Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program att organisera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

haze5

Ny medlem
Hejsan

Jag har en iMac och en macbook i hushållet, även en NAS (Netger readynas duo), och en Boxee kopplad till tvn.

Idag organiserar vi bilderna lokalt på iMacen med iPhoto, ett program som jag iofs gillar.
Men det finns några problem med detta, vi kommer inte åt bilderna från boxee eller macbooken. Det blir inte heller någon bakup på det hela.

Finns det något bra program liknande iPhoto där man kan organisera bilderna men att bilderna ligger på en Nas-disk och dessutom med en filstruktur som boxee kan hantera?

(Eller är det back to basics och strukturera allt i mappar som gäller)
 
Min helt personliga åsikt är att det finns flera lösningar på ett problem (inte en lösning på många problem).

Önskan är ofta att ha full tillgång till alla bilder överallt. Tills man inser att det mesta man fotar är osorterat skräp och tonvis med dubletter. Och ändå inte bildbehandlat. Därför hade jag hellre valt en lösning som ser ut så här:

Steg 1 är att använda iPhoto eller Lightroom för sortering och bildbehandling.

Steg 2 är bilder du är mycket nöjd med, och känner att det finns ett värde att visa upp för andra. Håll koll på dem i någon form av samling i programmet. Eller med stjärnmärkning.

Steg 3: Regelbundet exporterar ut lagom stora för TV etc. Lägger i Jpg på din NAS, eller synkar till din telefon eller någon annan nätverksenhet.


Är du med? Även om det går att koppla upp ett supersystem där bilderna ligger på Nasen och kan ordnas med valfri enhet i nätverket, så kanske det kvittar. Att sortera är ändå ett måste innan bilderna blir av värde för alla andra enheter.

Sen kan du väl iofs använda din NAS som backup av din dator. Det borde gå att koppla upp den med Time-machine i macen så sköter det sig själv.
 
Jag instämmer med Mattias.

1) Ha ordning och reda på bilderna på huvuddatorn.

2) Se till att ha en hållbar backuplösning. Du kan avnända NAS:en, eller en USB-ansluten disk. Men se också till att ha en backup som förvaras på annan plats (lägg USB-disk på jobbet, molntjäntst eller annan lösning)

3) Exportera ut kopior av de bra bilderna i lagom storlek i en struktur på NAS.en som kan läsas av andra enheter.
 
Tackar för svar!

Det är väl ungefär så min lösning ser ut idag.

Problemet är väl egentligen hur iPhoto organiserar bilderna rent fil-mässigt, blir svårt att bara kopiera över ett bibliotek till NAS:en. Några tips på hur man löser det smidigast?

Sedan ser jag väl ett problem när disken på huvuddatorn kommer bli full, är lösningen då att rensa i huvuddatorn och behålla de "arkiverade" bilderna på NAS:en?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.