Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för "fotomontage"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag står inför uppgiften att sätta ihop 4st 10x15 bilder på ett 20x30 format. Alltså fyra bilder snyggt och prydligt upplagda bredvid varandra.
Kan någon tipsa om en GRATIS programvara som kan fixa detta. Det är bara själva montaget som behöver fixas och exporteras som EN bild efteråt för framkallning.

/Björn
 
Tack för det snabba svaret!
Nej, det är inte panorama, bara göra en bild av några små.
Ska kolla länkarna!
tack,
Björn
 
GIMP klarar det galant, men kan ha en onödigt en hög inlärningströskel om du aldrig använd GIMP förr. Ska du bara göra detta enda montage, kanske någon van kompis kan göra det åt dig i stället?

Per.
 
Laddade ner Paint.NET. Men är det någon som kan tipsa om hur man åtminstone börjar att sätta ihop ett montage (2x2 bilder på 20x30 format)? Jag kör enbart Lightroom annars....

/Björn
 
Kalle Kotte skrev:
Laddade ner Paint.NET. Men är det någon som kan tipsa om hur man åtminstone börjar att sätta ihop ett montage (2x2 bilder på 20x30 format)? Jag kör enbart Lightroom annars....

/Björn


Du kan ju göra detta direkt i lightroom, finns i print modulen. Finns en podcast om detta på wwww.lightroomkillertips.com

Lycka till :)
 
Jag hade gjort så här (jag antar nu att montaget ska innehålla fyra bilder i samma format bredvid varandra på rad):

1) Skapa ett nytt bilddokument som är drygt 4 gånger så brett som den sammanlagda bredden på dina bilder, och dryg en gång så hög (om bilderna är 2000x1500 pixlar så kan det nya dokumentet vara t ex 9000x2000 pixlar).

2) Klistra in de fyra bilderna i det nya dokumentet så att varje bild ligger i ett eget lager.

3) Lägg ett nytt, tomt lager underst och fyll i med den färg du vill ha "bakom" bilderna.

4) Flytta omkring bilderna i sina lager så att de hamnar där du vill ha dem i förhållande till varandra (med rätt avstånd emellan och liknande).

5) Klipp bilden så att du får de marginaler som du vill har runt om.

6) Skala ev. ned till lämplig storlek.

7) Exportera till lämpligt filformat.

Bara ett snabbt exempel på hur du kan göra.

Men kolla upp tipset som Mads gav dig också :eek:)
 
å jag hade gjort så här:
Valt pappersstorlek 20x30 i lightroom och sen markerat de fyra bilderna och placerat ut dem i två rader och två kolumner.
Finjusteringen kan du göra antingen genom att pilla med mellanrummet mellan bilderna eller genom att justera storleken på varje bild. Det går också att lägga på tunna ramar eller "outlines" på bilderna.
Snabbt, snyggt och enkelt!
 
zuukit skrev:
å jag hade gjort så här:
Valt pappersstorlek 20x30 i lightroom och sen markerat de fyra bilderna och placerat ut dem i två rader och två kolumner.
Finjusteringen kan du göra antingen genom att pilla med mellanrummet mellan bilderna eller genom att justera storleken på varje bild. Det går också att lägga på tunna ramar eller "outlines" på bilderna.
Snabbt, snyggt och enkelt!

Robert,
Hur gör du detta i Lightroom och får ut det som en JPG ?? Jag vill ju skicka in detta montage för framkallning.
Jag har provat i printmodulen och lagt upp bilder men jag vet inte hur jag kan exportera detta till en JPG ??

/Björn
 
Kalle Kotte skrev:
Robert,
Hur gör du detta i Lightroom och får ut det som en JPG ?? Jag vill ju skicka in detta montage för framkallning.
Bra fråga... jag var kanske lite för snabb med att svara. Jag har aldrig testat själv, förutsatte att man kunde välja export bara, men nu testade jag och det fungerar ju inte alls.
Har suttit och pillat lite med kontaktkartor och sånt tidigare men aldrig tagit steget ut och printat dem. Verkar konstigt, det måste ju gå!?!
Det borde gå att exportera till fil, schysst om man kunde skapa PDF också, det kan man ju göra av bildspelen iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.