Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Promblem med mörk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
De senaste dagarna har något konstigt hänt med min EOS 33.
Varje gång jag tagit en bild blir sökaren mörk och kameran börjar mäta helt underligt.
Första gången trodde jag att det var skärpedjupskontrollen som fastnat men när jag pillade på den blev sökaren ännu mörkare.
Är det någon annan som råkat ut för detta eller vet vad som är felet?

Vänligen,
Oscar

kärvande bländarlameller

Har du bara ett objektiv så är det säkert detta som pajat. Du kan lätt kolla detta genom att ta väck objektivet och kika genom det. Kan du se bländarlamellerna så är det säkert dessa som börjat kärva. Du kan också titta framifrån med objektivet på kameran och se om bländaren öppnas helt. Sätt bländaren på högsta bländartalet och tryck in nedbländarknappen, släpp den sedan och kolla om bländaren öppnas helt. Har du flera objektiv och sökaren blir lika mörk så är det nog något mambojambo med elektroniken som styr bländaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar