ANNONS
Annons

PS bleker bilden vid spara för webb

Produkter
(logga in för att koppla)

marjut

Aktiv medlem
Vilken av alla bilder är den rätta! Ps visar en mättad bild som bleks vid spara för webben. Lightroom visar samma bild som PS ursprungligen, medan Canon DPP visar bilden ljusare än originalet i PS. När bilden sparats för webben i PS och sedan visas i Gmail windows visningsprogram så är den ocksä för ljus, laddar man däremot hem bilden i windows så visar den återigen den rätta färgen, men vilken är den rätta egentligen? Allt visas ju på samma skärm, så det kan ju inte vara skärmen som är fel?
I kameran är bilden inställd på sRGB och så vitt jag vet också¨i PS, men det är så måmga parametrar som ska ställas in så jag vet inte var jag ska börja? Vad är det som är fel? Jag har ingen aning om det jag ser i PS eller DPP är den rätta?

Vilken av alla bilder är den rätta! Ps visar en mättad bild som bleks vid spara för webben. Lightroom visar samma bild som PS ursprungligen, medan Canon DPP visar bilden ljusare än originalet i PS. När bilden sparats för webben i PS och sedan visas i Gmail windows visningsprogram så är den ocksä för ljus, laddar man däremot hem bilden i windows så visar den återigen den rätta färgen, men vilken är den rätta egentligen? Allt visas ju på samma skärm, så det kan ju inte vara skärmen som är fel?
I kameran är bilden inställd på sRGB och så vitt jag vet också¨i PS, men det är så måmga parametrar som ska ställas in så jag vet inte var jag ska börja? Vad är det som är fel? Jag har ingen aning om det jag ser i PS eller DPP är den rätta?

Hej !

Ja, det är lätt att bli konfunderad.

PS och LR har jag inte så de får nu stå över.

I DPP finns några inställningar, men först, är din skärm profilerad ?

Om så, ( och jag kör i Win xp, vista och w7 beter sej här någorlunda lika)
låter du operativet hantera skärmprofilen ?
( Dvs assosiera profilen med skärmen )

I Dpp. tools. preference color man väljes lämplig inställning för skärmen.
Är skärmen profilerad, så välj OS-settinhg om du använder det, annars
monitor profile och peka ut profilen.

Är den inte profilerd så blir det Mors lilla kråka, än hit, än dit, prova lite
och välj det alternativ som ger mest lika de andra, vad som nu är rättast
vet vi inte, men stämmer skärmbilden någorlunda med en ok print ( ex Crimson )
så är det antagligen någorlunda.

Sätt inte något i print,,, resp cmyk sim,,,, den kommer då att simulera utskriften
i "justeringsfönstret" men inte i tumnaglen, blir väldigt förbryllande om man inte
önskar det.
I regel är det bättre att utskriftssimulera i PS ( Softprof)

Jag förmodar att du valt arbetsfärrymd sRGB för webbilder, annars, gör det.
Konvertera inte i PS om den frågar, behåll sRGB för webbilder.

--------

Läs lite här:
http://www.profiler.nu/farghantering/
eller se på lite film:
http://www.marrutt.co.uk/colour-management.html

( har inte kollat, bara handlat papper där)

Hoppas du fått nått litet tips.

//MW

Jag tog med mig laptopen till fotoaffären och hade turen att träffa på en kille som tittade på min laptop. Han ändrade lite och nu ser det ut att funka bättre. Yes! Han var och pillade i kontrollpanelen om jag inte minns fel..
Jag dubbelkollade med dina uppgifter och detta verkar stämma nu. Det jag undrar är vad du menar med att skärmen är profilerad....menar du kalibrerad då? Killen menade att det är mkt svårt att kalibrera en laptop, isåfall måste jag koppla en riktig skärm till laptopen.
Annars verkar allt vara inställt för sRGB. Jag tänkte skicka in till crimson och göra ett prov för att jämföra.
Tack så jättemycket för ditt svar! Kanske fler än jag får hjälp av ditt svar.

Jag tog med mig laptopen till fotoaffären och hade turen att träffa på en kille som tittade på min laptop. Han ändrade lite och nu ser det ut att funka bättre. Yes! Han var och pillade i kontrollpanelen om jag inte minns fel..
Jag dubbelkollade med dina uppgifter och detta verkar stämma nu. Det jag undrar är vad du menar med att skärmen är profilerad....menar du kalibrerad då? Killen menade att det är mkt svårt att kalibrera en laptop, isåfall måste jag koppla en riktig skärm till laptopen.
Annars verkar allt vara inställt för sRGB. Jag tänkte skicka in till crimson och göra ett prov för att jämföra.
Tack så jättemycket för ditt svar! Kanske fler än jag får hjälp av ditt svar.

Hej !

Det är nog lite begreppförvirrning, i allmänhet så menar man nog samma
sak när man säger att skärmen är kalibrerad eller profilerad, och det man
menar är att nån sorts hårdvara ex http://argyllcms.com/doc/instruments.html#i1d3
eller http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6276387
är kopplad och körd på just den aktuella skärmen.
Dess programvara lämnar en eller flera filer som laddas in i videokortet och
eller övriga programvaror.

Särar vi på begreppen Profilering - kalibrering så är
kalibrering att förändra hårdvarans beteende, ex att skruva på kontrollerna på
en crt-skärm, men även att ladda in en kalibreringsfil i ex en skrivares drivrutin.

Profilering är då att förändra signalen.

Lcd-skärmar är här lite lurigare, kontrollerna för dessa ändrar i regel inte
skärmens betende utan påverkar signalen till dessa.

//MW

Oj,oj detta är inte lätt att förstå detta.... men nu när ändå frågan är uppe...finns det någon i Göteborgsområdet som hjälper till med sådant här, dit man kan ta med sig sina prylar och få dem justerade? Detta är ju lika viktigt som det är att ha kameran i trim. Det är ju ingen poäng att köpa en dyr fin kamera om inte datorn sedan gör den någorlunda rättvisa.
Gör du Smw eller vet du någon som gör? ja , det är nog fler än jag som trasslar med detta....

finns det någon i Göteborgsområdet som hjälper till med sådant här, dit man kan ta med sig sina prylar och få dem justerade?

Inte såvitt jag vet, och det skulle ändå inte vara så stor idé eftersom profilering/kalibrering bör göras i det rum och i det ljus du arbetar vid datorn.

Jag har ett liknande bekymmer...
*Bilden tagen i RAW, importerad i LR till DNG
*Bearbetad i LR och exporterad som PSD alt. TIFF med färgrymden AdobeRGB
*Berbetad klar i PS för att sedan sparas som jpg med färgrymden AdobeRGB
Här blir det liknande knas som TS nämner. I fönstret för "save for webb and devices" ser jag skillnaden direkt mellan original och preview för jpg-filen. Jpg-filen är ljusare. Om jag däremot väljer att konvertera till sRGB ser de likadana ut.
Om jag exporterar en PSD ARGB och en PSD sRGB, så ser de likadana ut i PS.
Skillnaden uppträder alltså vid konvertering till jpg.
Min skärm är profilerad.
Vad är det jag missar eller inte begriper?

Jag har ett liknande bekymmer...
*Bilden tagen i RAW, importerad i LR till DNG
*Bearbetad i LR och exporterad som PSD alt. TIFF med färgrymden AdobeRGB
*Berbetad klar i PS för att sedan sparas som jpg med färgrymden AdobeRGB
Här blir det liknande knas som TS nämner. I fönstret för "save for webb and devices" ser jag skillnaden direkt mellan original och preview för jpg-filen. Jpg-filen är ljusare. Om jag däremot väljer att konvertera till sRGB ser de likadana ut.
Om jag exporterar en PSD ARGB och en PSD sRGB, så ser de likadana ut i PS.
Skillnaden uppträder alltså vid konvertering till jpg.
Min skärm är profilerad.
Vad är det jag missar eller inte begriper?

Jag vore tacksam om någon kan hjälpa mig med hur jag ska konvertera till jpg med bibehållen AdobeRGB utan att ljusa upp bilden i konverteringen.
Tack på förhand,

Inte såvitt jag vet, och det skulle ändå inte vara så stor idé eftersom profilering/kalibrering bör göras i det rum och i det ljus du arbetar vid datorn.
Jag brukar kalibrera min monitor på kvällen med fördragna gardiner och släckt ljus. Det blir nästan alltid väldigt bra...

Jag vore tacksam om någon kan hjälpa mig med hur jag ska konvertera till jpg med bibehållen AdobeRGB utan att ljusa upp bilden i konverteringen.
Tack på förhand,

Du har inte råkat ändra preview-profilen (under kryssrutan för sRGB i PSCS5 i "Save for Web & Devices") och stängt av färghanteringen där? Du ska ha "Use Document Profile" i den rutan. Eftersom du enligt din beskrivning har PSD/TIFF-filen i aRGB och du sparar jpeg-filen i aRGB, så är det omöjligt att färgerna ändrar sig annars.

Kolla också att PS verkligen använder din skärmprofil. Det kan du göra under "Color settings" och Working spaces/RGB, där du efter "Monitor RGB" ska hitta din skärmprofil. Om du inte gör det är något knas med kalibreringen av skärmen.

Du har inte råkat ändra preview-profilen (under kryssrutan för sRGB i PSCS5 i "Save for Web & Devices") och stängt av färghanteringen där? Du ska ha "Use Document Profile" i den rutan. Eftersom du enligt din beskrivning har PSD/TIFF-filen i aRGB och du sparar jpeg-filen i aRGB, så är det omöjligt att färgerna ändrar sig annars.

Kolla också att PS verkligen använder din skärmprofil. Det kan du göra under "Color settings" och Working spaces/RGB, där du efter "Monitor RGB" ska hitta din skärmprofil. Om du inte gör det är något knas med kalibreringen av skärmen.

Tack, jag ska kolla det du nämner. Jag har troligen gjort någon blunder där.

Tack Lars, det blev ju bättre så.
En följdfråga, om någon kan svara: Om man bäddar in färgprofilen, hur ser det då ut för andra? Den färgprofil som bäddas in är ju den man använder (väl?), vilket då är en "custom" om man har profilerat sin skärm. Så, hur blir det på andras skärmar?
Eller är det sRGB IEC... som ska bäddas in om man sparar för web? Ännu en lian i den snåriga djungeln...

Om man bäddar in färgprofilen, hur ser det då ut för andra? Den färgprofil som bäddas in är ju den man använder (väl?), vilket då är en "custom" om man har profilerat sin skärm. Så, hur blir det på andras skärmar?
Eller är det sRGB IEC... som ska bäddas in om man sparar för web? Ännu en lian i den snåriga djungeln...
Under "Save for Web & Devices" i Photoshop CS5, bäddar PS in den färgprofil/färgrymd (vanligtvis sRGB eller Adobe RGB) som din bild befinner sig i, om du kryssar i rutan "Embed Color Profile". Om du har bilden i Adobe RGB från början och inte kryssar i rutan "Convert to sRGB", så kommer du att bädda in Adobe RGB i bilden. Om bilden ska publiceras på internet ska du därför kryssa i rutan "Convert to sRGB". Det finns lite olika uppfattningar om man ska bädda in sRGB-profilen eller inte. Filen blir ju något större, men ska de flesta färghanterade webbläsare kunna visa bilden korrekt måste profilen vara inbäddad.

Bilagor

• SWD.jpg
    SWD.jpg
    57.9 KB · Visningar: 158
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar