** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Programvara för egen fotosida

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Halloj!

Är en amatörfotogram som håller på att skaffa
F-skattsedael och ta min hobby ett steg längre då jag har fått ett steg längre.

Nu till frågan:
Jag vill ha en fin hemsida där jag kan visa mina bilder på, vet att fotosidans portfoliofunktion finns men den möter inte riktigt mina behov.
Jag är rätt kass på att göra hemsidor så jag undrar om det finns nåt bra program för just fotosidor/portfolier på webben?
Tar mycket sportbilder (action, porträtt) som det sedan är tänkt att dom ska kunna beställa av mig. Jag vill ha ett "katalogträd" där man ska kunna klicka sig fram lätt tex. Fotboll/barn/Hullebullens IF/Kalleanka cupen 06... har provat funktionen "web gallery" i fotoshop CS men det länns som det är gjort för ett mindre antal bilder...
Skulle vara tacksam för tips och råd i alla fall!!
Mvh /Rickard

Ps. Alla andra tips som ny "egenföretagare"inom fotofrafin godtages varmt, så kanske man slipper några av fällorna som man brukar klampa i när man gör nåt nytt...

Hejsan!

Det är nog enklast om du skulle ta kontakt med en webbdesigner som skulle hjälpa dig med en hemsida. Iallafall om det är så att du aldrig gjort hemsidor förr. För de krav du har på hemsidan är inget man gör om man bara har kunskaper inom HTML, då ska man också kunna nått annat språk som t.ex ASP eller PHP.

För det finns ju inte direkt nått program för att göra just en portfolio, det finns ju lite enkla gallerier man kan ladda ner så som Coppermine Gallery, men det var ju inte det du var ute efter så några bra program kanske skulle vara mer hjälp.

Ett enkelt program att göra hemsidor i är Macromedia Dreamweaver som är väldigt nybörjarvänligt men det krävs ju självklart tid att lära sig även grunderna i att göra en hemsida. Sen har du också Adobe GoLive som inte riktigt är lika nybörjarvänligt. Och eftersom det är en slags portfolio du vill ha så är det ju säkert massor av slags funktioner så som att ladda upp bilderna enkelt på hemsidan osv du vill ha. Och då hjälper inte ens grundläggande HTML utan man behöver kunna PHP och ASP som jag nämnde tidigare.

Så mitt tips är ju om du aldrig gjort hemsidor förr är att kontakta någon som kan :)

//André

Jag använder http://photostack.org/ på min sajt. Enkelt och snyggt utan en massa blippbloppfunktioner.
Lite kodvana behövs för att integrera det snyggt, men man behöver absolut inte vara någon programerare för att få igång det.

Om man nu inte vill betala en rejäl summa för en webdisigner(de är inte gratis). Så går det att kombinera en vanlig hemsidan(html, css osv) med ett färdigt webalbum program så som J-album.

Strukturen skapar du själv genom att katalogisera bilderna i J-album.

Nome Nescio skrev:
Om man nu inte vill betala en rejäl summa för en webdisigner(de är inte gratis). Så går det att kombinera en vanlig hemsidan(html, css osv) med ett färdigt webalbum program så som J-album.

Strukturen skapar du själv genom att katalogisera bilderna i J-album.

Mm det här J-album verkar ju vara lite det jag söker efter att ha kollat några "sample albums" rätt snyggt verkar det också... använder du programmet själv? kan man ha flera undermappar? någon fler som använder detta program? för och nackdelar?

RickardForsberg skrev:
Mm det här J-album verkar ju vara lite det jag söker efter att ha kollat några "sample albums" rätt snyggt verkar det också... använder du programmet själv? kan man ha flera undermappar? någon fler som använder detta program? för och nackdelar?

Japp, kör med J-album.
Ja man kan ha undermappar och i programmet så kan man ge dem tittlar och beskrivnignar.
Kolla på soaring.carlinphoto.net

Kanske inte det snyggaste, men ger en hint om vad som är möjligt.
I grunden är det en vanlig html site med frames, sedan så är det tre stycken oberoende J-album webalbum som är inklistrare. Man kan ha flera undermappar som ett helt träd, men jag har inte orkat strukturera om bilderna, tanken är att allt skall rymmas under ett och samma J-album.

The Ghost skrev:
Kolla in den här sidan http://allwebcodesign.com/setup/cool-2.htm

85 dollar ungefär 700:-

Det här gillade jag, fanns mycket snyggt här tycker jag, undrar hur det är med undermappar bara, på alla templates på denna sida så finns det olika galleries man kan trycka på och sen komemr bilderna, undrar om man kan ha fler undermappar innan man kommer till bilderna om ni förstår vad jag menar...

Jag använder Gallery 2 för tillfället, och jag tycker då att det funkar rätt så bra. Jag använder det dock bara som ett "familjealbum".

Det kräver lite petande för att få igång, och det underlättar nog om du har en egen server.

Gallery 2 använder en databas vilket kan komplicera saker lite till, föregående version (Gallery 1.5) är dock html/cgi rakt igenom.

http://gallery.menalto.com/

enkel webblösning

Vill man så kan man anlita nån som gör något i stil med det jag själv kodat ihop (http://elings.org/galleri/). Det går ut på att man gör iordning bilderna i rätt storlek först.. för visningsbilden och för tumnageln. Sen ämnesindelar man sin mappstruktur och lägger in tumnaglar i en undermapp och visningsbilden i en annan undermapp så byggs sidorna upp automatiskt. Dvs.. man behöver bara göra iordning grundsidorna först inkl vilka bildkategorier man vill ha o lägga på sin webb (med hjälp av någon kanske) och sedan sköter man resten genom att ftp:a upp sina bilder till rätt mapp. Ev kan man göra en uploadfunktion mot mapparna så kan man ladda upp bilderna via webben istället för via ftp.

Dvs om man inte lägger för mycket tid på design men däremot tid på funktion så kan man få ihop något billigt tror jag. Kanske en programmerare hellre än designer då.

/E

Porta/Simpleviewer.

Jag kör med programmet Porta som använder en flashsida(finns html bakom för de som inte kan se flash eller inte vill se det så alla kan se!)

Du kan redigera bilderna själv och lägga i en mapp, högerklickar och väljer "Make/Edit Album..." i Win XP för att skapa ett album.

Den gör allt automatiskt, filer etc. hamnar i en katalog med bilderna redigerade till små miniatyrer etc. För att uppdatera med fler bilder trycker du in dem i samma mapp och högerklickar->make edit album så är det klart!(glöm inte att bocka för "Use simpleviewer bla bla" under Options)

Du kan se ett exempel på:
http://web.telia.com/~u64901266/

RickardForsberg skrev:
Halloj!
som det sedan är tänkt att dom ska kunna beställa av mig. Jag vill ha ett "katalogträd" där man ska kunna klicka sig fram lätt tex.

Om du inte är väldigt stressad med att få ut det hela så tycker jag att du ska vänta lite.

Jag tror/vet att det finns saker på gång som kan vara precis rätt för dig och dessutom till rätt kostnad (0:)

Jag har testat ett albumkoncept med beställningsfunktion och det var helbra, jag kan/får nog inte visa något utan du får ännu så länge tro mig....

Jag vet inte när det kommer att bli skarpt men de funktioner jag testade verkade ganska "klara" så jag tror inte det är långt borta!

/b

Re: Porta/Simpleviewer.

Vr98olli skrev:
Jag kör med programmet Porta som använder en flashsida(finns html bakom för de som inte kan se flash eller inte vill se det så alla kan se!)

Du kan redigera bilderna själv och lägga i en mapp, högerklickar och väljer "Make/Edit Album..." i Win XP för att skapa ett album.

Den gör allt automatiskt, filer etc. hamnar i en katalog med bilderna redigerade till små miniatyrer etc. För att uppdatera med fler bilder trycker du in dem i samma mapp och högerklickar->make edit album så är det klart!(glöm inte att bocka för "Use simpleviewer bla bla" under Options)

Du kan se ett exempel på:
http://web.telia.com/~u64901266/

Det här var verkligen snyggt! Min enda fråga är kan jag lägga in udermappar? tex sport/fotboll på ett bra sätt, kollade din hemsida men du använde dig inte av undermappar...

Undermappar är just det han har använt i.o.m. indelningen i Natur, Sport, Tåg o.s.v.

Varje länk är ett album.

Photokorn

Hej Rickard,

Vi verkar ha lite samma inriktning på vårat fotograferande o hur vi vill göra bilderna tillgängliga för andra.

Själv letade jag igenom en helt bunt med program för att hitta ett billigt som stödde både att visa bilder i galleri och med stöd för försäljning. Jag hittade sedan av en slump ett tyskt program som körs på webservern som heter Photokorn som du hittar på http://www.telekorn.com. Priset för en licens är ca 43 Euro.

Du kan bla titta in på min gamla sida så kan du se lite hur det ser ut i orginal version,
www.bilder.ehrlings.se.

www.se-bilder.se så kan du se hur det ser ut när jag anpassat det lite o lagt det som en del i ett annat webbpublicerings verktyg (joomla), denna sida är fortfarande under uppbyggnad.

Kunden väljder de bilder de vill och vilken framkallad storlek, eller annat media - upp till dig. Sedan fyller de i postuppgifter och du får en beställning i din mail så du kan framkalla och skicka hem bilden, flera olika betalnings alternativ kan du också ha - postförskott, kreditkort, postgiro etc...

En av de andra bra funktionerna är hur du lägger upp nya bilder, lägg alla bilder i en ZIP fil och ladda upp på servern för automatisk behandling

Ett billigt o bra program helt enkelt...

Mvh Stefan

erro.se skrev:
Undermappar är just det han har använt i.o.m. indelningen i Natur, Sport, Tåg o.s.v.

Varje länk är ett album.

jo men jag menar då tillexemel Natur/fågelbilder om du förstår vad jag menar, kan man ha fler undermappar till undermapparna.. ehh nu krånglade jag till det lite mer än nödvändigt...

RickardForsberg skrev:
jo men jag menar då tillexemel Natur/fågelbilder om du förstår vad jag menar, kan man ha fler undermappar till undermapparna.. ehh nu krånglade jag till det lite mer än nödvändigt...

Ja det är ju bara att skapa flera länkar på första-sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar