Annons

Programvara för borttagning av ränder?

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Mitt bildexempel visar samma utsnitt från fyra bilder tagna direkt efter varandra. Med D70, stående format, hela bredden.

Eftersom ränderna är likadana över hela bilden borde de gå att identifiera och reduceras en del. Är det någon som vet någon programvara som har sådana funktioner?

Bilagor

• ränder.jpg
    ränder.jpg
    36 KB · Visningar: 444
NeatImage ska klara ränder. Jag testade på din bild med standardinställningarna (lät den kalibrera på bilden själv och sedan utföra standardbrusborttagningen). Om du är beredd att kämpa lite mer och skapa test-bilder tagna på mer rena ytor eller speciella kalibreringsbilder som man kan skriva ut från NeatImage kan man nog få ännu bättre resultat. Jag skulle testa att fota en ren grå yta och processa på samma sätt som du gjort här och sedan köra genom NeatImage (alternativt köra genom NeatImage innan någon post-processning).

NeatImage finns här: www.neatimage.com

Bilagor

• ränder-ni.jpg
    ränder-ni.jpg
    21.1 KB · Visningar: 374
Jag blir mest nyfiken på var ränderna kommer ifrån. Någon idé?
Tyvärr har jag inget bra tips på program, jag gör det mesta för hand med verktygen i PS vilket skulle ta en evighet i detta fallet.

Greven

Ränder kommer ofta från sensorn och om de är tydliga skulle jag gå och fråga om man inte kan få kameran utbytt.

Jag har ett förslag men är lite orolig för att tala om det då principen är ganska ogillad här på fotosidan och många anser den som onödig och onyttig.

Men fotografera med linslocket på med olika ISO och slutartider. Använd sedan levelel för att få dessa ränder att framhävas. Slå sedan samman alla bilder så du får ett medelvärde av dem så har du fått en brus profil som du kan använda för olika ändamål.

Men som någon sade så skall neatimage klara detta ganska bra och då dessa är så etablerade bör du testa dem.

Tack för svar. Ränderna syns när jag tänjer på kamerans omfång till max.

Sökte lite på webben och fann att det ju kallas "banding noise" på utrikiska. Tyvärr hittade jag inget som kunde hjälpa mig. Idealet vore ett brusreduceringsprogram för promptkörning som även hanterar ränder.

edsjo skrev:
NeatImage ska klara ränder.
Jag hittade ett exempel på bild som hanteras och det var jämn randning över hela bilden. Den typ av ränder jag har skulle nog krävas en speciell inställning för (vilket väl inte finns i NeatImage).

Som det är nu går det att med alternativet "låga frekvenser" (jag har demo ver 2.6) minska ner ränderna lite grann, men inte alls tillräckligt.

ett tips är att söka i dpreview.com:s forum för Canon 20D. Där finns det mycket att läsa, då just 20D verkar ha stora problem med detta fenomen.

Torda skrev:
ett tips är att söka i dpreview.com:s forum för Canon 20D.
Strålande tips! Jag hade tur och sprang direkt på lösningen som är fånigt enkel. Man tittar på värdena från sensorns maskade pixlar och använder det datat som mall för att reducera ränderna.

Problemet är bara att Nikon D70 idiotiskt nog inte lagrar dessa maskade pixlar. Och inte verkar det finnas någon slags sammanfattning i NEF-filen av de bortslängda pixelvärdena heller.

Just i mitt bildexempel här är det ju dock så trevligt att jag råkar ha lite yta över i bildrutan upptill och nertill. Det har jag utnyttjat i bilden nedan (med hjälp av lite programmering, inte bildbehandlingsprogram).

Där finns det mycket att läsa,
Jo, problemet med dpreview-forumen är att jag fastnar för länge där. Alltså tittar jag väldigt sällan på dem.

då just 20D verkar ha stora problem med detta fenomen.
Ränder var det, men inte på samma sätt. De jag såg var likadana över hela bilden och dessutom fanns det ett samband med blixtuppladdning som visst åtgärdats i en uppdaterad firmware.

Bilagor

• reducerad.jpg
    reducerad.jpg
    31.4 KB · Visningar: 200
Stora problem är nog att ta i.

Dock verkar 20D ha vissa problemt med att brus blir randigt, utan blixt. Fast i rent praktiskta sammanhang är det omärkligt om man inte gör något verkligt extremt.

Dock de få bilder jag sett det på är extremfall.
Den ena var svart-vitt med grönfilter i kameran, exponerad till vänster(inte höger vilket är brukligt för att minimera brus) så histogrammet var från vänster till mitten, sedan uppdraget i photoshop. Allt för att få lite extra brus på ISO 400.
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/PPT/Tyresta/0594_Large.jpg

Den andra en underexponerad sportbild där jag dragit upp kontrasterna till max. Bilden är då obrukbar, men det visade sig att bruset faktiskt är randigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar