att det känns som att det skulle kunna vara minnet.. Nu "hittar"(?) den dock 512, men ändå..

Återigen, jättetack, snälla ni!

Mvh. Adrian

Appropå hantering av överhettning i AMD cpu och Intel cpu.
Se denna video här. (9MB)
Videon visar vad som händer om kylningen försvinner från cpu'n. Intel sänker farten och överlever, AMD brinner upp.
Hela artikeln finns här.
Nu råkar det ju vara så att det testet är gjort på ett sätt som endast hänger sig åt provokation och sensationalism då resultaten faktiskt blir annorlunda om du skulle använda ett annat moderkort. Testet gjordes medvetet med ett kort som inte klarar av AMD's temperaturstyrning.

Förutom det faktum att om kylflänsen ramlar av är en brinnande CPU troligen det minsta problemet du har.

Men dom som har hängt med sista åren vet att det enda Tom sysslar med är sensationalism och dessutom får pengar från diverse källor som han väldigt gärna visar i ett bra ljus.

Det bör nämnas att testet har gjorts om av åtskilliga siter, och där stängde amd datorn så fint så fint av sig utan några som helst problem, inklusive film och allting. Men källkritik verkar inte existera idag när det gäller datorjournalistik.

(Kondensatorerna läcker, vilket skapar problem och så småningom stora problem.)
Känt fel på bland annat abits moderkort vid olika tillfällen då dom försökt spara undan lite pengar på att köpa kondensatorer från ett företag som inte riktigt höll måttet. Men så går det när man försöker vara dumsnål.

Damocles skrev:
Testet gjordes medvetet med ett kort som inte klarar av AMD's temperaturstyrning.
Menar du att vanliga användare inte kan drabbas av trasig AMD cpu om kylningen brister?

Damocles skrev:
Förutom det faktum att om kylflänsen ramlar av är en brinnande CPU troligen det minsta problemet du har.
Det räcker att kylpastan är felaktigt pålagd eller att kylflänsen inte är fastspänd ordentligt. Vad menar du skulle vara större problem om det som händer är att AMD cpu'n är förstörd och du inte kan fortsätta arbeta? Med en Intel cpu kan man åtgärda kylningen och sedan fortsätta arbetet.

Damocles skrev:
Men dom som har hängt med sista åren vet att det enda Tom sysslar med är sensationalism och dessutom får pengar från diverse källor som han väldigt gärna visar i ett bra ljus.
Då har jag inte hängt med de sista åren... ;)
Var finns denna information?

Damocles skrev:
Det bör nämnas att testet har gjorts om av åtskilliga siter, och där stängde amd datorn så fint så fint av sig utan några som helst problem, inklusive film och allting. Men källkritik verkar inte existera idag när det gäller datorjournalistik.
Intressant. Vilka är dessa åtskilliga siter och oberoende tester?

Det finns gott om siter som faktiskt håller sig opartiska i dom flesta frågor. Några exempel är
www.arstechnica.com - Bra nyhets site om det mesta inklusive Linux och Mac utöver sin täckning av pcvärlden. Troligen ett av dom största forumen på nätet.
www.techreport.com - gedigna testar av allsköns hårdvara.
www.realworldtech.com - Djupa tekniska articklar - mest om arkitekturen i sig
www.aceshardware.com - djupare tester mer åt serverhållet.

Kort sagt bör en hel del källkritik tillämpas när man läser saker på nätet, och därav kolla över dom sakerna man är genuint intresserad av att veta på flera siter då varje nyhet som är värd något rapporteras antalet gånger om. Sedan hjälper det om man är med i flertalet forum och har reguljär kontakt med dom som driver siten så man får ett hum om vad dom är för människor.
Dom som sätter sig på en hög häst och tror sig stå över andra ger jag inte mycket för.

I fallen neden så har både Van Smith och Tom gjort bort sig en del, men som det ser ut verkar Tom ha mest skuld.

Menar du att vanliga användare inte kan drabbas av trasig AMD cpu om kylningen brister?
Beror på när dom köpte moderkortet, generellt sett så har alla kort för AMD's CPUer sedan några år stöd för nerstänging via för hög temperatur mätt från den termistorn som sitter inbakad i cpu-kärnan. Altså stängs dom ner, även om dom inte saktar ner hastigheten(throttle) som intels, såvida du inte har laptop där amd's cpuer styr både voltstyrka och frekvens i ett antal steg under drift. Det som är grejen med både intel och amd är att ansvaret att stödja deras skydd ligger på moderkortstillverkarna. För Amd har detta inte varit något krav frams tills runt 2 år sedan, för Intel har det varit ett krav för att få deras licens.

Gå sedan till www.amd.com och tanka ner och tragla deras PDF specar, kolla speciellt partiet om Thermal Specificaitions(s39) och Startup conditions(s49) i Athlon XP model 6 data sheet.

Det räcker att kylpastan är felaktigt pålagd eller att kylflänsen inte är fastspänd ordentligt. Vad menar du skulle vara större problem om det som händer är att AMD cpu'n är förstörd och du inte kan fortsätta arbeta? Med en Intel cpu kan man åtgärda kylningen och sedan fortsätta arbetet.
Det jag menar är att om en halv kilo tung kylfläns i metall lossnar innuti datorn bör man mer oroa sig för trasigt grafikkort, knäckt cpu sockel, kortslutningar, osv. Speciellt då CPU oftast är långt ifrån det dyraste i sammanhanget. Och är det bara en lös fläns eller felaktikt pålagt kylpasta kommer amd's och modrerkortens temperaturstyrning stänga ner innan något händer, såvida du inte har ett trasigt moderkort som inte reagerar. Detta är samma typ av skydd som alla Intels cpu'er har haft fram tills P4 då dom började med throttling. Dock har intel haft som krav att alla som tillverkar moderkort till Intels CPUer måste implementera detta annars får dom ingen licens. Och då Intels bus är patentskyddad krävs detta om man inte gör som via och kör reverse engineering, men då blir dom stämda.

Då har jag inte hängt med de sista åren... ;)
Var finns denna information?
Toms var väldigt bra en gång i tiden, men samtidigt som han växte så tillkom intresse från sponsorer och dylikt, samtidigt som Toms ego växte. Detta framkommer väldigt tydligt om man har läst Toms, HardOCP, Arstechnica, AnandTech, RealWorldTech, AcesHardware, Techreport osv under ett antal år.

Toms sätt att skriva har gått från att han skriver själv till att han låter andra sköta skrivandet och mest hovar in pengar. Samt att om man läser hans kolumner framkommer egot ganska kraftigt. Kommer inte helt ihåg hur det var, men han utgav sig för att vara jättedyktig läkare och rädda liv(tror han arbetade som tandläkare eller så). Svagt minne, jag slutade besöka toms regelbundet för typ 2-3 år sen annat än för grafjämförelse.

Se också den striden om vad som hände med Van Smith efter han slutat/blivit kickad som skribent hos tomshardware. Det framkom snart efter det att Tom gick in och ändrade i alla gamla articklar och redigerade bort Van Smith's namn, trots att copyright tillhört Smith.

http://www.tech-report.com/onearticle.x/3057
Där är en newspost om när det kom.

Här är en direktlänk till videon som visar vad som normalt händer. Hittar bara en video just nu efter en snabb sökning i google. Men det var ung två år sedan hela spektaklet utspelade sig.

Toms Video is refuted here

Toms refute the refusions here
Där har han dessutom tagit credit för att amd blev påtalande om problemet när han i själva verket postar dokument som funnits en tid om hur lösningen fungerar.

Här är en annan samling länkar om hela resonemanget om Toms i stort.
http://www.aceshardware.com/forum?read=65037979
http://www.vanshardware.com/articles/2002/03/020317_THG_Slander/020317_THG_Slander.htm
http://www.theinquirer.net/?article=2867

Senast ändrad:
Adrian82 skrev:
Så! Nu har jag läst igenom alla svar! =)

Stort tack, allihopa!!

Ska testa den där minnestestaren så snart jag kommer hem..

När minnet kommer på tal så slog det mig att jag faktiskt haft problem med minnet.. Strax innan jag installerade XP så räknades endast 64 mb upp sådär som pc-datorer gör vid uppstart (trots att jag som sagt har 512 mb). Bara en sån grej gör ju att det känns som att det skulle kunna vara minnet.. Nu "hittar"(?) den dock 512, men ändå..

Återigen, jättetack, snälla ni!

Mvh. Adrian

Jag har en AMD XP 1700+ med 512 MB ram, temperaturen på processorn när jag kör tunga applikationer brukar hamna på runt 55 grader, omgivningstemperaturen i rummet är dock c:a 25 grader. Aldrig några problem med blue screens, förutom i början när jag just byggt ihop den, det visade sig att 512 mb kammen var trasig och jag kunde inte installera xp.
Har du en eller två minneskammar installerat?
Om du har två kan det vara den andra minneskammen som bråkar och det blir minnesskrivfel när det första minnet är fullt och data skrivs på det andra minnet.

AMD xp skall klara upp till 90 grader på processorn.

/ Jerker

Det är bättre att använda en annan hårddisk istället för att använda en annan partition, den andra partitionen kan ju ligga på samma hårddisk som operativsystemet ligger och då vinner man ju inget i prestanda, problemet kan ju bli att systemet segas ner istället när data skall srivas och läsas på två olika håll inom samma hårddiskenhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar