Annons

PS: Parametrarna i verktyget oskarp mask?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har suttit och pillat lite med verktyget unsharp mask i PS och kan bara konstatera att jag aldrig ritkigt får stil på de olika parametrarna amount, radius och treshold? Oftast tycker jag vanliga sharpening blir snyggare än unsharp mask.

Jag skulle vilja göra mindre skärpning med usm än den skärpning sharpening gör. Vad bör jag använda för värden då?

Vore också väldigt bra ifall någon vänlig person kunde förklara vad det är ma igentligen ändrar och hur det påverkar bilden när man ändrar de tre parametrarna i USM?

mvh

Fredrik
 
Vanliga värden på radius är mellan 0,3-1 och för amount upp till ...300 % Med treshold kan du minska bruset som uppstår vid skärpning, jag använder sällan högre värde än 1. Egentligen är skärpningen (metod och styrka) beroende av hur bilden skall tryckas/visas så det kan vara klokt att behålla ett oskärpt original.
 
Jag använder generellt radius 0,3-0,4 vid bilder som ska visas på webben. Om de ska tryckas använder jag kring 1 i radius. Treshold använder jag bara om det är mycket brus. Amount beror helt på bilden och vilket objektiv jag användt. Jag skärper altid med bilden förstorad till 100%, det ger bättre kontroll.

mvh

Bent
 
tack för svaren. Ska labba lite =)

Jag tycker man behöver usm mest när man förminskar en bild för publicering på webben.

mvh

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.