ANNONS
Annons

Program- och helautomatik

Produkter
(logga in för att koppla)

Ssabina

Avslutat medlemskap
Jag läser just nu en rad olika böcker om just fototeknik för att förstå mig på vad jag egentligen sysslar med (jag har ingen som helst utbildning utan jag är helt självlärd) men har nu stött på ett problem: i FOTOS Digitala Systemkameraskola (tidningen Foto) så står det att Programautomatik, "P", är en hel-automatisk automatik. I Charlotte K Lowrie's Digital Rebel XTi/400D Digital Field Guide däremot står det att "P" är ett automatisk men "justerbar" läge.
Detta förvirrar mig ganska rejält, så min fråga är då: vad står "P" för egentligen?

Som ni kanske förstår så har jag en Canon EOS 400D, och min första tanke var att P:et kanske betyder olika saker hos olika kamera-märken? Foto's systemkamera-bok är ju generell och ska passa alla, men hade det varit så så hade dom nog antagligen skrivit att det inte alltid behöver betyda samma saker.
Eller så är det olika på olika språk.

Jag vore MYCKET tacksam för svar!
/Sabina

P-läget är mycket riktigt ett helautomatiskt läge, det väljer tid och bländare till dej så att exponeringen blir rätt! Men nu till det kluriga då, när kameran valt tid och bländare så kan du förskuta det åt något av hållen tex. kortare tid/större bländare (om du vill "frysa" en rörelse) eller längre tid/mindre bländare (om du vill ha stort skärpedjup)! Men automatiken kommer hela tiden att se till att kombon tid/bländare är rätt för ljussituationen!
Hoppas att du förstod vad jag menar! MVH//Christer

Du kan även göra andra justeringar i menyerna som kameran tar hänsyn till i P-läget. I det gröna Auto-läget brukar däremot kameran bestämma det mesta åt dig. Poppa upp blixten fast du inte vill etc.

När det gäller exponeringen är P automatisk precis som Vaktis beskriver. MAO alla tre har rätt.

Man hör ofta folk som säger att P är helautomatiskt och i princip samma som "gröna rutan", men det är väldigt lång från sanningen. När man väljer det helautomatiska gröna läget har du väldigt begränsade möjligheter. I P däremot kan du ställa in ISO, AF-metod, vitbalans mm, mm.

Egentligen är P väldigt likt Tv och Av. Skillnaden är bara att kameran väljer såväl bländare som slutare, allt annat är lika.

Hur det är på andra kameror än Canon vet jag inte, men gissar att det är liknande.

Mvh
Anders

Jag är lite förvånad att inte fler tillverkare valt att göra som Pentax med deras Hyper Program. Dvs när man förskjuter bländaren övergår programautomatiken till tidsautomatik och när man förskjuter slutartid så övergår det till bländarautomatik. med ett tryck på den "gröna" knappen så återgår kameran till programautomatik.

Dvs en mer kontrollerbar automatik.

Det låter väl lite onödigt, vill man ha bländarautomatik är det ju inte SÅ svårt att vrida på ratten ett hack t ex. Jag skulle definitivt störa mig på en kamera som ansåg sig veta bättre än jag vilket läge jag vill ha inställt :).

Jag är lite förvånad att inte fler tillverkare valt att göra som Pentax med deras Hyper Program. Dvs när man förskjuter bländaren övergår programautomatiken till tidsautomatik och när man förskjuter slutartid så övergår det till bländarautomatik. med ett tryck på den "gröna" knappen så återgår kameran till programautomatik.

Dvs en mer kontrollerbar automatik.
Varför vill man göra det när resultatet ändå blir saksamma?

Vet inte riktigt heller. Men det är kanske för att på en Canonkamera förskjuter man båda två, på varsitt håll. Exponeringen blir likvärdig, men man ändrar skärpedjupet och rörelsesokärpan.

Min gamla T90 har lägen där man kan permanent förskjuta programautomatiken upp till tre steg, inte bara för en bild i taget.

Vet inte riktigt heller. Men det är kanske för att på en Canonkamera förskjuter man båda två, på varsitt håll. Exponeringen blir likvärdig, men man ändrar skärpedjupet och rörelsesokärpan.

Min gamla T90 har lägen där man kan permanent förskjuta programautomatiken upp till tre steg, inte bara för en bild i taget.
Så funkar det på alla mina hus åxå, står den på P och jag vrider på ett av hjulen så ändras bländare/tid men samma exp. totalt och jag kan gå hela vägen från 30 sek. till 1/8000 del om jag vill. Om jag skulle hamna utanför uppmätt exp. blinkar bländarvärdet och det omvända om jag rullar på det andra hjulet dvs. bländarvärdet går att justera från största till minsta och tiden blinkar om jag kommer utanför området!

Varför vill man göra det när resultatet ändå blir saksamma?
I vanligt progam läge så ändrar kameran både slutartid och bländare när ljusförhållanden ändras, med Pentax hyper program så låses bländaren och bara slutartiden ändras om man väljer att styra bländaren, tvärt om när man styr slutartiden.

Att man förskjuter programmet är ju oftast för att man vill ha kontroll av vald slutartid eller bländare.

Testade precis ett av husen och tamejfan,,,, rörde jag ett av hjulen så ändrades tid/bländare men den låste tidsvärdet på det främre hjulet och bländaren på bakre!

Vad ska du då med ett P-läge om den ändå hoppar ur det när du vill förskuta programmet?
För att det fungerar så som jag vill använda min kamera. Antingen vill jag ha kontroll över vilken bländare jag använder eller slutartiden.

Jag har inte riktigt förstått när man vill att kameran ska överstyra valet av både slutartid och bländare? Givetvis går det att ställa in Pentax kameror så också, men jag ser ingen praktisk användning för det.

För att det fungerar så som jag vill använda min kamera. Antingen vill jag ha kontroll över vilken bländare jag använder eller slutartiden.

Jag har inte riktigt förstått när man vill att kameran ska överstyra valet av både slutartid och bländare? Givetvis går det att ställa in Pentax kameror så också, men jag ser ingen praktisk användning för det.

Om du läser inlägget ovanför så ser du att mina hus åxå reagerar så, anledningen att jag inte upptäckt det är att jag ALDRIG fotar i P-läget! Fotar nästan uteslutande i tidsautomatik eller manuellt.

Vilken kamera är det? För jag tror Minolta/Sony har ett liknande program-läge (som dock saknar en återställningsknapp).

När jag hastigt läser inläggen kommer jag att tänka på min kära kamera från sextiotalet. Den medgav mycket snabb ändring av tid-F, Bilden visar 1/30-ll. Vridning av en ring gav alla kombinationer mellan 1/500-2.8 och 1/8-22. Mängden ljus lika men olika skärpedjup (kanske lite grann teoretiskt).

per

Bilagor

• 20 fototeknik.jpg
    20 fototeknik.jpg
    22.9 KB · Visningar: 104
DPReview har rätt bra beskrivningar av Sonys och Pentax programlägen.

Sony
Program exposure mode on the A900 can be shifted, this means that you can select one of a variety of equal exposures by turning the control dial, by default the exposure is shifted by shutter speed (indicated as PS), you can choose to shift by aperture (PA) by changing the 'Control dial set' option in the custom menu. If you turn off the direct AE compensation option you can use Aperture or Shutter speed shift by turning the rear or front control dials.

Pentax
The unique Pentax 'Hyper-Program' really is as useful as the name suggests. It is clearly a normal program exposure mode but turning the front or rear dial quickly switches the camera into shutter priority (front dial) or aperture priority (rear dial) modes. To return back to full Program mode just press the green button beside the shutter release. This shockingly simple but effective method of going between the three exposure modes is genius. Note that you can change the program-line from a 'standard' one to hi-speed (favors higher shutter speeds), depth-of-field (favors smaller apertures) or MTF (selects the optimum aperture for the lens used).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar