ANNONS
Annons

Programvara för efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Jag söker efter bra programvara för efterbehandling av digitala bilder.
De program som följer med kameran är ju inget vidare (t.ex. till Canon S45).

Jag har såklart kollat in Adobes programvaror, som inte imponerar när det gäller pris/prestanda för enklare jobb (röda ögon, unsharp mask, justera kurvor m.m.)

Målet är enklare justeringa inför utskrift på papper.

Finns det något enklare program som inte förstör EXIF-information när man sparar efter ändringen?

Alla tips mottages tacksamt.

Paint Shop Pro eller Adobe Elements har dom flesta finesser som man behöver.
Många pluginfilter till Photoshop fungerar med Paint Shop Pro.

Som sagt, det är ju Photoshop eller Painshop Pro som gäller. Men, ett program som jag personlige gillar, det är ACDSee som är ett bra visningsprogram, snabbt framförallt, men det finns även små redigerings funktioner. Ljushet/Mörkhet, rotera, röda ögon mm. Japas g gillar det. MEN priset ligger på ca: 6-700:- och då räcker det ju att du lägger till lite till så har du Adobe Photoshop Elements 2.0 vilket är ett bra program. Problemet för dom flesta är att dom tycker att Photoshop är krångligt, vilket det också är, till en börja men med lite pillande varje dag så sitter det snart där, och då tror jag att du kommer ha mycket glädje av programmet. För det går ju trots allt inte bara att justera utan då har du ju i stort sett obegränsade möjligheter, och det värdesätter iallafall jag. Hoppas det löser sig.

MvH

Jonas Hellström

Photoshop (Elemnents kanske är något?) rekommenderar jag, i mitt tycke kan man se vilka bilder som har kommit genom PS och vilka som kommit genom PSP, enbart genom att titta på kvaliteten på bilderna. De skiljer avservärt. Elements kanske är något?

Vad skiljer Photshop 7 mot Elements, någon som vet?

Man kan ju komma över de här programvarorna på andra sätt... Dock ej rekommenderat om man jobbar med det profensionellt...

hur då?

Att du kan se på en bild vilket bildprogram som använts tycker jag låter som rent nys. Jag kan tänka mig att man ser skillnad om det är fråga om stora utskrifter av bilder som bearbetats mycket och interpolerats. Annars beror det mog mer på vem som använt programmet. Ta och kika in på mina bilder, t.ex fågelbilderna eller småkrypen,och avgör om du kan se vilket program jag använt. Jag är relativt grön vad gäller bildbehandling. (Några av bilderna är t.o.m behandlade och beskurna med utgångspunkt från jpg-bilder i webstorlek (jpg:ade och behandlade i 2 led vilket är tabu))

Re: hur då?

Tonyeagle skrev:
Att du kan se på en bild vilket bildprogram som använts tycker jag låter som rent nys. Jag kan tänka mig att man ser skillnad om det är fråga om stora utskrifter av bilder som bearbetats mycket och interpolerats. Annars beror det mog mer på vem som använt programmet. Ta och kika in på mina bilder, t.ex fågelbilderna eller småkrypen,och avgör om du kan se vilket program jag använt. Jag är relativt grön vad gäller bildbehandling. (Några av bilderna är t.o.m behandlade och beskurna med utgångspunkt från jpg-bilder i webstorlek (jpg:ade och behandlade i 2 led vilket är tabu))
(jag syftade enbart på PS och PSP)

Spara en bild (ett foto) i jpg med PSP och PS, titta på dessa bilder samtidigt. Om du inte ser en skillnad är det ganska konstigt. Men de kanske har fixat detta i sin senaste version? Om detta är fixat skulle jag nog titta väldigt mycket närmare på PSP.

har du använt samma komprimeringsgrad?

Har själv aldrig gjort en direkt jämförelse då jag är ganska nöjd med psp 7. Men har du verkligen haft samma grad av komprimering av bilderna? (Det går ju att ställa in även på psp och du kan ju också förhandsgranska bilderna innan du bestämmer kompgraden.

Re: har du använt samma komprimeringsgrad?

Tonyeagle skrev:
Har själv aldrig gjort en direkt jämförelse då jag är ganska nöjd med psp 7. Men har du verkligen haft samma grad av komprimering av bilderna? (Det går ju att ställa in även på psp och du kan ju också förhandsgranska bilderna innan du bestämmer kompgraden.

Ja, de kanske har fixat de i version sju (de jag har testat är 5 ocb 6), någon gång kanske man ska göra testet igen och då lär jag väl återkomma med en ny tråd i forumet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar