My two cents
Jag gör personligen på följande sätt:
* Jag laddar in bilderna till en temp-mapp i datorn. Genom iViewMedia Pro 3 (IV3) annoterar jag alla bilder, slänger de som inte duger och döper eventuellt om dem. Mina RAW-bilder gör jag alltid genast om från Canons CR2 till Adobes DNG eftersom det går att annotera DNG men inte CR2. Temp-mappen fyller lätt på, men jag lägger aldrig över bilderna i de "skarpa" mapparna förrän de är prydligt annoterade och betygssatta.
* När jag är klar med bilderna i temp-mappen lägger jag över dem i en mapp som har namn efter backup-mediet, vilket år bilderna är tagna, samt ett löpnummer. Jag lägger mina backuper på CD, så jag har för 2005 följande mappar.
CD200501
CD200502
CD200503
etc.
* När en mapp är fylld (ca. 650 Mb), gör jag en ny och fortsätter så. Alla CD2005xx-mapparna ligger i en mapp som heter just 2005. Varje CD-mapp har ingen struktur i sig, utan alla bilder ligger huller om buller. Detta är inget problem om man har annoterat bilderna ordentligt innan.
* Men för att lätta hitta bilderna i varje mapp gör jag i IV3 även en katalog för varje CD-skiva. IV3 har en funktion där man kan lägga över katalogen för en mappstruktur på en skiva, tillsammans med en iViewMedia Reader (som är gratis och finns för både Windows och Mac). Varje skiva jag bränner har alltså följande brännt på sig:
(1) bilderna
(2) en sökbar IV3-katalog
(3) två iViewMedia Reader-program, ett för PC, ett för Mac.
* Förutom att jag bränner mapparna till CD-skivor förvarar jag även bilderna på extern hårddisk.
* Jag skriver även ut kontaktkartor för varje CD-skiva (finns sådan funktion i IV3) som jag sätter in i pärmar.
* Vidare så har jag även en IV3-katalog som heter 2005, samt en Master-katalog som innehåller alla andra kataloger (bilder kan ligga i fler än en katalog eftersom programmet endast refererar till bilderna).
* Det kanske även bör nämnas att jag bränner alla CD-skivor i två exemplar, på olika märken. Den ena kopian förvarar jag hos min svägerska om något skulle hända med hemmet (inbrott, brand, agressiva husdjur).
Det är min plan för att om 20 år lätt kunna hitta alla mina bilder igen. Om inte iViewMedia Reader och katalogerna kan installeras och läsas om 20 år kan man åtminstone se på kontaktkartorna vad som finns i varje mapp/skiva. Jag är dock övertygad om att det även i framtiden kommer att finnas program som kan läsa filernas metadata, varför annoteringen i temp-mappen på sätt och vis är det viktigaste steget.
Alla som fotograferar måste ha en plan för hur de tar hand om bilderna när de hamnar i datorn. Till och med den minst ambitiösa fotografen tar lätt hundratals eller tusentals bilder på ett år. Snabbt drunknar man under bördan att ta hand om bilderna på ett enkelt sätt. Ovan beskrivna system fungerar förträffligt för mig.
Andra tankar om vad man bör göra/inte göra?
Vänliga hälsningar,
Andreas