Annons

Program för att korrigera objektivfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ ge mig en pekare till program som kan korrigera vanliga objektivfel? Jag tänker mest på CA och kudd/tunn-distorsion.

Om jag fick välja fritt skulle det vara en insticksmodul till GIMP för Linux, men jag är öppen för allt annat också. Får jag önska mer vill jag gärna ha en databas som ger mig konfigurationen för vanliga Nikon-objektiv också.

Per.

Sedär! Och inte var det dyrt heller!

Är det någon av er som provat PT Lens? Jag kan givetvis pröva själv, helt gratis, men läser gärna en "recension".

Per.

PTLens fungerar alldeles utmärkt med bilder tagna med min Konica Minolta A2. Gränssnittet är lättanvänt i den fristående versionen, och likaså i insticksversionen för Photoshop och andra program som kan använda samma insticksmoduler. Programmet är billigt, 15 USD, och då får man både den fristående versionen och insticksmodulen för PS.

Jag har provat ett annat program, DxO Optics, som korrigerar avbildningsfel. Det innehåller också en mängd andra funktioner för automatisk korrigering av kontrast, färg mm. Jag provade en tidig version för några år sen, och reultatet blev i stort sett häpnadsväckande bra för de bilder som verkligen behövde korrigeras. Givetvis kostar programmet en hel del, mellan 80 och 300 USD, beroende på version. Info och provversioner finns på www.dxo.com

/Per

Tack för tipset, hörni!

Jag prövar några bilder. Det lutar redan nu åt inköp, men jag ska först kontrollera att det går fint att köra under Windows-i-Linux (wine).

Per.

PTLens fungerar alldeles utmärkt med bilder tagna med min Konica Minolta A2. Gränssnittet är lättanvänt i den fristående versionen, och likaså i insticksversionen för Photoshop och andra program som kan använda samma insticksmoduler. Programmet är billigt, 15 USD, och då får man både den fristående versionen och insticksmodulen för PS.

Jag har provat ett annat program, DxO Optics, som korrigerar avbildningsfel. Det innehåller också en mängd andra funktioner för automatisk korrigering av kontrast, färg mm. Jag provade en tidig version för några år sen, och reultatet blev i stort sett häpnadsväckande bra för de bilder som verkligen behövde korrigeras. Givetvis kostar programmet en hel del, mellan 80 och 300 USD, beroende på version. Info och provversioner finns på www.dxo.com

/Per

Jag köpte och registrerade PT lens strax innan jul i fjor. Då fick jag reg. länkar och användaruppgifter och allt fungerade perfekt. Tyvärr skrev jag inte ut dem.
Jag fick också beskedet att det var bara att maila "skaparen" av programet om jag skulle behöva uppgifterna igen. Något som jag behövde när min gamla dator kraschade och ny maskin fick införskaffas nyligen.
När jag nu kollar på hans hemsida hittar jag ingen kontaktlänk.
Någon som har en lösning på problemet?

Lensfun är numera autoinfogat i UFRaw verkar det som. Jag läste på lite efter att jag upptäkte den automagiska lins korrektionen

PTlens fungerar utmärkt och har praktiskt taget alla existerande objektiv i sin databas. Men sen jag skaffade DxO Pro och LR 3 har jag slutat använda det. Har man LR 2 kommer man åt PTlens inifrån LR. Har man LR 3 eller DxO Pro klarar man sig utan, om mn inte har ett väldigt ovanligt objektiv som LR eller DxO inte har med på sin lista.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto