Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvara för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

hjipe70

Ny medlem
Hej !

Jag är helt ny här och har på senaste tiden fått upp mitt intresse för digitalfoto igen. Frågan är säkert ställd ett antal gånger men jag hittar inget konkret i befintliga trådar tycker jag.

Vilket bildregigeringsprogram vill ni rekomendera med följande förutsättningar.

Kamera Nikon D80
Ordinär dator med 4 GB RAM och 500 GB hårddisk. Datorn skall dock blåsas på allt annat och bara användas för bildredigering.

Jag vill gärna ha ett bildredigeringsprogram som är hyggligt lättanvänt men som har en hel del möjligheter.

Tack på förhand.

Adobe Photoshop Elements ett bra alternativ att börja med. Finns 30 dagars testversion att ladda ner på adobes hemsida.

Och det finns mycket bra kurser på moderskeppet.se

Programmet kräver:

Windows

1,6 GHz eller snabbare processor (stöd för enkärning processor)
Microsoft® Windows® XP med Service Pack 3, Windows Vista® eller Windows 7
1 GB RAM-minne (2 GB för HD-videofunktioner)
4 GB ledigt utrymme på hårddisken (ytterligare ledigt utrymme krävs under installationen)
Färgskärm med 16 bitars grafikkort
Bildskärm med 1024 x 576 pixlars upplösning
Microsoft DirectX 9-kompatibel skärmdrivrutin
DVD-ROM-enhet
Internetuppkoppling krävs för internetbaserade tjänster*

Har du 4 GB RAM och hårddisk på 500 GB så borde även de andra kraven vara uppfyllda men jag kan ju inte garantera det men som sagt är det mycket troligt.

Hej igen !

Tack till er som hjälpt mig med värdefulla svar.

Det blir den här datorn som jag tänkte använda till bildredigering. Ser någon av er som kan detta utantill om jag får några problem att köra Adobe Elements i denna burk?
Själv ser jag inga direkta problem men jag har ingen större kunskap om den tekniska specifikationen.
Som jag skrev innan så ska den bara vara till det.

http://nordic.computers.toshiba-eur...roductPage.do?PRODUCT_ID=1091436&DISC_MODEL=1

Tack på förhand.

Såg precis i datorns spec att det installerade RAM minnet är på citat "3 GB (2,74 går att använda) slut citat.

Jag får inte ihop det med den spec jag länkade till men står det så i själva datorns standard spec. så är det väl så?

Lightroom för behandling av HELA bilder.
PS elements
Picasa, vet inte hur bra det är för partiell bildbehandling
hmmm vad heter nu det där programmet som brukar anges som gratiskomplementet till PS?
PS

hmmm vad heter nu det där programmet som brukar anges som gratiskomplementet till PS?

Gimp, kanske?

Men vare sig Gimp eller Photoshop är lättanvänt i den meningen att en nybörjare snabbt kommer igång. Till det bruket tror jag PS Elements är klart bättre.

Som gratis alternativ tror jag att IrfanView är bra, men det beror helt på vad man vill göra med sina bilder. Jag tror de flesta bara vill skära, färganpassa, rotera och lite sån't. I de fallen duger Irfanview utmärkt.

Per.

Gimp, kanske?

Men vare sig Gimp eller Photoshop är lättanvänt i den meningen att en nybörjare snabbt kommer igång. Till det bruket tror jag PS Elements är klart bättre.

Som gratis alternativ tror jag att IrfanView är bra, men det beror helt på vad man vill göra med sina bilder. Jag tror de flesta bara vill skära, färganpassa, rotera och lite sån't. I de fallen duger Irfanview utmärkt.

Per.
Tack, precis Gimp jag menade.

O det var därför jag listade programmen i den ordningen jag gjorde.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto