Annons

Program för bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag ska göra ett bildspel och skulle vilja veta om det finns något bra program som man kan använda.
Det viktiga är att man kan göra snygga övergångar och lägga på musik.

Tack på förhand.
 
Jag har provat proshow gold och studio. Det är väldigt enkelt att använda, har en hel del finesser, men genererar usel DVD-kvalite.

Till datorn duger bildspelen, men inte ens där så blir det riktigt bra, glöm bort att titta på bildspelen i TV:n.

Min bror har gjort bildspel i premiere elements och dom blev väldigt bra. Kan dock inte uttala mig om användarvänlighet eller finesser, då jag själv inte använt det.
 
Jag skulle snarare säga att det blir riktigt bra kvalitet på DVD från ProShow. Kanske du upplever det som dåligt om du har felaktiga inställningar eller för låga kvalitetinställningar när du skapar DVD-material. För mig funkar det i alla fall riktigt bra till framförallt DVD.
 
Vad gäller kvalitetsinställningarna har jag dem på det högsta. I övrigt är det möjligt att jag har missat något. Bilderna jag lagt in i bildspelet är i orginalstorlek dvs 4 megapixlar.
Det är möjligt att kvalitetsförsämringen beror på att Proshow är dålig på att skala ned bilderna.
 
Jag har inte skapat DVD från ProShow Gold, däremot bildspel på dator. Jag skalade ner och skärpte alla bilder själv innan jag byggde bildspelet. Det känns tryggare än att överlåta det på programvaran.
 
Hej Janne !
Jag förmodar att du är nöjd med resultatet utifrån ditt svar. Jag skall prova att själv skala ned bilderna och testa.

Vilket format skalade du bilderna till, har för mig att tv:n har en upplösning på 702 x 576 pixlar.
 
Det blir rätt stora filer i proshow gold, jag konverterar dem till DIVX man kan även konvertera dem till WMV.

Har gjort en litet bildspel som jag lagt ut på youtube, kolla på min profil..!

Ja lite luddiga blir de?
 
Jag har provat flera program för bildspel bl.a. ProShow Gold, AcdSee. Det bästa är utan tvekan PowerPoint som finns i de flesta datorer. Den "okända" funktionen Fotoalbum gör att du skapar ett bildspel på t.ex. 100 bilder på någon minut. En nackdel är att den mjuka övertoningen "hackar" men det är samma problem med de andra. Ett vanligt fel är att man lockas att använda för många olika övertoningar så att betraktaren mer undrar vad som kommer härnäst istället för att intressera sig för bilderna. PowerPoint som är ett presentationsprogram har dessutom obegränsade möjligheter att göra något mer av bildspelet.
 
Håller med dig Carl-Axel.
Inom IT världen ser man ner på Powerpoint men ur bildspelssynpunkt är den en guldgruva..!
 
Tycker Powerpoint suger rent ut sagt.. det är bra till presentationer möjligtvis, men inte till bildspel för fotografer. Det stora problemet med PowerPoint är dess övergångar som är så amatörmessigt tråkiga att man blir förbannad.

I ärlightens namn så var det ett tag jag pysslade med PowerPoint just pgr av att ajg blev vansinnig, men jag utbildade elever på Komvux ett tag i just PowerPoint, men de var ett tag sedan nu så det kan ju ha förändrats lite sedan jag använde det senast.

Det jag tyckerär absolut viktigast med ett bra program för fotografer är just övergångarna. Vissa vill ha ljud också och då är det bra om man kan lägga ljudet i tidslinjer osv.

Ett program som fixar allt detta är ett till synes mycket enkelt program som heter "Picture to EXE" Programmets starkaste sida är just toningen mellan bilderna. Den tonar precis som två diaproejktorer som är synkade mellan varandra. En snygg fade/toning där ena tonas ut medans andra tonar in i varandra! Helt makalöst snyggt blir det. Självklart hackar det ingenting, toningen går mjukt mjukt mjukt in i varandra. Prova det!
 
Det går att göra PowerPoint "Resklar" så att den kan öppnas i en dator utan programmet. Det går däremot inte att se ditt bildspel i TV.
 
Jag har skapat ett antal bildspel med Pro Show Gold det senaste året. Det funkar utmärkt för visning på DVD/TV. Jag gör bilderna 800x530 pixlar och får bra kvalitet vid visningen. Dessutom är den senaste versionen 2,6 rätt mycket snabbare att jobba med än de tidigare, som kunde sega ner datorn ganska rejält.

Rekommenderas!
 
Svar på Kalle_B:s inlägg
Jag har tankat hem en demo av Picture to EXE och provat den. Jag är inte imponerad. Vill du ha snygga övertoningar skall du använda något videoredigeringsprogram. XP:s Movie Maker är utmärkt att göra bildspel med. Du kan få övertoningar som varar hur länge som helst. Det är också perfekt till att ljudsätta dina bildpel eftersom det har en tidslinje. Det är dock ganska tidsödande att arbeta med en bild i taget. Skall du göra ett bildspel med många bilder finns inget som slår PowerPoint. Infoga/Bildobjekt/Nytt Fotoalbum/Infoga Bild från fil eller disk. Eftersom du skapar en film kan du visa den i TV.
 
Senast ändrad:
FredrikB skrev:
Jag gör bilderna 800x530 pixlar och får bra kvalitet vid visningen. Dessutom är den senaste versionen 2,6 rätt mycket snabbare att jobba med än de tidigare, som kunde sega ner datorn ganska rejält.

Rekommenderas!

Du gör alltså om alla dom bilderna du vill ha i bildspelet till 800x530 innan du lägger in dom i Proshow eller är det någon inställning i Proshow?

Själv har jag testat direkt med den storlek jag har på bilderna 3008x2000 och känt mig nöjd.
 
Jag skulle ALDRIG tillåta att programmen rör mina bilder vad det gäller omskalning och eventuell skärpning, lika lite som jag frivilligt låter en webbläsare skala om bilderna jag lägger ut på nätet. I synnerhet inte Powerpoint som aldrig var konstruerat för att behålla detaljer i bildvisning på dator...

För vanlig tv ska bilderna vara 768*576 i 1:1-pixelformat, eller 720*576 i 1.067:1-pixelformat. Är man riktigt noga så kan man också färganpassa dem till broadcast-format och slippa otrevliga överraskningar med blödande färger.

Självklart måste man ha högre upplösning på materialet om man tänker zooma in/ut bilderna, men för vanliga övergångar tycker jag att det känns betydligt bättre att anpassa materialet i Photoshop innan jag gör bildspelen.
 
Är jag då lite väl petig när jag funderar så här?

Om jag vill göra ett bildspel som innehåller samma bilder och som jag vill kunna visa på datorskärm, vanlig bildrörsTV och LCD-TV, ska jag då ha alla bilderna i olika format och göra ett bildspel för varje?
Förlorar jag mycket kvalitet i bildspelen på TV och LCD-TV om jag använder mina högupplösta bilder och låter Bildspelsprogrammet göra i rätt format?
Man kan ju batchförändra bildernas storelk så det kan ju gå lättare än att göra en och en men helst skulle man väl i så fall vilja kunna göra det när dom är i bildspelet men då kanske det blir lite mera komplicerat.

Jag tycker att jag tänkt klart men är rädd för att jag i skrift uttryckt mig dunkelt ev.
 
Jag tycker absolut du skall skräddarsy bildernas storlek för varje media du skall visa på.

Det tycker jag det är värt för att få bästa kvalité.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.