Annons

Program att göra BILDSPEL med

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Vad finns det för schyssta program som man kan göra bildspel med? Gärna som ger väldigt stilrena bildspel.

Tack!

Det program som jag använder och som jag tycker är mycket bra är ProShow Gold från Photodex.
http://www.photodex.com/products/proshowgold
Jag gör ofta bildspel som jag sen bränner på DVD för att sen titta på det på Tv:n. Har också gjort några som jag sen laddat upp på min hemsida.
Enda nackdelen med programmet är att det bara fungerar på Windows.
Exempel:
http://www.nallo2.se/bildspel.htm

Olika bildspelsformat t.ex.:
DVD (with PC playback)
VCD (with PC playback)
Autorun CD
Self-contained EXE
Share shows via email
Streaming web shows
Free online show sharing
Streaming Flash video
High Definition video (HD)
Windows Media Video (WMV)
New! Device Output
New! Direct YouTube Uploading
MPEG 1 and 2
Screensavers

Jag kör också med ProShow Gold men inte när jag lägger ut något på webben. Använder man ProShow Gold måste besökaren först ladda ner en speciell plugin för att kunna se bilderna vilket känns onödigt krångligt. För webben använder jag http://www.monoslideshow.com/ som är billigt (20$) och använder flash, det finns många möjligheter att styra utseende och bildövergångar.

Jag använder också ProShow Gold och tycker det funkar bra.
Enda grejen som stör mig är att när man lägger in 16:9 formatsbilder, då fyller inte bilden upp hela skärmen. jag kör bildspelet på en 40" Samsung LCD Tv.
Har testat de flesta "options" i programmet men får det inte att funka. Retar mig på att man skall se en bred svart ram runt hela bilden.
Kör jag bilderna direkt från datorn fylls hela bildytan.
Däremot får jag ingen svart ram i standardformat.
Någon som har en lösning?

kolla ochså Magix Extrem Photostory DVD/CD 7
köp på Magix hemsida är helt på svenska, finns
bara som köp ej E-version kostar ink.frakt 399:-

det känns inte aktuellt att kolla på andra programm än ProShow just nu eftersom jag anser att det är ytterst kompetent.
det är bara 16:9 formatet jag hänger upp mig på.....

Jag testade och fotona bler riktigt dåliga på TV'n vad beror detta på?

Bra och skarpa på datorn! Tv: Samsung 42" plasma

Har gått över till ProShow Producer och änvänder bildspelen med dator och projektor. Inga problem. Det är lite problematiskt med hemsidor. Har för mig att uppspelsprogrammet ligger inbäddat i Bildspelet som det gör på CD och DVD. Är dock inte hundar på det senare.

Kollade lite på programmet, verkar intressant.

Ang 16:9

Ett standardfoto som har bildförhållande 2:3 passar aldrig 100% i 16/9

Men för att fylla rutan bör efter vad jag sett välja:
Edit/preferences/show default "default image setting" Scaling: fill frame

och i options sätta safe zone till 0 i båda fälten.

på detta sätt skalas/förstoras bilden en aning för att fylla 16/9 rutan, man förlorar aningen av bilden uppe och nere.(dock rätt proportioner på bilden) att fylla skärmen ser ju trevligare ut. OBS:eek:m man väljer "stretch to frame" så blir bilden bara utdragen och får fel proportioner.

har man fortfarande nån ram runt bilden efter detta så har tv:n "underscan" (googla) och detta kan man eventuellt korrigera i tv:s servicemeny. (rekomenderas ej om man inte vet vad man pysslar med).

Allt detta i teorin, har inte testat att bränna nån ännu.

PS: detta fungerar mycket dålig på bilder som är tagna på "högkant". Bästa val är nog att sätta "fit to frame" om man har blandat bilder med högkant/liggande. då ska en liggande bild ha lite svart på sidorna pga av att widescreen är bredare än ett fotografi. men för att minimera ramen sätt safe zone till 0 iallafall.

/Henrik

Senast ändrad:
Re: ProShow

einar skrev:
Fick du någon lösning på problmet med 16:9 ?
Det löste sig. Det var en ruta som inte var i bockad för 16:9 format.
Efter det funkade det perfekt, kan mixa formaten hur jag vill 4:3-3:2-16:9 med automatik.
Ingen tendens till förvrängning när jag kör det på en 40" LCD.

Mr Walker skrev:
Kollade lite på programmet, verkar intressant.

Ang 16:9

Ett standardfoto som har bildförhållande 2:3 passar aldrig 100% i 16/9

Men för att fylla rutan bör efter vad jag sett välja:
Edit/preferences/show default "default image setting" Scaling: fill frame

och i options sätta safe zone till 0 i båda fälten.

på detta sätt skalas/förstoras bilden en aning för att fylla 16/9 rutan, man förlorar aningen av bilden uppe och nere.(dock rätt proportioner på bilden) att fylla skärmen ser ju trevligare ut. OBS:eek:m man väljer "stretch to frame" så blir bilden bara utdragen och får fel proportioner.

har man fortfarande nån ram runt bilden efter detta så har tv:n "underscan" (googla) och detta kan man eventuellt korrigera i tv:s servicemeny. (rekomenderas ej om man inte vet vad man pysslar med).

Allt detta i teorin, har inte testat att bränna nån ännu.

PS: detta fungerar mycket dålig på bilder som är tagna på "högkant". Bästa val är nog att sätta "fit to frame" om man har blandat bilder med högkant/liggande. då ska en liggande bild ha lite svart på sidorna pga av att widescreen är bredare än ett fotografi. men för att minimera ramen sätt safe zone till 0 iallafall.

/Henrik

Tack för tipset, skall pröva med bästa bilspel.
//Eie

Rudie skrev:
Vad finns det för schyssta program som man kan göra bildspel med? Gärna som ger väldigt stilrena bildspel.

Tack!
Var skall dessa bildspel visas?
På TV, Internet, Datorn, E-post?

Microsoft har ju en gratis för de som kör XP; Photo Story 3. http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/photostory

Helt gratis och faktiskt sjysst för bildspel på datorn/TV. Det går att lägga till berättarröster eller andra ljudspår samt fräcka övergångar m.m.

Jag använder PS Elements 6 för att skapa bildspel för webben

Re: Re: Program att göra BILDSPEL med

jdandanell skrev:
Var skall dessa bildspel visas?
På TV, Internet, Datorn, E-post?

Microsoft har ju en gratis för de som kör XP; Photo Story 3. http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/photostory

Helt gratis och faktiskt sjysst för bildspel på datorn/TV. Det går att lägga till berättarröster eller andra ljudspår samt fräcka övergångar m.m.

Jag använder PS Elements 6 för att skapa bildspel för webben

När jag klickat på din länk till microsofts sida och klickar vidare på länkarna där så står det att "tyvärr...hittar inte det du söker"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar