Annons

Profilproblem Epson Stylus 2100 (var: "Behöver HJÄLP!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Behöver HJÄLP!!

Jag har av misstag tagit bort mina ICC profiler.
Och nu kan jag inte ladda hem dem igen.
Det går bra att ladda hem dem, men jag får inte upp dem under "Printer profile".
Jag har en PowerMac5, Mac OSX, version 10.4.3 samt Photoshop CS2 och en Epson Stylus 2100.
Epson har försökt hjälp mig i flera dagar, men nu säger de att de inte vet vad felet beror på och kan inte hjälpa mig. Finns det någon som kan hjälpa mig innan jag slänger skrivaren på soptippen? (Innan jag uppgraderade till version 10.4.3 så fungerade allt utan problem.)

//Håkan
 
Jag har lagt profilerna under Mac HD/system/library/colorsync/profiles. Allt enligt Epsons instruktioner. Jag har några Iford profiler som ligger under Mac HD/library/colorsync/profiles och de fungerar utan problem. Men när jag lägger Epsons ICC profiler där så får jag inte upp dem under "Printer profile". När jag lägger profilerna enligt Epsons instruktioner så får jag förljande meddelande: The item "sp2100_watercolorwpk.icm" could not be moved because "profile cannot be modified.
Det finns en knapp som "modifierar" profilen så att den går att lägga där, men likväl så går den inte att hitta under "printer profile".
Epson säger att de aldrig har stött på detta problem tidigare och att de tyvärr inte kan hjälpa mig. Måste säga att det känns lite trist.
Jag har tidigare haft profilerna där och de har fungerat utan problem. Förstår inte vad som är problemet. Om jag minns rätt så "tror" jag att profilerna har "själva" lagt sig på rätt plats då jag har installerat dem. Men efter min uppgradering till Mac OSX, 10.4.3 så lägger sig profilerna på desktop och jag måste dra dem till rätt plats. Vet inte om detta är problemet?

Mvh, Håkan
 
Rätt plats för tredjepartsprofiler är /Library/ColorSync/Profiles, alltså där du säger att dina Ilford-profiler redan ligger, vad nu än Epson själva anser.

Annars tycker jag nog att det verkar som att profilerna är skadade på något sätt, eller att du av misstag fått Windowsversioner. Kan du öppna dem i ColorSync Utility?
 
Jag laddade nyligen ner profiler från EPSON USA till min R1800.
Dessa profiler dök inte heller upp. Jag gick in på profilen och högerklickade på den.
Fick då upp en rubrik: ASSOCIATE. Klickad på den och då fick jag möjlighet att välja vilken skrivare som filen skall användas till. Sedan fungerade det perfekt.
Men jag kör PC. Se om du kan hitta något liknande.
 
Det är inga problem att öppna dem i ColorSync Utility. Jag får ett meddelande när jag "drar" in profilerna till rätt plats som säger: The item "sp2100_watercolor.icm" could not be moved bacause "Profiles" cannot be modified. Sen finns ett alternativ att trycka på en knapp som heter "Authenticate" vilket gör att man fysiskt kan lägga profilen på plats, men profilen går inte att finna under "Printer profile". Jag måste säga att det är synd att Epsons support inte har de senaste uppdateringarna. De har tex inte Mac OSX 10.4.3 som jag har.

Mvh, Håkan
 

Bilagor

  • picture 3.png
    picture 3.png
    25.5 KB · Visningar: 117
Om du får upp dem i ColorSync Utility är ju saken klar. Då hittas de alltså av systemet. (Eller dubbelklickar du bara på dem när de ligger på skrivbordet?)

Det där felmeddelandet har bara att göra med att mappen du försöker lägga profilerna i är skrivskyddad, det har inget att göra med om profilerna fungerar i sig, eller inte. Men som sagt ska de inte ligga i /System/Library/... utan /Library/...

Har du prövat att köra Profile First Aid från ColorSync Utility?

Om inget annat hjälper kan du maila mig en profil så kan jag kanske ta en titt på den...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.