Annons

Program vara för att redigera Hvd/dv filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Skulle vara jättetacksam ifall någon skulle kunna berätta hur man går till väga... jag har en Videokamera Canon Hv-30 och är ute efter ett lätt program för att redigera...

Har filmat i hdv men nu verkar det som man ska konvertera om filmen för att kunna redigera och sedan tillbaka?

Slut resultatet ska bli DVD, så vad är lämpligast att filma i Dv eller Hdv?

Verkar som det är lättast med Dv men som amatör i videofilmning för hemma bruk ser man någon skillnad?

Kanske inte rätt forum men kan någon i så fall guida vidare till rätt ställe?
 
Precis som när det gäller bildredigering så finns det ett ganska stort antal program. Här är några exempel.

Gratis:
Windows: Windows Movie Maker
Mac OS X: iMovie

"Konsument"
Windows: Premiere Elements, Sony Vegas Movie Studio, Pinnacle Studio
Mac: Final Cut Express

"Professionella":
Windows: Premiere Pro, Sony Vegas Pro, Avid
Mac: Final Cut Pro, Premiere Pro
 
jag kör med Windows Vista...

jag undrar mest ifall det är värt all besvär och filma i hdv? Eller finns det något enkelt program att redigera hdv format?


vilket program är lättast att lära sig?
 
Kolla i forumet på http://www.voodoofilm.org/. Själv undviker jag Pinnacle Studio DV och Windows Movie Maker. Annars är det väl en smaksak vad som fungerar.
HDV är ju betydligt högre upplösning, vilket aldrig kan skada, inte ens om det ska ut på DVD. Men om redigeringsprogrammet inte klarar av HDV så är det inget val, då får DV duga.
 
jag undrar mest ifall det är värt all besvär och filma i hdv? Eller finns det något enkelt program att redigera hdv format?


vilket program är lättast att lära sig?

När jag har redigerat film så har jag alltid kört adobe premiere pro,
har inte riktigt koll vad som skiljer elements mot pro men värt att ta reda på!

Det finns mycket dokumentation och tutorial för premier och det är väldigt bra och översiktligt så det är inga problem att lära sig det.
 
Jag tycker att Pinnacle Studio 12 är mycket enklare än Adobe premiere och Pinnacle ger utmärk resultat. HDV format är inget problem att redigera. Jag vet inte vad som Adobe kan göra utöver Pinnacle.

När du redigerat klart väljer du bara om du vill göra en dvd skiva eller något annat format. Vill du senare göra en HD film så behöver du inte göra om redigeringen.
 
Tack för hjälpen...

då blev jag lite klokare. Jag tar o tittar närmare på Pinnacle Studio 12 o Canopus edius pro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.