ANNONS
Annons

PS: Dropshadow, ändra egenskaperna

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,
Jag undrar om/hur man gör för att ändra egenskaperna på dropshadow i PS?

Om jag väljer en bild och sätter effekten dropshadow på den så blir bakgrundsfärgen vit och
skuggan gråtonad.

Jag skulle vilja ställa in så att ALLA mina dropshadows framöver får bakgrundsfärgen X och skuggan Y tonad.

Tis och tricks efterlyses, vänligen men å det bestämdaste.

Mvh Anders

Bilagor

• nuolja.jpg
    nuolja.jpg
    45.8 KB · Visningar: 173
Gör en ny layer style som ser ut som du vill att den ska och lägg på den bara.
Det kan du se i hjälpen hur man gör.

Så här ändrar du skuggan

För att sätta skugga på ett lager i Photoshop 7.0. Högerklicka på lagret i Lagerpaletten och välj: Blending Options.
Du får då upp ett fönster som heter Layer Style. Istället för att bara bocka i rutan Drop Shadow så klickar du istället på ordet "Drop Shadow". Du får då upp alla inställningar som du kan göra med din skugga (välja färg, opacitet, riktning mm).

Om du vill att ALLA dina skuggor ska se likadana ut så kan du spela in ett action (hette macro tidigare) som du sedan döper till t.ex "skugga". Hämta upp ditt sparade action varje gång du vill göra en skugga.
Fast egentligen är det lättare att göra som föregående person beskrivit att spara skuggan på ett lager i en fil och sedan bara flytta över skugglagret till din nya bilde varje gång du behöver använda den.

Action-funktionen är dock mycket bra om det är så att du vill lägga skugga på många bilder. Då behöver du bara lägga alla bilderna i en mapp och sedan köra skugg-action på den mappen.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar