Annons

PS Elemens 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Hej,

min fråga: om jag nu har fixat till en jäkla stor "fotobok" i Elements med taggar och samlingar m.m. och vill formatera om min disk, vad gör jag då? Får jag börja om från början eller finns det någon fil med all info som jag skall spara undan tro. Alla bilderna ligger ju på en egen disk. Hoppas ni förstår vad jag menar.


/ janne
 
Hej,

Informationen om bilderna, inklusive namn och struktur för taggar, ligger samlat i en fil som är väl undangömd. Följ denna väg i utforskaren för att komma till en fil med ändelsen .psa som är den fil som behöver läggas in i det återställda systemet:

C:
Documents and Settings
All Users
Application Data
Adobe
Kataloger
Min Katalog.psa

Filen kan ha ett annat namn om du döpt katalogen i sorteraren/Organizer.

/Sigge
 
skarsfjall skrev:
Hej,

Informationen om bilderna, inklusive namn och struktur för taggar, ligger samlat i en fil som är väl undangömd. Följ denna väg i utforskaren för att komma till en fil med ändelsen .psa som är den fil som behöver läggas in i det återställda systemet:

C:
Documents and Settings
All Users
Application Data
Adobe
Kataloger
Min Katalog.psa

Filen kan ha ett annat namn om du döpt katalogen i sorteraren/Organizer.

/Sigge


Tusen tack för detta Sigge.
 
Någon som vet ifall de är möjligt att skriva ner denna info i bilderna i PS Elements 3?

Om det inte går så avråder jag från att lägga tid på att tagga på detta sätt. Använd ett katalog program som kan skriva ner i bildfilen. Betänk vad som händer om fem år när du hittar bilderna på en backup-skiva och undrar vad de företställer ...

Glada hälsningar!
Stina
 
Det finns ett alternativ under "Arkiv" som heter "Skriv tagginformation till filer".
Detta alternativ kanske gör det som du menar, någon som vet?
Det känns ju som att det skulle kunna vara rätt.
 
Stina.D skrev:
Någon som vet ifall de är möjligt att skriva ner denna info i bilderna i PS Elements 3?

Om det inte går så avråder jag från att lägga tid på att tagga på detta sätt. Använd ett katalog program som kan skriva ner i bildfilen. Betänk vad som händer om fem år när du hittar bilderna på en backup-skiva och undrar vad de företställer ...

Glada hälsningar!
Stina


Hej,
det låter ju inte så bra, för tid det tar det verkligen. Vad använder du dig av?

/ Janne
 
Segeson skrev:
Det finns ett alternativ under "Arkiv" som heter "Skriv tagginformation till filer".
Detta alternativ kanske gör det som du menar, någon som vet?
Det känns ju som att det skulle kunna vara rätt.

Någon som känner till detta? Jag letar efter ett bra program för att katalogisera bilder så det skulle vara bra och känna till så mycket som möjligt innan man köper, tror även andra fs-medlemmar har nytta av det. Är säker på att många har testa olika prog. men har svårt att bestämma sig. Man vill ju kunna använda taggar osv. även om ett par år.

Om man taggar i ett prog. funkar inte det då i ett annat?


/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.