ANNONS
Annons

PS Cs4 och två skärmar -problem och lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag har just skaffat Photoshop CS4 och har haft lite problem med färgerna. Jag använder två skärmar: min bärbara Macbook Pro och en extern hårdvarukalibrerad Eizo.

Problemet jag upplevde var att när jag drog över en bild från Macbooken till Eizo-skärmen kompenserade inte photoshop för Eizo-skärmens monitorprofil utan bilden fick väldigt starka och felaktiga färger.

Tydligen är det så att några nya funktioner i CS4 använder sig av grafikkortet på ett nytt sätt och när detta är aktiverat förstår inte photoshop att det ska kompensera färgerna -verkar det som.

Jag fick PS att funka genom att stänga av den funktionen (vilket ju är lite trist då jag också vill kunna zooma mjukt med mera).

Så nu vet ni det alla där ute som också använder två skärmar -det kanske kan bli lite strul.

Hoppas att det kommer en lösning på det här så man kan utnyttja programmet till fullo.

Mvh
Daniel Sidenbladh

Problemet jag upplevde var att när jag drog över en bild från Macbooken till Eizo-skärmen kompenserade inte photoshop för Eizo-skärmens monitorprofil utan bilden fick väldigt starka och felaktiga färger.

Tydligen är det så att några nya funktioner i CS4 använder sig av grafikkortet på ett nytt sätt och när detta är aktiverat förstår inte photoshop att det ska kompensera färgerna -verkar det som.

Intressant. Jag arbetar ofta med samma uppsättning. Vad har du för videokort och hur mycket videominne har du?

Stefan

Ja, om jag nu förstår mig på Apples beskrivning av min dator så heter kortet ATI Radeon X1600 och jag har 256 MB VRAM.

Datorn är ur den första omgången Macbook Pro som gjordes och jag vet inte om Apple gjorde några förändringar när de höjde prestandan. Planerna är att skaffa en ny Macbook Pro efter jul, den nya modellen, och då kan man ju hoppas att problemet försvinner. Även om jag inte upplever det som något jätteproblem, jag är van vid att titta på bilderna i 25, 50 och 100% visning sen tidigare...

Men Stefan, du har alltså inte haft samma problem?

Mvh
Daniel Sidenbladh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar