Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för digitalt bildarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag ska upprätta ett digitalt bildarkiv på den tidningen jag arbetar på. Vi är två fotografer och fem reportrar som också fotograferar.

Jag har fått tips om:
IView
Fotostation
AcDsee

Min frågor är:
- Är dessa lämpliga eller finns det andra.
- Vilka för- resp nackdelar har de olika programmen?

Några egenskaper som vore bra är att lätt kunna döpa och lägga in information om många bilder. Att kunna se RAW-bilder. Att kunna söka i filinformationen.
 
Jag har valt iView och använt det i flera år. Fotostation har bra batchfunktioner när man läser in bilderna, men sökfunktionerna är dåliga eftersom man inte kan söka på specifika fält. Hopplöst för mig att söka personer som heter "Göran" i Fotostation eftersom jag hittar alla som har "Göran" i fältet för fotografens namn.

Senast jag kollade in Portfolio skrev det inte bilddata till bildfilerna (IPTC), vilket är en nackdel om man 1) vill att data ska följa med bilden när man skickar den till andra eller 2) om man vill byta bildhanteringsprogram någon gång i framtiden.
 
Hur stora skillnader är det mellan Fotostation 4.5 och Fotostation Pro? Är det samma sökfunktion?
 
Håller på att jaga killen på jobbet som ansvarar för bildarkivet men får inte tag på honom. Vi använder nämligen FS pro och ett program eller tillägg just för att det är bra att hitta bilderna genom detta. FS är också bra om bilderna ska ut på olika kanaler.

Jag återkommer när jag får grepp på detta, eller ber honom svara ...

Så -

"

Mats (10:52 AM) :
Vad heter tillägget till Fotostation som gör att man kan söka bilder på ett bra sätt?
Mats (10:57 AM) :
Och hur många bilder har vi?
xx (11:15 AM) :
Index manager. Nu har vi 63139 bilder men det är en hel del dubbletter och skissbilder inräknat där. Den riktiga siffran är runt 45 000.
Mats (11:15 AM) :
Är det ett fristående program?
xx (11:16 AM) :
Ja det är det. Kolla på www.fotoware.no där beskriver de alla program. Det går att söka utan det programmet men det underlättar och ger bättre sökningar.
Mats (11:16 AM) :
Tack

"
 
He he - svaret kom samtidigt som jag tryckte Registrera svaret. Svaret fanns alltså i ICQ-dialogen - Index Manager.

Har du fler frågor kring FS så skriv dem i forumet så vidarebefordrar jag dem.

Jag jobbar hos nordens största researrangör.
 
Jag skulle gärna få ett omdömme om hur programmen fungerar i arbetsflödet. Det är ju en sak att läsa specifikationer och en annan hur det verkligen funkar.

Hur funkar till exempel sökfunktionerna? är det lätt och smidigt att söka och lägga in information?
 
Det är lätt och smidigt att lägga in information. Du tagga upp bilder med information som beskrivning, filnamn, fotograf, diverse fritextfält som du själv namnger (för oss är det t ex hotellnamn eller –raiting), nyckelord, kategorier e t c. Du kan tagga bilderna en och en eller flera på en gång.

Det är också lätt att söka bland bilderna. Med Index Manager kan du söka på dessa attribut, antingen alla eller också vissa utvalda. Med villkor som AND, OR, NOT och NEAR. Wild cards.

Det går oerhört snabbt. Sökningar som ger mer än femtusen träffar tar någon sekund.
Ska du använda detta privat räcker nog 4.5 men med en stor bildbank som används dagligen är det nog 4.5 pro som gäller. Femman för PC kommer denna månad.
 
Nu har jag pratat med säljaren och det blir nog ett paket med Index Manager och två Pro-licenser för 12 000 plus en extra Pro-licens för 5 600. Plus moms. Det var billigare än vad jag trodde.

Det verkar toppen, men jag ska göra studiebesök hos någon som kör systemen först. Helst skulle jag vilja ha kolla på Iview först också.
 
froderberg skrev:
Nu har jag pratat med säljaren och det blir nog ett paket med Index Manager och två Pro-licenser för 12 000 plus en extra Pro-licens för 5 600. Plus moms. Det var billigare än vad jag trodde.

Det verkar toppen, men jag ska göra studiebesök hos någon som kör systemen först. Helst skulle jag vilja ha kolla på Iview först också.

Varför inte börja med att ta hem demot från iviews webbplats? Jag har för mig att det är fullversionen som fungerar i trettio dagar. www.iview-multimedia.com tror jag att det är.

Förresten, använder ni mac eller pc på redaktionen? Den vassaste iviewversionen (mediapro) finns inte för windows riktigt än.
 
Fotstation

Jag använder Fotostation i vårt bildarkiv. Det fungerar bra med alla bildflöden. Originalarna monterar bilder från Fotostation till Quark men då behövs det ett tillägsprogram, ialla fall till den Quark vi har. Indesign behöver inte tilläggsprogram.

Våra originalare kör med Fotostation och jag kör med Fotostation Pro. OSX verision kommer i slutet av november men kan bli försenad. Det fungerar bra i en blandmiljö mellan PC och MAC. Vi kör Fotostation, Index manager och Color Factory. För Webbsökning kör vi Fotoweb.

Vi installerade Fotostation för ca 1 år sedan och vi är väldigt nöjda. DN kör denna lösning också. Vår leverantör heter buildpix.se tror jag.

Pontus
 
Jodå jag ska ladda ner Iview och testa.

Vi kör PC och Indesign så det är ju skönt att slippa tilläggsprogram men trist att inte få nyaste Iview.

Är det några större ställen som kör Iview?
 
froderberg skrev:
Vi kör PC och Indesign så det är ju skönt att slippa tilläggsprogram men trist att inte få nyaste Iview.

Synd att inte proversionen kommit för pc än. Och även om den kommer innan årets slut som utlovat så är det inte alltid kul att köpa den första inkarnationen av en ny mjukvara. Spontant skulle gissa att Fotostation är ett bättre val för er.

froderberg skrev:
Är det några större ställen som kör Iview?

Iview har ju ingen serverdel, så det kanske passar mindre arbetsgrupper bäst.

Är det fortfarande så att många av de riktigt stora använder Cumulus? Fast det är väl också rejält mycket dyrare än Fotostation.
 
Jag tycker Fototime verkar vara ett enkelt och smidigt program som inte kräver så mycket av datorn precis som du säger. Ett plus att programmet är integrerat med deras sida så man kan genom programmet synkronisera album på webben. Det jag tycker är en nackdel är att deras webbserver inte verkar stå på denna sidan jordklotet eller så är den väldig slö.
Tar evigheter att surfa runt på deras sidor och ännu längre att ladda upp och organisera sina bilder.
 
Photoshop CS

Jag var precis på ett seminarie om Photoshop CS och de visade den nya förbättrade filhanteraren och den ser väldigt lovande ut. Det kan vara värt att titta på om det inte är väldigt stora bildflöden. Det går att söka och indexera bilderna i det. Jag tror att det är IPTC fälten du söker i där också precis som Fotostation. Man kan även montera direkt därifrån.

Eventuellt kan ni ha Fotostation och lägga in info på många bilder och sedan kan redaktörerna söka och montera bilder i Photoshop CS. Jag har bara sett demo och inte testat själv.

Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.