Annons

PS CS kontra Win XP Picture Viewer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maranello

Medlem
Jag har sökt och läst här på forumet men jag blir ändå inte klok på varför mina D70-bilder ser så olika ut när jag tittar på dem via Photoshop CS jämfört med Windows XPs egna picture viewer. I PS blir färgerna mustiga och fina men med Viewern blir bilderna bleka och trista.
(Även i Nikons PictureProject så blir bilderna fina som i PS)

Jag vill alltså att bilden ska se lika ut i PS och i Viewern/Explorer. Hur ska jag göra?

I PS gör jag följande inställning som jag tycker borde ge det resultat jag eftersträvar:
Image -> Mode -> Assign profile... -> sRGB
(Tyvärr hjälper inte detta)

Tacksam för alla tips!

testa att, innan du öppnar bilderna, kila in under "edit - color settings" och sen under "color management policies" ändra RGB till "convert to working RGB".
öppna bilderna och spara om dom i annan mapp och kika om dom ser okej ut i picture wiewer.

prova det här,, vet inte om de funkar. men det är kanske värt ändå...

högerklicka på skrivbordet... egenskaper... sen inställningar,,, o sen avancerad,, färghantering.. och ladda en färgprofil som heter Adobe RGB..

för Adobe Photoshop använder nämligen sina egna färgprofiler utan att "kolla" med windows först..

prova detta :)

En tänkbar felkälla är att bildvisaren i XP (såvitt jag kunnat expermimentera mig fram till) inte använder skärmprofilen alls, utan verkar köra med "hårdkodad" sRGB för skärmen.

Jag tänker inte gå så långt som till att påstå att det faktiskt är det som är problemet här -- skillnaden verkar lite för stor, tycker jag -- men otänkbart är det inte.

prova att klicka i rutan för ICC profilen när du sparar bilden i ps. då brukar förhandsvisningsprogrammet i xp använda den.
finns även en ruta att klicka i i spara för webben. men jag tror inte att webläsarna klarar profilen.
förhandsvisningen bör göra det dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar