Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för Bildanalys

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Jag har tillverkat ett mätsystem med en Nikon D40, Nikon Capture och Photoshop.

Vad jag vill kunna göra är automatisk ljushetsmätning (Luminosity) på ett förutbestämt antal mätområden.

Idag gör vi det manuellt i PhotoShop men det går inte att automatisera PS och få ut mätvärden utan det blir att markera områden och skriva av värden från bildskärmen, vilket är ganska tidsödande.

Finns det något bra program, eller plug-in, att köpa som skulle kunna lösa denna uppgift?

Anders

Jag kan tyvär inte tipsa om något plugin men om ni är ett gäng och någon av er kan programmera exempelvis Javascript så är det nog möjligt att "scripta" en sådan händelse.

Det verkar vara få som vet att man kan göra detta med PS. Actions har ju annars sina begränsningar.

Scripten läggs i katalogen:
<photoshop>/Presets/Scripts

Där bör redan finnas en del filer som man kan kika på som exempel.

/J

Tack för tipset.

Jag är bl.a mjukvaruslav så jag kan ta en titt.

Tacksam för alla tänkbara tips.

Anders

Jag var tvungen att prenumerera på tråden, då det är ett intressant ämne! :)

Så fick jag också en tanke, om än väldigt vag och diffus, men borde det inte gå att skriva en utomstående applikation som "tar över" photoshops kontroller för att göra det du vill? Om det går så har jag dock ingen aning om hur det skulle gå till :) Tänkte mest som en extra "backup"-idé ifall inte photoshops scriptspråk är kraftfullt nog.

Får man fråga vad det är ni mäter med mätsystemet? Jag älskar smarta lösningar, och det här låter ju helt klart som just en sådan :)

Mätningarna är på mat. Jag jobbar med avancerade mikrovågsugnar och testköket utvärderar sina algoritmer med hjälp av systemet.

Fördelen med att ta kalibrerade bilder av matlagningsproverna är att man lättare kan jämföra resultatet av tidigare körningar i någon annan ugn.

Foton som tidigare togs med en digitalkompakt i rumsbelysning varierar så mycket i färger att de inte kan jämföras med varandra. Det blev olika resultat beroende på inkommande dagsljus och vilka lampor som var tända.

Jag hittar inget dokumenterat programinterface mot Photoshop. Det finns säkert någon form av software developers kit, SDK.

Anders

AnWi skrev:
Mätningarna är på mat. Jag jobbar med avancerade mikrovågsugnar och testköket utvärderar sina algoritmer med hjälp av systemet.

Fördelen med att ta kalibrerade bilder av matlagningsproverna är att man lättare kan jämföra resultatet av tidigare körningar i någon annan ugn.

Foton som tidigare togs med en digitalkompakt i rumsbelysning varierar så mycket i färger att de inte kan jämföras med varandra. Det blev olika resultat beroende på inkommande dagsljus och vilka lampor som var tända.

Jag hittar inget dokumenterat programinterface mot Photoshop. Det finns säkert någon form av software developers kit, SDK.

Anders

Intressant! :) Tack :) Älskar sånt här!!

Jag har för mig att jag har sett ett SDK för photoshop plugins, kan dock tyvärr inte minnas vart. Jag tror att jag kanske eventuellt har den nedladdad på datorn hemma i sverige, men det dröjer några veckor innan jag kan kolla om det stämmer.

På min Mac ligger dokumentationen i /Applications/Adobe Photoshop CS3/Scripting Guide

Jag kan också rekommendera http://ps-scripts.com/bb/ som är ett diskussionsforum för Photoshop/javascript-hackers

Detta är en gammal tråd men tänkte ändå jag kunde posta ett tips.

Jag har själv jobbat en del med bildanalys inom medicinsk forskning och kan rekommendera programmet Image Pro Plus. Det är ett avancerat bildanalysprogram som är mycket flexibelt och som gjort just för ditt scenario.

Jag har använt det till att automatiserat analysera ljusintensitet på hundratals bilder tagna med mikroskop för tidsupplöst fluorescens.

Programmet kan mäta intensitet, storlek, känna igen och räkna föremål etc på en massa olika sätt och är fullt skriptbart. Jag vet att programmet använts för så skilda ändmål som att automatiskt räkna bakterier i dricksvatten, identifiera elefantindivider på flygbilder med hjälp av formen på dess öron etc. Kort sagt, det är ett riktigt kul och avancerat program. Och dyrt...

Tack för ditt inlägg. Jag vet att mina italienska kollegor använder det och att det är väl dyrt. Tydligen är de inte helt nöjda heller men jag har inte fördjupat mig i varför.

Just nu jobbar jag inte med projektet men det kanske blir aktuellt längre fra igen så alla tips mottages med tacksamhet.

Anders

hasse lundberg skrev:
Om det är temperaturen du söker så kanske en värmekamera kan vara till hjälp.
Varje "pixel" visar temperaturen, dels som grafik men även i numerisk form om man vill.
Kolla in Flir värmekameror

/Hasse

Hej Hans

Vi har värmekameror på jobbet men det är inte alls det vi behöver till detta projekt. Mätning av matens färgsättning för att verifiera jämnheten i ugnens värmesystem vid tillagning av mat är i dagsläget en bedömningsfråga.
Fotograferingen sker för att kunna jämföra resultat från tidigare mätningar på ett så jämförbart sätt som möjligt.
Det finns vissa enklare mätningar som låter sig automatiseras och det är det som ligger till grund för denna tråd. Jag skulle vilja få Photoshop, eller ett liknande program, att välja ut ett antal förutbestämda områden, mäta ljusintensiteten samt spara dessa värden i en fil.

Anders

AnWi skrev:
Jag skulle vilja få Photoshop, eller ett liknande program, att välja ut ett antal förutbestämda områden, mäta ljusintensiteten samt spara dessa värden i en fil.
Jag tycker "valet" av Photoshop är märkligt (helt fel typ av program) och skulle i din situation tittat på något programpaket som ImageMagick eller liknande. Det är möjligt att en hel del av den nödvändiga analysen kan använda Fx och compare.

Göran Larsson skrev:
Jag tycker "valet" av Photoshop är märkligt (helt fel typ av program) och skulle i din situation tittat på något programpaket som ImageMagick eller liknande. Det är möjligt att en hel del av den nödvändiga analysen kan använda Fx och compare.

Att valet, till att börja med föll på PhotoShop kan lätt förklaras med att jag behärskar programmet, det kan manuellt användas till att göra exakt vad vi behöver och det är relativt lättanvänt.

Jag genast skall ta mej en titt på de mjukvaror du föreslog och är så tacksam för tipsen.

Anders

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto