Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS CS2 och dess nya filter för brus och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som hunnit titta på de nya "Remove noise" och "Smart sharpening" funktionerna i Photoshop CS2? Hur står de sig jämfört med de gamla filtren? Eller jämfört med andra plugins?
 
Jag gillar smart sharpen.

Det ger syggare resultat än oskarp mask men i början har man svårt för att inte kunna välja tröskelvärde.

Men funktionen att kunna dämpa skärpningen i skuggor är trevlig.

Jag föredrar dock fortfarande Photokit Sharpener men vi får se hur flödet ser ut efter sommaren.

Remove noise är också bra. Är det mer användbart än Neat Image? Ge mig tid att testa ett par tusen bilder först...

Möjligheten att ta bort artefakter från JPEG-bilder fungerar men jag har nästan inget behov av den möjligheten.
 
Det jag gillar mest med smart-sharpen är att det är snabbt. Har tidigare kört Focalblade som är bra, men sedan jag fick CS2 så har det varit smart-sharpen för allt som ska ut på webben.

Remove noise har jag inte testat, brukar inte bry mig om bruset något nämnvärt då jag har 20D, tycker det fungerar bra, men jag har inte plåtat något där jag behövt köra riktigt höga ISO eller haft underexponerade bilder i färg på ett bra tag heller. På svart-vitt är det snarare tvärtom, där ser det bara trevligt ut med lite extra brus.

Photokit har jag inte tittat på så där är det en svår jämförelse. Men som med allt annat så kan ju skärpning göras på gud-vet-hur många sätt.

Högpass, luminans, plugins, unsharp mask, edge-sharpen, osv.
 
Gillar Smart Sharpen då man får en förhandsvisning Har annars använt Photokit Sharpener och den är i och för sig fortfarande väldigt bra men jag kommer nog i fortsättningen att använda Smart Sharpen för att skärpa bilden fram till utskriftskärpningen då jag använder Photokit Sharpener som jag anser fungerar klockrent i de fallen. Brusreduceringen i CS2 har jag inte testat än, har Noise Ninja som jag är nöjd med än så länge.
 
mipert skrev:


Jag föredrar dock fortfarande Photokit Sharpener men vi får se hur flödet ser ut efter sommaren.


Vad är Photokit Sharpener för ngt och var hittar man det? *nyfiken strut*

Jag har oerhört svårt att komma överrens med USM i PS, får liksom det aldrig att ser riktigt bra ut.

Smart Sharpen i CS2 har jag inte hunnit med att testa ännu, kanske det kan vara ett alternativ för mig...hmm



/Catherine - som allt som oftast misslyckas med skärpan
 
Smart sharpen tycker jag är smidigt och bra. Det kommer jag nog använda istället för unsharp mask i fortsättningen.
Remove noise är användbart, men jag tycker nog att Neat image är klart bättre.
 
-Catherine- skrev:
Vad är Photokit Sharpener för ngt och var hittar man det? *nyfiken strut*
www.pixelgenius.com/sharpener

Photokit S... är en plugginn som gör att du väljer hur bilden skall visas, webb, tryck, laser mm och vilka storlekar bilde skall ha. Sedan skärps bilden med en metod som faktiskt ger bättre resultat än oskarp mask.

Skärpningen blir mer distinkt med färre kantstörningar.

Jag använder också Nik Sharpener Pro www.nikmultimedia.com/sharpenerpro/usa/entry.php som är ganska lik Photokit.

Fördelen med Photokit är att man kan påverka skärpningen i efterhand om man inte är nöjd med hur skuggorna skärps som exempel.
Jag gör det i kanske 20% av fallen.

Innan jag hittade plugginen använde jag metoden med högpassfilter, oskarp mask har jag knappt använt på 18 månader.

Eftersom jag ofta gör stora bilder 30x40 - 70x100 uppskattar jag dessa pluggs än mer eftersom de ger snyggare skärpning.
Skärpningen är viktig om man gör stora bilder.
 
Är det ingen mer än jag som tycker att Smart Sharpening går tyngre än USM ?

USM går blixtsnabbt på min maskin med SS går oerhört långsamt
 
mipert skrev:
www.pixelgenius.com/sharpener

Photokit S... är en plugginn som gör att du väljer hur bilden skall visas, webb, tryck, laser mm och vilka storlekar bilde skall ha. Sedan skärps bilden med en metod som faktiskt ger bättre resultat än oskarp mask.

Skärpningen blir mer distinkt med färre kantstörningar.

Jag använder också Nik Sharpener Pro www.nikmultimedia.com/sharpenerpro/usa/entry.php som är ganska lik Photokit.

Fördelen med Photokit är att man kan påverka skärpningen i efterhand om man inte är nöjd med hur skuggorna skärps som exempel.
Jag gör det i kanske 20% av fallen.

Innan jag hittade plugginen använde jag metoden med högpassfilter, oskarp mask har jag knappt använt på 18 månader.

Eftersom jag ofta gör stora bilder 30x40 - 70x100 uppskattar jag dessa pluggs än mer eftersom de ger snyggare skärpning.
Skärpningen är viktig om man gör stora bilder.



Tack Mikael!

Jag har laddat ner trialversionen av Photkit nu och skall testa lite, och det lilla jag sett hittils verkar lovande :)


Tack igen...


/Catherine
 
Jag har provat båda sakerna och smart sharpen känns som en hit för mig som bara använt USM tidigare.
Brusfiltret är inte lika sofistikerat som NI och NN men verkar göra sitt jobb helt OK utan att blurra bilden mycket. Man kan lägga på skärpa i samma veva som man brusreducerar vilket känns lite konstigt, men resultatet blir bra. Det är nog inte till för att smeta ut huden på fotomodeller, men för att reducera ISO brus funkar det bra.
Dom här filtren finns i Elements 3 men är snäppet mer sofistikerade i CS2.
 
BugEyes skrev:
Jag har provat båda sakerna och smart sharpen känns som en hit för mig som bara använt USM tidigare.
Brusfiltret är inte lika sofistikerat som NI och NN men verkar göra sitt jobb helt OK utan att blurra bilden mycket. Man kan lägga på skärpa i samma veva som man brusreducerar vilket känns lite konstigt, men resultatet blir bra. Det är nog inte till för att smeta ut huden på fotomodeller, men för att reducera ISO brus funkar det bra.
Dom här filtren finns i Elements 3 men är snäppet mer sofistikerade i CS2.

Jag jämförde bilder som jag brusreducerade med både Neat Image och CS2 på högsta styrkan och den från CS2 var betydligt mer "blurrad".
 
Ja inte håller det NI klass men det finns där och funkar bra till att reducera måttligt brus. Konstigt att det inte kunde vara bättre som i Paintshop Pro, där finns brusreducering helt i klass med eftermarknadsprodukterna.
 
Stoffe69 skrev:
Är det ingen mer än jag som tycker att Smart Sharpening går tyngre än USM ?

USM går blixtsnabbt på min maskin med SS går oerhört långsamt

Håller med dig fullständigt. USM går bara den men SS är segt som sirap. :S
 
GrAcK skrev:
Håller med dig fullständigt. USM går bara den men SS är segt som sirap. :S

Konstigt, jag tycker båda går ungefär lika fort (0.4-0.5 s om man kollar på timern). Det kanske beror mycket på vilka inställningar man använder.
 
Jag fattar mig inte riktigt på Smart Sharpen och känner mig osäker på hur den används på bäst sätt. Finns där tips och trix och klokheter att känna till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.