Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS - Beskära med proportion?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har ett antal eventfoton tagna med vidvinkel och s.a.s. brett. Det första jag vill göra när jag öppnat bilderna är att göra en snabb beskärning med bibehållen proportion. Jag vill alltså få bort dom störande elementen i kanterna. En hand som sticker in här och ett bakhuvud där. Få fotona bildmässigt mer fokuserade helt enkelt eftersom det är så mycket trevligare att bearbeta bilder som inte har irriterande detaljer i sig. I detta skede vet jag alltså inte vad bilden skall användast till så inga interpolationer av själva pixlarna skall ske. Enbart en beskärning! Och inte på frihand! Utan exakt!

Läser jag manualen dåligt eller kan man inte göra detta i PS?

För att förtydliga vad jag vill göra:

Mina jpeg är i storleken 2160x1440. Alltså i proportionen 3x2.
Jag vill sätta in pekaren på bilden, klicka och dra en ruta som blir 2 pixlar hög för varje 3 pixlar jag drar på bredden. Eller tvärtom för porträtt.

PS 7

henrik

Man kan alltid använda markeringsverktyget och kommandot bild-> beskär istället för beskärningsverktyget.

Markeringsverktyget tillåter en att låsa proportionerna.

det jag brukar göra är att jag tar crop-verktyget och markerar hela bilden, sen håller jag ner shift och drar-vilket låser proportionerna. Om man bara är noga med markeringen i början så blir det bra.

henrik.f skrev:
Mina jpeg är i storleken 2160x1440. Alltså i proportionen 3x2.
Jag vill sätta in pekaren på bilden, klicka och dra en ruta som blir 2 pixlar hög för varje 3 pixlar jag drar på bredden. Eller tvärtom för porträtt.

Såhär gör du:

Bilagor

• dump.gif
    dump.gif
    10.9 KB · Visningar: 205
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar