Annons

PS Elements 2,0-funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrettyPepsi

Aktiv medlem
Jag har köpt en Canon A80 som jag får om ett par dagar och nu sitter jag här och läser en massa om digitalt foto.

Vad jag förstår så bör man skaffa ett bildredigeringsprogram oxå. Har inte råd att skaffa det stora PS. Elements ligger bättre till i pris. Vad innebär Elements? Vad kan man göra och vilka funktioner har det? Vill gärna veta av någon som använder det. Undrar även om någon vet vad det är för mjukvara man får med kameran, heter visst ArcSoft camera Suite. Vad är det?

Tack på förhand! / Eva

Photoshop Elements är helt enkelt en bantad version av Photoshop. Allt som man behöver för hemmabruk finns i Elements. Det som är borttaget ur Elements kommer du garanterat inte att sakna i första taget. Skaffa det. Det är väldigt prisvärt och bra.

Håller med Anders om att Elements funkar utmärkt.

Det som saknas är hela cmyk-hanteringen, men om man inte jobbar på ett tryckeri så spelar det ingen större roll. För alla oss som fotar och skriver ut själva fungerar Elements utmärkt och har dessutom en del genvägar och hjälpfunktioner som stora PS inte har.

De funktioner jag känner till att de saknas i Elements är:
  • kurvor (oumbärligt om du vant dig med det)
  • funktionsmakron (underlättar men det går att leva utan)
  • redigering i 16 bitar (viktigt om man skannar film, mindre viktigt om man fotograferar digitalt)
  • cmyk (oväsentligt för en fotograf)
  • lagermasker (oumbärligt om man vant sig att arbeta med dem)

Om man beställer den utmärkta boken "The Hidden Power Of Photoshop Elements 2" av Richard Lynch, Finns hos Amazon, ISBN o-7821-4178-1 får tillgång till b.la kurvor i PE 2 tack vare den cd skiva som medföljer.

Om jag inte minns fel så finns det vissa billiga scanners där PS Elements 2 följer med som programvara. Mao kan du kanske hitta det ganska billigt och dessutom få en scanner på köpet...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto