Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvara för att styra en Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Finns det någon programvara gärna gratis som kan styra en Canon 20D till att ta en bild var X sek?

/Karl

Får ingenting att fungera hos mig.

Från CDn till min sambos 20D installeras följande program

EOS 20D WIA Driver
EOS Capture 1.2
EOSViewerUtility 1.2
PhotoStitch

Inga av dessa program fungerar under windows 7 64-bit som dom skall. Går då till Canons hemsida knappar support och väljer EOS 20D, Downloads, Software, Windows 7 (64-bit), Engelska.

Får då upp updateringar till följande program.

ZoomBrowser EX 6.7.2
Picture Style Editor 1.9.0
Digital Photo Professional 3.101.1

Som alla bara är updateringar för redan installerade program.

Måste jag gå ner i källaren och gräva fram en gammal XP-laptop för att kunna jobba med en Canonkamera?

/Karl

Du kan köra dem i emulgerat läge eller vad det nu heter.
Googla lite så hittar du snart svaret.

Jag provade det utan att få det att fungera. Programmen själva snurrar bra på Windows 7 64-bit men USB-drivrutinen fungerar inte. XP-mode kan inte vidarebefodra en USB-port utan bara ett USB-device, dvs drivrutinen måste fungera i Windows 7 64-bit i alla fall.

/Karl

PS. Nu har jag letat fram en XP-laptop och provar där istället.

Får ingenting att fungera hos mig.

Från CDn till min sambos 20D installeras följande program

EOS 20D WIA Driver
EOS Capture 1.2
EOSViewerUtility 1.2
PhotoStitch

Inga av dessa program fungerar under windows 7 64-bit som dom skall. Går då till Canons hemsida knappar support och väljer EOS 20D, Downloads, Software, Windows 7 (64-bit), Engelska.

Får då upp updateringar till följande program.

ZoomBrowser EX 6.7.2
Picture Style Editor 1.9.0
Digital Photo Professional 3.101.1

Måste jag gå ner i källaren och gräva fram en gammal XP-laptop för att kunna jobba med en Canonkamera?

/Karl

Prova att gå in i kamerans menyer och skifta sättet för hur kameran ska prata med en dator. Hade problem att få en 350D att funka med en ny dator men när jag ändrade den inställningen funkade det direkt. Tror att den blev nån ändring med Vista...

Själv kör jag EOS Utility 2.10 som har timerfunktion. Om programmet funkar med 20D vet jag inte men med 5DII och Win7 64-bit funkar det bra.

Har nu varit ner i källaren igen och hämtat en Ubuntu-laptop. Skall prova gphoto2 också. Batteriet tog dock precis slut i 20D:n, så det blir lite paus nu.

/Karl

Om man vill komma undan så billigt som möjligt finns det batterigrepp med timer för $62 och en trådutlösare med timer för $20 från utländska webshopar.. Tar lite tid att få hem grejerna, men ett billigt sätt om man inte vill vara bunden till datorn.

För er som undrar vad jag håller på med så är det detta.

http://www.gilen.ch/bilder/TimeLapse/sellenburen_3.avi

Denna gjorde jag igår med min Nikon D700 (den har funktioner för intervallfotografering inbygt), men jag vill inte blockera min D700 (som jag normalt sätt använder för min dagliga fotografering) med Timelapsefotografering, så jag tänkte använda min sambos gamla 20D som hon inte använt på 3 år för det istället.

/Karl

Jag provade det utan att få det att fungera. Programmen själva snurrar bra på Windows 7 64-bit men USB-drivrutinen fungerar inte. XP-mode kan inte vidarebefodra en USB-port utan bara ett USB-device, dvs drivrutinen måste fungera i Windows 7 64-bit i alla fall.

/Karl

PS. Nu har jag letat fram en XP-laptop och provar där istället.

Om din gamla laptop rasar kan du testa denna metod, den funkar utan problem i 64-bitars Windows 7 och EOS 5D: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1545935&postcount=7

//Leif

Batteriet är nu laddat och jag har dessutom även hunnit med lite världsliga saker som att jobba. Nu har jag dock hunnit leka lite med en Canon 20D och en gammal XP laptop.

EOS Capture 1.2 har timer shooting, vilket fungerar precis som jag vill. Jag slänger upp en liten film här om några timmar. Tack och bock.

Skall dock testa med gPhoto2 imorgon, programmet verkar ha enorma möjligheter.

/Karl

PS. Nackdel med programmet är dock att 5 sek mellan bilderna är den kortaste intervallen, vilket är lite långt ibland. Fördelen är att det går att ta 9999 bilder mot min D700 som "bara" klarar 999.

Senast ändrad:
Gphoto2 fungerar riktigt bra (tack jaan v) med en Canon 20D och för ändamålet time lapses så är gphoto helt överlägset Canons egna program såvida man orkar hantera ett kommandolinjeprogram.

Min gammla Ubuntu-laptop hade bara usb 1.0-portar och lämpade sig inte till detta. Jag installerade därför Ubuntu på en USB-stick och kör nu gphoto2 på det viset.

Här kommer lite exempel på hur resultatet med en 20D kan bli.

http://www.youtube.com/watch?v=92GF0vu9bCk
http://www.youtube.com/watch?v=1sHHGsfC1XQ
http://www.youtube.com/watch?v=UiJl6O5DJJ4

/Karl

Förr var det så att man måste han en originalinstallations-CD för att kunna installera uppgraderingarna och det fanns bara uppgraderingar att ladda ner från Canons webplats(er).

Jag vet inte hur läget är nu, men det ser ju ut som om inget har ändrats.

(Det räcker med att ha ett av programmen från CD:n installerat för att kunna installera uppgraderade versioner av alla programmen.)

Du behöver alltså antingen leta rätt på CD:n som följde med kameran, eller skaffa en piratkopia av en CD med Canonprogramvarn på.

Tillägg: det verkar ju ha gått bra. Ovanstående är nog överspelad information.

Senast ändrad:
ANNONS