Annons

program som kan restaurera min hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej,
Min externa hårddisk har gått sönder. Jag brukade ha två backupper av mina foton men jag hade formaterat min ipod någon vecka tidigare och glömde kopiera de viktigaste bilderna.. =(

Min hårddisk låter mycket och jag är tveksam till om det går att återställa ens. Jag försökte använda ett program som heter DriveImage XML men programmet svarar inte då jag sätter in hårddisken (likväl gör explorer då jag försöker titta på vilka diskar som är anslutna.

Vet ni något bra program som kan göra att kan återfå mina filer?!

Mvh
 
jag har använt ett programm som heter ontrack easy recovery proffesional
det kan läsa disken så länge den fysiskt är hel och bara filsystemet är skadat
 
Hej,
Min externa hårddisk har gått sönder. Jag brukade ha två backupper av mina foton men jag hade formaterat min ipod någon vecka tidigare och glömde kopiera de viktigaste bilderna.. =(

Min hårddisk låter mycket och jag är tveksam till om det går att återställa ens. Jag försökte använda ett program som heter DriveImage XML men programmet svarar inte då jag sätter in hårddisken (likväl gör explorer då jag försöker titta på vilka diskar som är anslutna.

Vet ni något bra program som kan göra att kan återfå mina filer?

Om den låter mycket tycker jag det tyder på ett fysiskt fel. Ett program lär inte räcka för att få tillbaka data i så fall. Men du kan ju alltid leta efter "data recovery software" och plocka ner en demo eller två för att prova. Hittar demon materialet kan du alltid köpa programmet ifråga då.

I annat fall är det väl ibas som gäller. De tar mellan 5 och 10 000 för en räddning av bilder. http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/photo-recovery.html
 
Som det tidigare sagt så kan det hjälpa att lägga hårddisken i frysen. Men det handlar om att lägga den där en timme eller liknande för att den skall vara kall inte frusen igenom. Självklart i en plastpåse som är tät och där man sugit ut så mycke luft som möjligt. Vatten i luften kommer kondensera i kylan.
Många fysiska hårddiskproblem beror på att disken blir överhettad.

Du kan även försöka peta upp skalet till disken och koppla den internt eller i ett annat usbskal. Jag har varit med om att chipen i usbconverten gått sönder utan att skada själva disken.
 
Ang att lägga disken i frysen så har det fungerat för mig under den tid jag jobbade som datatekniker. Vi hade en speciell serie diskar som det var problem med (kan det ha varit Maxtor eller Fujitsu???) och det fungerade oftast att lägga dom i kylen eller frysen en timmer eller så...

Att skicka den till IBAS kostar mer än 5-10.000. När jag skickade ett några diskar dit så tog dom 7.250:- per disk för att prova om de kunde så fram datat. Själva återskapandet kostade extra. Har för mig att hela kalaset slutade på drygt 100.000:- (4-5 diskar). Fick tillbaka 95% av all data.
 
Att skicka den till IBAS kostar mer än 5-10.000. När jag skickade ett några diskar dit så tog dom 7.250:- per disk för att prova om de kunde så fram datat. Själva återskapandet kostade extra. Har för mig att hela kalaset slutade på drygt 100.000:- (4-5 diskar). Fick tillbaka 95% av all data.

Ouch, inga priser lämpliga för privatpersoner direkt. Men jag blev nyfiken och hittade < http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/photo-recovery.html >. De ha andra priser för privat: 1290 för analys och uppskattningsvis 5-10kkr för räddning, beroende på förstås. Säkert dyrare om det är pga brand eller annan åverkan.
 
Priserna har kanske gått ner. Det är ca 5 år sedan jag jobbade inom datavärlden. Kanske konkurrensen är större nu... ?
 
jag har använt ett programm som heter ontrack easy recovery proffesional
det kan läsa disken så länge den fysiskt är hel och bara filsystemet är skadat

Ontrack har räddat information från två externa diskar för mig. Testade en massa program men det var det allra bästa, det som jag fick tillbaka mest information med.
 
Det finns ju också möjligheten att värma upp den till normal arbetstemperatur i ugnen, före man prövar att frysa den.
 
Du skrev att det är en extern disk som inte fungerar?
I lådan finns en helt vanlig "intern disk" och ett kretskort som gör om IDE eller SATA gränssnittet som disken är utrustad med, till USB eller Firewire som man koplar den externa med till datorn.

Jag har genom åren haft fyra (4) externa diskar som lagt av. Varje gång har det varit USB gränssnittet (Kretskortet) i den externa lådan som gett sig. Jag har då tagit ut disken ur lådan och koplat in den i en stationär dator som intern disk, och data har varit åtkomligt. Ingen av hårddiskarna har lagt av, utan det har alltid varit kontroller delen i den externa lådan som gett sig.

Du skriver att det låter. Det kan indikera på fysiskt fel på själva disken, men behöver inte vara det. Två av mina diskar lät illa, men väl instoppade i en stationär dator som intern disk fungerade de klockrent.

Det är värt ett försök. Kostar inte mera än fem-tio minuter i tid och givetvis tillgång till en dator med ledig plats för en disk till.

Lycka till. (Skriv hur det gick.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.