Annons

Programfel i 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-R

Medlem
Undrar om någon känner till vad det var för programmfel i den svenska 20D som har orsakat förseningar? Det är tydligen bara i Sverige som man har dratt tillbaka kamerorna, betyder det att en kamera från resten av Europa är OK eller kan man uppdatera den sjäv på något vis?

Är kameran verkligen indragen på den svenska marknaden? Jag tror snarare det beror på att Sverige är en liten marknad för Canon och att man prioriterar marknader som är större.
Kan f ö meddela att de svenska menyerna fungerar alldeles utmärkt på den jag har. Allt annat också. Jag är mycket nöjd.

Varifrån kommer dessa uppgifter. Jag är tveksam till att Sverige på något sätt skulle särbehandlas.

Det är tänkbart att Canon håller lite på sina leveranser för att få in 1.0.5-versionen för att slippa dyra garantiärenden, men det borde gälla alla länder.

Canon bunkrade upp med ordentligt med kameror inför introduktionen. Detta täckte ändå inte efterfrågan och nu jobbar Canon på att komma ikapp igen. Jag tycker ändå att Canon skött sig bättre än vid introduktionen av 300D och 1D mark II,

Problemet är att många av kamerorna är med kit-objektivet. Antagligen har de ivrigaste och första kunderna redan objektivet eller andra normalzoomar och då är det tokigt att släppa fler paket med kit-objektiv än utan.

Jag undrar om inte en väl vald marknadsundersökning på rätt ställen hade kunnat föreutse vilken av versionerna som skulle sälja mest. Men Canon kanske inte trodde att det var så många som skulle köpa på sig bara huset, eller byta upp sig från andra modeller.

Eller så tänker Canon att "i introduktionsskedet är suget efter kameran så starkt att den kommer att sälja med kit-linsen trots att många inte vill ha den, och hoppsan - där tjänade vi några spänn till"

Många kunder köper säkert med kit-objektivet. Med de ivrigaste kunderna som ställer sig i kö tidigt är säkert inte lika sugen på 18-55:an som den genomsnittlige kunden under kamerans hela livslängd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar