Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS Elements vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag har använt PS Elements (och dess enklare variant av Camera Raw) ett tag och tyckt att det fungerat bra men kunde inte låta bli att uppgradera till Lightroom nu när Adobe har sin drive och rear ut det.

Jag inser att det kommer att ta ett tag innan jag vänjer mig vid Lightrooms gränssnitt men jag tror att det är värt det. Jag har än så länge mest provat att göra förbättringar i en del gamla bilder i Lighroom och tycker att mörka bilder tagna med höga ISO blir fantastiskt mycket bättre efter bara lite fixande i Lightroom. De blir plötsligt riktigt användbara så länge man inte skall göra alltför stora förstoringar. Är det verkligen så stor skillnad eller har jag varit så dålig på att justera det i Elements?

Jag har än så länge mest provat att göra förbättringar i en del gamla bilder i Lighroom och tycker att mörka bilder tagna med höga ISO blir fantastiskt mycket bättre efter bara lite fixande i Lightroom. De blir plötsligt riktigt användbara så länge man inte skall göra alltför stora förstoringar. Är det verkligen så stor skillnad eller har jag varit så dålig på att justera det i Elements?

Jag tror nog verktygetn som finns i Elements totalt sett är mer kraftufulla och ger större möjligheter än de som finns i Lightroom.

Däremot så upplever jag de som finns i Lightroom som väldigt logiska och enkla att avnända.

Så svaret på frågan är nog "Ja, du var nog dåligt på att använda Elements" - välkommen till Lightrooms enkla och underbara värld! :)

Vilket program som är bättre beror väl på vad man vill göra.

Sedan jag skaffade LR har jag inte öppnat PSE. Jag trodde inte riktigt på alla lovord LR fick men jag tycker det är underbart att jobba med bilderna i. Lite dyrt men jag ångrar inte att jag tog mig råd.

PSE är givetvis bättre på många saker men med LR gör jag nästan allt jag vill på väldigt kort tid.

//Johan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto