Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

programautomatik??

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

På min kamera, en Nikon D50 finns det ju en ratt med programautomatiken, A,S,P och M tror jag det står, om jag har fattat det rätt så ändrar man den beroende på vad man vill ställa in själv, Bländare, slutartid osv... nu till min fråga, vilket läge är lämpligast att ha vid modellfotografering i studio?? Den man ställer in Slutartiden själv lr??
 
I Studio är det M som gäller!

Om du är kopplad till blixtar är det snabbaste synctid + Bländare som är lämlig ... vad jag fattat men M är iaf att rekomendera :)
 
Tack för svaret! Nu fotar jag än så länge med ett antal bygglampor, men det kanske är bästa inställningen iallafall?
 
Använder du lampor så är nog inte M bättre än ngt annat.. Vanesak skulle jag vilja säga.

Jag hade kört som ute med AV och med kompensation.

Möjligtvis så tycker lusmätaren att det är lite mörkt och överexponerar.. testa lite olika inställningar tills du känner dig trygg.

Om vi förutsätter att ljuset är inställt lite mjukt och med mörk bakgrund så hade jag, ställt in AV och kompensera ett steg minus. Då ligger du nog rättså rätt.. Inget facit men en riktlinje..kanske;)

Nej, nu är det ut och fota ejder,, om jag har lite tur:)... hejsvejs

MVH Niclas,
 
Ja det är inte riktigt samma sak, men jag skulle rekommendera dig att köra M i detta läge med då du kommer märka att du har lite fler möjligheter!
Tänk bara på vitbalansen ;) Lycka till!
 
Intressant är att ingen ger en motivering för något svar...


Hur du mäter upp ljussituationen är ju inte speciellt viktigt, utan bara vilken tid och bländare som du har använt.

Använder du bländarautomatik eller slutarautomatik eller programautomatik så låter du kameran bedöma ljuset vid varje exponering, och får lita på det...

Om du använder manuellt läge tvingas du själv fundera över tid och bländare. Ja, kamerans ljusmätare ger visserligen samma vägledning som i automatiklägena, men påverkar inte exponeringen om du inte vill.

Som omväxling fick du motivering utan svar, i stället för svar utan motivering! :)

Edit: Finessen med manuellt läge är alltså din bedömning av ljusmätarens rekommendation. Om man slaviskt följer rekommendation kan man lika gärna gå över i något automatikläge - resultatet blir samma i så fall.
 
Senast ändrad:
Jovisst man kan ju motivera varför man gör på ett visst sätt, men samtidigt så finns det en miljon varianter på allt man kan göra när det gäller fotografering!

En motivering till varför jag kör manuellt är som sagt valmöjlighet!

Tex jag vill ha en bild med en blomma, jag sätter på min blixttriggare och FP slutare 1/4000 bländare ~ F11-16 och smattrar på blixten mitt på blomman ... resultatet är att blomman fick rätt exponering men inte bakgrunden för den blev svart precis som jag ville att det skulle bli!
En variant som jag vet att jag inte klarar i AV mode tex ... !!

Men som sagt slarvigt av oss att inte motivera varför!
Men jag syftar på flexibilitet (kändes inte rättstavat?

;)
 
Det som jag tycker är facinerande är att dom flesta duktiga fotografer som har hållit på ett tag, kan inställningsvärden i huvudet typ som i exemplet med blomman... Själv fattar jag inte hur dom vet hur bilden kommer bli vid vissa inställningar, men men man kanske lär sig någon gång, Tack för alla tips, man får väl hem och testa och labba lite...
 
Är det inte så att ljusmätningsmetoden skiljer beroende på vilken typ av automatik man använder?

Om jag förstått min kamera rätt (Nikon F75) är det centrumvägd mätning med möjlighet till spotmätning i mode M. Men matrismätning med möjglighet till centrumvägd mätning på övriga mode (A,S,P). Eller har jag fel?
 
Matrissmätning funkar inget vidare om bakgrunden avviker mycket i luminens från motivet. Vilket för det ganska värdelöst i studio. Centrumvägt fungerar bättre.

Bättre är att skaffa ett gråkort och spotmäta eller använda en ljusmätare och mäta det infallande ljuset.

jag brukar ta tre exponeringar -0.5, +-0, +0.5. (ändring av bländaren).

Använd inte skärmbilden för att bedöma exponeringen, den brukar vara c:a 1-3 steg för ljus. Histogrammet kan ge lite vägledning. (lär dig läsa av ett histogram)

Använd M och lär dig lita på dig själv.
 
På Nikon finns det väl en hemsk auto iso funktion..

Stäng av den. Har för mig att man får gära det i 2 steg (D 70, iallafall) för att helt släcka funktionen...

Kör du med bygglampor så får du kanske ligga på iso 400 (chansar jag på)..

Vad ska sånt vara bra för (auto iso).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar