Annons

PS för "nybörjaren"

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag är en sopa på PS...

Jag har framkallat neg. bilder som jag fick på CD (4.5 Mb).

När jag lägger in dem i PS blir de så himla oskarpt i konturerna på ex. människorna!??!?
När jag förstorar upp bilden till kanske 22 Mb försvinner det och det blir lika skarpt som på bilderna... Men när jag sedan sparar bilderna i jpeg i medium läget så de blir kanske 400k så blir bilderna jättesmå oskarpa...

Nån som kan berätta hur man skall göra? Hela tillvägagångssättet...

Vet inte säkert om jag har förstått problemet, men jag skriver väl lite så får du precisera sen.
Först vill jag säga att jag har ganska dålig erfarenhet av bilder på cd från fotolab typ Extra Film,inte så jättebra kvalitet tyvärr.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att du förstorar upp bilderna till 22 Mb och då ser de fina ut. Hur gör du då? Och menar du att de ser lika bra ut som på pappersbilderna då?
Ibland kan själva zoomningsgraden i PS göra att bilderna ser konstiga ut, det kan bli väldigt oskarpt och ibland konstiga mönster.

Men vad du ska tänka på är att alltid spara din bild som .psd, alltså PS eget format, när du sparar din digitala originalbild i datorn. Då förstör du den inte med någon oavsiktlig komprimering.
Ska du sen använda bilden i något speciellt syfte, tex visa den på fotosidan, gör då en kopia av bilden som du sen bearbetar på lämpligt vis (tex justerar nivåer, anpassar storleken eller upplösningen, lägger på oskarp mask, sparar i lämplig komprimeringsgrad)

Tack så mycket för svaret..

Jag menar att jag förstorar bilden genom att ändra i image size så den blir runt 20 Mb.. DÅ är de jätteskarpa.. Det verkar som att PS förminskar bilden när jag lägger in den..

Bilderna är förövrigt framkallade och scannade på ett proffslab i sthlm.

Jag gör de till 200 Mb för att skicka till kunder för att de skall kunna välja vilka de vill köpa...

Tiff är ett bra format att använda för att lagra eller skicka sin digitala originalbild tex till tryck, Så behåll gärna det när det är fråga om att ha kvar den maximala kvaliteten och bildinformationen.
Men ska du tex använda en bild för att visa på webben behöver den inte vara så högupplöst, då gör du en kopia och ändrar bildstorleken till max 1024x1024 pixlar. Spara den i jpg och välj en komprimeringsgrad så att bilden blir max 250 kb. Gör du bilden 650 pixlar bred behöver man inte komprimera mycket alls för att komma under 250 kb.
Men varför dina bilder ser så suddiga ut på skärmen när du tittar på cd-bilderna i PS, det vet jag fortfarande inte!

Kan det inte ha att göra med att de får en sån liten ruta i PS. När jag förstorar hela rutan med bilden i så blir den skarpare... När man tar upp den i PS så är den ungefär 10x7 cm mätt med ögonmåttet.. När jag drar upp den till 15x 12 blir det skarpare!

Generellt ska bilden betraktas i 100% i Photoshop. När den anpassas till skärmens storlek kan det hända att skärpan försvinner. Så vid "pilljobb", t.ex ställa kontraster, lägga skärpa osv, så bör bilden vara 100%.

Calle S skrev:
Generellt ska bilden betraktas i 100% i Photoshop. När den anpassas till skärmens storlek kan det hända att skärpan försvinner. Så vid "pilljobb", t.ex ställa kontraster, lägga skärpa osv, så bör bilden vara 100%.

Hur vet man att den är det då? (känner mig dum!)

Jag har Photoshop 7.0, engelsk version. När du öppnar bilden så står där i huvudet på fönstret bildens namn, förstoringsgraden i procent och om bilden är i RGB eller CMYK eller vad man nu har valt. Ex. Img001.jpg @ 100% (RGB).

För att ändra hur bilden visas på skärmen (obs inte hur den sparas) så kan du klicka på Zoom tool, förstoringsglast. Om du vänstrklickar så zoomas bilden, förstoringen ökar.

Om du håller in Alt. knappen och vänsterklickar så zoomas bilden ut.

mvh
Peter

Ett tips till er som tycker att Photoshop är lite väl krångligt: Photoshop Elements 2 !!
Finns att ladda ner en demoversion här.
Vänder sig lite mer till hobbyfotografen tycker jag. Betydligt billigare oxå.
Annars står det väl en del i manualen, eller?

Här hittar du väldigt mycket bra tips om PS. Det finns andra sidor på internet också med PS-skolor av olika slag, men jag kom bara på den här just nu.

prinsen skrev:
Ehhm.. Köper du ett program för närmare 10.000kr så vet du inte hur man zoomar??

När jag köpte min Ericsson mobil visste jag inte hur man lade till nummer till telefonboken.. Jag visste inte heller hur man skrev SMS med T-9 inmatning.. Skulle det ha hindrat mig från att köpa telefonen...? Nu vet jag hur man gör detta och känner inte att det var en alltför stor uppoffring att lära mig det jag inte kunde om telefonen...

hursomhelst så skulle jag vilja se en "Fotosidan frågar" ang Adobe Photoshop - för de som använder photoshop, med ett antal alternativ såsom: Har orginal, eller piratkopia. =)

En inte alltför vågad gissning är väl att ca 80% av photoshopanvändarna här kör kopierat, kanske fler.

vad blir skillnaden om jag kopierar mitt ps 7.0 från en orginalskiva??? mot just en orginalskiva??

Microsoft får skylla sig själva när de tar sådana överpriser.... känns för mig som en onödig utgift.

rille

rickardsund skrev:
vad blir skillnaden om jag kopierar mitt ps 7.0 från en orginalskiva??? mot just en orginalskiva??

Microsoft får skylla sig själva när de tar sådana överpriser.... känns för mig som en onödig utgift.

rille

skillnaden blir väl att du har en licens att köra lagligt med, plus manualer =)

Microsoft Photoshop, ett sånt skulle nog krascha precis när man blivit klar med sin bild och ska spara sista gången... =(

om vi säger så här då, det är bra mycket mer lättsamt att kopiera en cd / ladda ner en piratkopia från nätet med en knapptryckning än att sno en orginalförpackning photoshop på ett lager i en butik, eller hur.

OBS. Jag vill inte starta en diskussion angående piratkopiering i den här tråden, har för mig att vi redan haft sådana diskussioner i tidigare trådar, däremot vore det intressant att via en Poll se hur många som kör Photoshop kopierat.
=)

dsmannen skrev:
hursomhelst så skulle jag vilja se en "Fotosidan frågar" ang Adobe Photoshop - för de som använder photoshop, med ett antal alternativ såsom: Har orginal, eller piratkopia. =)

En inte alltför vågad gissning är väl att ca 80% av photoshopanvändarna här kör kopierat, kanske fler.

Skulle vilja säga här att mitt PS är fullt lagligt med alla papper man kan tänka sig (och det är en del). Vad gäller priset så har jag ingen åsikt om det är för dyrt eller inte.. PS är det bästa man kan få tag i och då kostar det oxå!
Tycker det är en märklig fråga man ställer mig när det finns flera frågor om grundläggande fotokunskaper från folk som har kameror på 50000+!

Hur mycket pengar man lägger på en sak måste väl vara upp till var och en?

Sen vill jag reservera mig för att nästa version anförskappas på DC och inte från någon internetbutik eller liknande!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar