Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för bildkategorisering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett intressant program med många avancerade katalogiserings- och sorteringsfunktioner, samt möjlighet att sortera bilderna manuellt som på ett ljusbord är Imatch.

http://www.photools.com/im0002.php

Imatch fungerar också bra om du har bilderna spridda över flera olika kataloger, diskar eller cd/dvd etc.

I programmet kan du bygga upp många olika strukturer parallellt utan att vara bunden till hur bildfilerna faktiskt lagras, detta tack vare ett hirarkiskt kategorisystem.

Kostar "bara" $59,95 men finns endast för Windows.

/Daniel

dano skrev:
Ett intressant program med många avancerade katalogiserings- och sorteringsfunktioner, samt möjlighet att sortera bilderna manuellt som på ett ljusbord är Imatch.

http://www.photools.com/im0002.php

Imatch fungerar också bra om du har bilderna spridda över flera olika kataloger, diskar eller cd/dvd etc.

I programmet kan du bygga upp många olika strukturer parallellt utan att vara bunden till hur bildfilerna faktiskt lagras, detta tack vare ett hirarkiskt kategorisystem.

Kostar "bara" $59,95 men finns endast för Windows.

/Daniel

Det bästa med IMatch är snabbheten när man bläddrar bland bilderna. Ruskigt bra program som jag valde efter att ha testat en massa andra!

Staffan

Re: Re: Re: Re: iView Media Pro

mile skrev:
Mycket viktigt tycker jag också. Vet inte hur det är med Elements men albums verkade vilja att jag sorterade efter "deras" tags så vitt jag hann förstå innan krashen och det vet jag inte om jag gillar. Däremot så låter versionshanteringen ruggit bra. Frågan är hur hutlöst dyrt Elements är..

* kollar upp *

Elements 2.0: 1450kr på dustin.se
ACDSee 8: 395kr på dustin.se
iView: ca 1500kr från deras hemsida..
Aperture: ca 400kr från apples hemsida..

Det börjar lukta ACDSee för min del måste jag
medge.. jag hade nämligen inte tänkt "näthandla" programmet.

Måste dock testa lite shareware på båda dom där först...

Kör numer ACDSee efter att tastat Picasa (rätt bra) Ph. Album (seeegggttt å hemskt...). Kan varmt rekommendera ACDSee8 - visar även de flesta RAW-filer - mycket bra å snabbt.

Re: Re: Re: Re: Re: iView Media Pro

brage skrev:
Kör numer ACDSee efter att tastat Picasa (rätt bra) Ph. Album (seeegggttt å hemskt...). Kan varmt rekommendera ACDSee8 - visar även de flesta RAW-filer - mycket bra å snabbt.

Fixar ACDsee versionhanteringen när du fotar RAW?

Håller på att prova iView media's program nu, det verkar asbra måste jag säga. I alla fall när man ska organisera bilderna.. (dvs numera lägga till keywords och sånt sen jag började med den här tråden ;) )

i ACDSee tyckte jag det var lite klumpigt att hålla på med keywords och det var klurigt att lägga till på flera bilder sammtidigt. I iView är det ju bara att köra, markera flera bilder och skriv in, mycket smidigt. Kanske är värt dom extra slantarna ändå.

En sak som är lite dum är att man inte verkar kunna göra (väldigt små) permanenta förändringar utan att använda versionshantering när man sparar. Till exempel rotera en bild till rätt orientation, då vill man väl spara den över originalet va.. men det ville inte programmet.

ACDSee: 2
iView: 2.5

mile skrev:
Håller på att prova iView media's program nu, det verkar asbra måste jag säga. I alla fall när man ska organisera bilderna.. (dvs numera lägga till keywords och sånt sen jag började med den här tråden ;) )

IV3 växer verkligen när man sätter sig in i det. Många funktioner är något gömda, så det tar ett tag att lära sig alla finurligheter. Kom ihåg att välja "Sync Annotations" i Action-menyn efter att du tillskrivit bilderna Keywords (men markera först alla bilder!), annars skrivs inte Keywords in i bildfilen.

mile skrev:
En sak som är lite dum är att man inte verkar kunna göra (väldigt små) permanenta förändringar utan att använda versionshantering när man sparar. Till exempel rotera en bild till rätt orientation, då vill man väl spara den över originalet va.. men det ville inte programmet.

Du har kanske sett att det går att rotera bilderna med hjälp av pilarna i övre högra hörnet av arbetsytan? Detta roterar visserligen bara bilderna inom IV3, men vad gör det? Om du kräver en permanent rotation kan du göra det med "image editor", som även ger dig möjlighet att rotera helt fritt -- exempelvis för att rätta till en sned horisontlinje.

Om du funderar på att köpa IV3, tänk då på att de har en 50% rabatt för studenter. Om du inte är student själv kanske du känner någon som är. Jag bad om "education"-rabatt eftersom jag jobbar som lärare, och fick det. Med 50% rabatt kostade programmet ca. SEK 850,-

Vänliga hälsningar,
Andreas

Tack! Mycket värdefulla råd, särskilt som jag är student! ;) Och det med sync annotations visste jag inte heller! Då är det alltså inte så dyrt heller, blir nog det programmet som det ser ut nu i alla fall.. det verkar störtskönt.

När du lägger in keywords och skriver vilka som var med på bilden skriver du då keywords i "Keywords" fältet och de som är med på bilden i "People" fältet? För sen när man ska söka vill man ju kunna söka på till exempel: "Petter, Greklandsresan" och få alla bilder på Petter när vi var i Grekland den där gången. Det verkar däremot som att den inte kan göra den kopplingen mellan keywords och people, gör du på annat sätt? Inte för att du är min personliga supporttekniker men om du har lust och vet svaret så kanske ;)

mile skrev:
Tack! Mycket värdefulla råd, särskilt som jag är student! ;)

Se till att välja "Boxed version" så får du en tryckt manual och en lista över kortkommandon. Frakten kostar några kronor extra, men det tyckte jag att det var värt. Paketet kommer på några dagar.

mile skrev:
När du lägger in keywords och skriver vilka som var med på bilden skriver du då keywords i "Keywords" fältet och de som är med på bilden i "People" fältet?

Precis så. Vilka som är med i bilden skriver jag i "people" och i "Keywords" skriver jag saker som finns med i bilden och vad personerna gör, exempelivs "kramar, soffa, vatten, himmel".

mile skrev:
För sen när man ska söka vill man ju kunna söka på till exempel: "Petter, Greklandsresan" och få alla bilder på Petter när vi var i Grekland den där gången. Det verkar däremot som att den inte kan göra den kopplingen mellan keywords och people, gör du på annat sätt?

Efter varje "annotation" kan du klicka i en liten cirkel, som då blir grön. Om du håller ner CTRL och klickar i flera stycken så kan du på så sätt göra en filtrering av bilderna. Du kan exempelvis klicka för "greklandsresan" som du har under "events" och "Petter" under "people" -- då visas alla bilder som innehåller "Petter" och "greklandsresan".

Jag råder dig att läsa manualen som finns för gratis nedladdning, inte för att slippa svara på frågor -- det gör jag gärna! -- utan för att ge dig själv chansen att upptäcka alla små egenskaper som ligger gömda i programmet.

/Andreas

Hur sköter ni er sortering/katalogisering ?

Det här var intressant läsning, då det börjar bli ohållbart mycket bilder på hårddisken så har jag funderingar på hur jag skall lösa soreteringen av dem.

Går i väntans tider på en Nikon D200, har kvar min Canon Pro1 och kommer behålla den framöver som ett komplement.

Använder idag Canon´s program för nedladdning av bilder via extern kortläsare. Tankar ni ur era minneskort med kameratillverkarens programvara eller t ex. Acdsee?

Laddade hem en 30-dagar trialversion av Acdsee 8 för test, verkar ju lovande.

Idag har jag allt sorterat på "datum-mappar", vilket känns helt fel. Men jag har aldrig orkat ta tag i det och känner nu att det är ett hästjobb utan dess like att göra det i efterhand.

Visa gärna skärmdumpar.

Vill ha löst det här innan jag får min Nikon.
Då har jag tänkt att fota i jpeg/raw (nef)
Acdsee verkar ju hantera nef/raw filer, någon som kan bekräfta det ?

Tacksam för svar på mina frågor.

Senast ändrad:
Re: Hur sköter ni er sortering/katalogisering ?

JAVA skrev:

Idag har jag allt sorterat på "datum-mappar", vilket känns helt fel. Men jag har aldrig orkat ta tag i det och känner nu att det är ett hästjobb utan dess like att göra det i efterhand.

Visa gärna skärmdumpar.

Ja det är också intressant! Jag har idag sorterat på namn.. typ kategorier i stil med:

- Fotografi
- - Natur
- - Arkitektur
- - Människor
- Resor
...
...
osv osv.

Det känns på något sätt också ohållbart.. för ofta måste man dit med någon ny kategori eller vet inte var man ska lägga bilderna. Om jag till exempel går ut och tar en bilder på en massa saker så vet jag ofta inte var jag ska lägga det.

Två frågor som ofta dyker upp för mig är i stil med..

Ska jag lägga alla bilder på "Arkitektur" i samma mapp eller ska jag ha nya mappar för varje session. Hur som helst så känns det som att man tappar information.

När man laddar in nya bilder från en session ute, då borde man kanske ha en temporär folder innan man sorterat i kataloger men då tycker jag ofta inställningar i olika program gör det krångligt.

Jag behöver också svar på Johans frågor ;). Hur gör ni?

Re: Hur sköter ni er sortering/katalogisering ?

JAVA skrev:

Jag använder iMatch som rekommenderades högre upp i tråden. Mina bilder hämtar jag över från minnesmediat med Downloader Pro som lägger dem i datummappar. Jag tycker inte det är fel utan tvärtom. En datummapp blir inte särskilt stor och underlättar när jag ska bränna ut på CD. Jag får små avgränsade "enheter" med filer att arkivera.

I mitt tycke ska ett bra katalogiseringsprogram kunna skilja på lagringsstruktur och kategoriseringsstruktur. Det ena har med filsystem att göra, det andra är ett konceptuellt system för att organisera bilderna. I iMatch, och flera andra liknande program, kan du tagga upp bilderna genom att lägga dem i en kategoriseringsstruktur. Det innebär bara att bilden blir tilldelad en grupp den ingår i, inte att bildfilen fysiskt sett lagras någon annanstans.

Detta gör också att du lätt kan ge en bild flera kategorier, tex "nyckelpiga", "blomma", "makro", "natur", "sommar", "Sverige", "Ystad" och sålunda går att hitta via alla dessa kategorier (och eventuellt deras föräldrakategorier).

Ladda ned och testa tex iMatch. Det finns flera liknande program men det här har hyffsat bra support och kostar inte så fasligt mycket.

My two cents

Jag gör personligen på följande sätt:

* Jag laddar in bilderna till en temp-mapp i datorn. Genom iViewMedia Pro 3 (IV3) annoterar jag alla bilder, slänger de som inte duger och döper eventuellt om dem. Mina RAW-bilder gör jag alltid genast om från Canons CR2 till Adobes DNG eftersom det går att annotera DNG men inte CR2. Temp-mappen fyller lätt på, men jag lägger aldrig över bilderna i de "skarpa" mapparna förrän de är prydligt annoterade och betygssatta.

* När jag är klar med bilderna i temp-mappen lägger jag över dem i en mapp som har namn efter backup-mediet, vilket år bilderna är tagna, samt ett löpnummer. Jag lägger mina backuper på CD, så jag har för 2005 följande mappar.

CD200501
CD200502
CD200503
etc.

* När en mapp är fylld (ca. 650 Mb), gör jag en ny och fortsätter så. Alla CD2005xx-mapparna ligger i en mapp som heter just 2005. Varje CD-mapp har ingen struktur i sig, utan alla bilder ligger huller om buller. Detta är inget problem om man har annoterat bilderna ordentligt innan.

* Men för att lätta hitta bilderna i varje mapp gör jag i IV3 även en katalog för varje CD-skiva. IV3 har en funktion där man kan lägga över katalogen för en mappstruktur på en skiva, tillsammans med en iViewMedia Reader (som är gratis och finns för både Windows och Mac). Varje skiva jag bränner har alltså följande brännt på sig:
(1) bilderna
(2) en sökbar IV3-katalog
(3) två iViewMedia Reader-program, ett för PC, ett för Mac.

* Förutom att jag bränner mapparna till CD-skivor förvarar jag även bilderna på extern hårddisk.

* Jag skriver även ut kontaktkartor för varje CD-skiva (finns sådan funktion i IV3) som jag sätter in i pärmar.

* Vidare så har jag även en IV3-katalog som heter 2005, samt en Master-katalog som innehåller alla andra kataloger (bilder kan ligga i fler än en katalog eftersom programmet endast refererar till bilderna).

* Det kanske även bör nämnas att jag bränner alla CD-skivor i två exemplar, på olika märken. Den ena kopian förvarar jag hos min svägerska om något skulle hända med hemmet (inbrott, brand, agressiva husdjur).

Det är min plan för att om 20 år lätt kunna hitta alla mina bilder igen. Om inte iViewMedia Reader och katalogerna kan installeras och läsas om 20 år kan man åtminstone se på kontaktkartorna vad som finns i varje mapp/skiva. Jag är dock övertygad om att det även i framtiden kommer att finnas program som kan läsa filernas metadata, varför annoteringen i temp-mappen på sätt och vis är det viktigaste steget.

Alla som fotograferar måste ha en plan för hur de tar hand om bilderna när de hamnar i datorn. Till och med den minst ambitiösa fotografen tar lätt hundratals eller tusentals bilder på ett år. Snabbt drunknar man under bördan att ta hand om bilderna på ett enkelt sätt. Ovan beskrivna system fungerar förträffligt för mig.

Andra tankar om vad man bör göra/inte göra?

Vänliga hälsningar,
Andreas

Jag använder Imatch från Photools. Testade det mesta jag kunde hitta innan jag bestämde mig. Det har det mesta man kan tänka sig, dock inte versionshantering i nuvarande version, skall dock komma i nästa release, då detta är en av dom mest önskade funktionerna.

Det finns funktioner för import/export till alla möjliga format, bl.a access/sql. Det gör att om utvecklingen skulle upphöra kan man få ut all data. (Jag har verkligen ingen lust att göra om det.) Programmet har en ganska hög inlärningströskel.

Kort sagt ett suveränt program.

Har också försökt hitta ett bra program för att katalogisera upp mina bilder. Imatch gillade jag snabbheten och funktionerna men jag gillade inte användarinterfacet som jag tycker var lite okonsekvent samt bökigt. Iofs skulle en ny version med nytt omarbetat interface vara pågång men ännu har inget kommit tyvärr.

Har medans jag väntat på den nya versionen kollat lite på Idmager som verkar låvande också. Kan vara värd att kika på.
Håller just på med min 21 dagars testperiod...

Mvh Anders

Andreas, tack för din beskrivning av hur du gör.. låter mycket vettigt! Blir något liknande för mig.

Jag kollade på det där med contact-sheet. Det verkar ju bara vara antingen thumbnails eller en lista på filnamn. Egentligen skulle man väl vilja ha annotations i den listan, är det möjligt eller skriver du ut enorma mängder thumbnails?

Men vad menar du med det här:

* Men för att lätta hitta bilderna i varje mapp gör jag i IV3 även en katalog för varje CD-skiva. IV3 har en funktion där man kan lägga över katalogen för en mappstruktur på en skiva, tillsammans med en iViewMedia Reader (som är gratis och finns för både Windows och Mac)

När jag gjorde mitt första album så öppnade jag bilderna från den "sessionen" och annoterade dom + tog bort dåliga bilder. Sen tog jag "Transfer to folder" för att lägga bilderna i den "skarpa mappen" och eftersom den hette 2005 så bildades ju den katalogen i IV3 också. Eller skapar du underkataloger till den katalogen inne i IV3 för att enklare kunna hålla reda på bilderna?

Tack än än gång för den värdefulla hjälpen, det uppskattas!

För att göra den här tråden ännu längre.
IMatch har ju även "category-splasher" vilket betyder att om jag kan ha kortkommando för flera olika kategorier. Exempelvis kan jag då varje gång jag har en bild på min son få den att "tagga" den med (familj, Arvid, pojke, vällingdrickare, saker som är vakna om nätterna, guldklimp) i en enda rörelse. De vanligaste kategorierna kan man dessutom ha som knappar bredvid "ljusbordet" som man smidigt klickar på.
Andra saker som jag tycker är bra är att den använder windows eget mappsystem för katalogiseringen så man lätt kan klicka runt utan att ha en massa mappar som heter img00001 osv. Sen övervakar den sitt revir och skriker till om något blivit ändrat/förändrat. Det är smidigt att lägga över bilderna till DVD när HDn börjar bli full och ändå ha tillgång till ljusbordet med alla bilder. När man skall arbeta med en bildfil så ber IMatch själv om rätt DVD.

Sedan tror jag att jag avråder ifrån att lägga bildfilerna i mappar som är annat än kronologiska. Vad gör man om man efter 2 år får för sig att mappen för porträtt måste delas i utomhus och studio?

mile skrev:
Jag kollade på det där med contact-sheet. Det verkar ju bara vara antingen thumbnails eller en lista på filnamn. Egentligen skulle man väl vilja ha annotations i den listan, är det möjligt eller skriver du ut enorma mängder thumbnails?

Okej, läste lite i manualen =) Man kan ju ändra vad som står i "viewen".. perfekt!

Tord. Du har en bra poäng där, det är nog inte lönt att bråka med mappar annat än kronologiskt. Det är ju precis det som du beskriver som varit mitt problem även om det mer handlar om månader än år =). Det låter ju förståss inte så dummt med lite hotkeys för vanliga kategorimängder, jag har inte hunnit utforska IV3 så långt ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar