Annons

Profilera HDMI?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har kopplat en HP w2408h skärm till min laptop via HDMI och får en kraftigt ökning åt det röda. Samma skärm har jag även kopplad via DVI till min stationära dator och då visar den korrekta färger.

Det som förundrar mig är att jag ånvänt en HueyPro för att justera skärmen men det blir ändå fel.

Någon som vet om det kan vara så att det inte går att profilera HDMI?

Profileringen är datorspecifik

Misstänker att du bara profilerat på den dator där du får korrekt återgivning?
I så fall så får du se till att profilera skärmen även mot den bärbara.

Orsaken till detta är att profileringen inte ändrar något i skärmen över huvud taget.
Utan skapar en profil som laddar in information i grafikkortets LUT.
Därav att profilering är datorspecifik.

Tyvärr inte, har kört HueyPro på båda datorerna, men den ger olika resultat på samma skärm.

Har nämligen båda datorerna inkopplade via var sin ingång och kan med "Switch input" snabbt byta mellan laptop och stationär till den externa skärmen.

Hueyn har dessutom profilerat laptopens skärm bättre.

Alltså, alla tre skärmarna är profilerade med HueyPro'n och det är endast när jag kör HDMI från laptopen till externa skärmen det blir röd mättnad.

Kan datorn verkligen ladda en profil för varje skärm? Är det inte så att den laddar profilen för den inbyggda skärmen och visar med den justeringen även på din externa?

Hmm ... nu vart jag överfrågad. Kan säga så här i alla fall. När jag går in i Nvidias kontrollpanel på laptopen (HP 8710w) så kan jag hantera olika skärmar, interna som externa olika.

MEN, om HueyPron använder olika profiler? Har någon tips på hur jag kan se det i Hueyn?

Hmm ... nu vart jag överfrågad. Kan säga så här i alla fall. När jag går in i Nvidias kontrollpanel på laptopen (HP 8710w) så kan jag hantera olika skärmar, interna som externa olika.

MEN, om HueyPron använder olika profiler? Har någon tips på hur jag kan se det i Hueyn?

Det där med möjligheten att skapa olika profiler för olika skärmar på samma dator, beror på vilken mjukvara du använder.
Då jag själv använder Eyeone display i1 så har jag ingen aning om vad som gäller för Huey.

Är fortfarande osäker, men när jag kollar i HueyPro så klarar den av flera skärmar, dvs den kan skapa unika profiler för vardera skärm, men jag hittar ingenstans där jag kan välja vilken profil jag vill använda. Verkar "bara" gå att skapa ett profil-set genom att gå igenom kalibrering+profilering för båda skärmarna samtidigt.

Men nu är det så att när jag sätter i HDMI så slocknar den interna skärmen, blir enbart den externa. Får prova att plugga ur den externa skärmen imorgon och koppla den via DVI-D eller VGA till laptopen för att se om den då profilerar rätt.

Annars, vad finns det för kalibratorer som klarar flera olika skärmar? Tänker då i syfte att kunna lagra olika kunders bildskärms-profiler på laptopen för att enkelt kunna byta till rätt profil utan att behöva göra en fullständig profilering varje gång. Tips?

Just att ha stöd för flera skärmar är den stora saken som skiljer huey från huey pro. Har en själv nämligen och har kört med två skärmar i ett par år. En CRT och en tft. Huey PRO klarade av bägge.

Just att ha stöd för flera skärmar är den stora saken som skiljer huey från huey pro. Har en själv nämligen och har kört med två skärmar i ett par år. En CRT och en tft. Huey PRO klarade av bägge.

Nu har jag inte profilerat dubbla skärmar i Windowsmiljö.
Men på min Mac så kan jag gå in i motsvarigheten till "kontrollpanelen" och där under "skärmegenskaper" se vilka profiler som används för de olika skärmarna.

Någon motsvarighet bör ju finnas i Windows, oavsett version.

Sedan bör man komma ihåg att "kalibratorer" inte år så helt jämna, utan kan ge olika resultat från ena gången till andra.

Detta enligt Staffan Ohlson, FS-medlem som har råkoll på just det här.

LOL ... även denna tråd kanske slutar med Mac vs. PC ... haha, det här forumet är underbart

Hoppas innerligt att vi slipper det :)
För att bli lite [OT], men framför allt för att minska risken för "datorkrig" så har jag en bakgrund som IT-konsult, vilket leder till att jag ibland får frågor om datorval Mac vs "PC".
Ibland rekomenderar jag Mac, ibland Windows-maskiner, beroende på person och användningsområde.

I övrigt så lär det knappast vara HDMI-anslutningen i sig är problemet.
Enda skillnaden, (något förenklat), mellan DVI och HDMI är i egentlig mening att HDMI tillåter överföring av bild + ljud, medan DVI enbart överför bild.

Skulle det kunna vara skillnad om jag kopplar in laptopen med VGA istället för HDMI/DVI?

Skillnaden är att VGA ger analoga signaler, DVI/HDMI digitala.
Därav ger VGA sämre kvalitet (konvertering digital --> analog i datorn, och sedan analog --> digital i skärmen), och dessutom ge viss försämrad funktionalitet.

Vilken version av Windows använder du på datorn som ger rödstick på skärmen?

Har du prövat att fimpa loadern till kalibreringen?
(Eller Windows egen som finns i åtminstone Win7, hur det är i Vista vet jag inte. XP har ingen iaf.)

Tänkte mest om det blir bättre eller sämre. Blir det ingen skillnad tyder det ju på att inget är laddat och blir det bättre/sämre tyder det på att den laddar fel profil (ev inbyggda skärmens).

Anledningen till min första fråga var helt enkelt att om skärmen är någorlunda vettig i sig själv så ska inte skillnad med/utan profil vara särskilt stor annat än i färghanterade program.

HW specifikation ... till sist :(

Ursäkta, naturligtvis blir det lättare om jag listar HW+SW.

Laptop:
HP 8710w
OS - Windows 7 64 bit
Extern skärm - HP w2408h (inkopplad via HDMI)
"Kalibrator" - HueyPro
Bildvisningsprogram - ViewNX2, resp CaptureNX2, samt CS5

Staitionära datorn:
HP xw8000
OS - Windows XP SP3
Extern skärm - HP w2408h (inkopplad via VGA)
"Kalibrator" - HueyPro
Bildvisningsprogram - ViewNX2, resp CaptureNX2, samt CS5

Rödstickskombinationer:

Laptop intern skärm - okej
Stationär med w2408h - okej
Laptop med endast w2408h via HDMI - Hjälp, lila påbudskyltar!
Laptop med internskärm+w2408h via HDMI - hyfsat, se nedan...

Som en passus så hittade jag nu i Nvidias kontrollpanel på laptopen ett annat ställe där jag kunde aktivera både laptopens skärm och den externa via HDMI OCH döm av min förvåning, nu visar den externa skärmen mycket bättre färg. Har dock inte fått koll på vilka profiler som ligger överallt nu bara. Får bli en djupdykning senare.

Som en passus så hittade jag nu i Nvidias kontrollpanel på laptopen ett annat ställe där jag kunde aktivera både laptopens skärm och den externa via HDMI OCH döm av min förvåning, nu visar den externa skärmen mycket bättre färg. Har dock inte fått koll på vilka profiler som ligger överallt nu bara. Får bli en djupdykning senare.

Verkar helt klart vara så att profilen skapas korrekt, men att av någon så läser datorn inte in den profil du skapat.
Det ska gå att i kontrollpanelen "låsa" en specifik profil till varje skärm.
Antagligen måste du stänga av Nvidas mjukvara i datorn för att den inte ska ställa till det, och låta operativsystemet ladda in profilerna.

Det du beskriver är ett typexempel på det som kallas LUT-wars.
Där olika mjukvaror kan kontrollera vilken profil som används.
En av de svaga sidorna med hur Microsoft designat profilhanteringen i Windows.

Exakt hur du ska göra vågar jag mig inte på att svara på.
Dock ska det gå att lösa.

Tänk också på att en förkrossande majoritet av alla grafikkort enbart har EN enda LUT, oavsett hur många skärmutgångar du har. Alltså kan du bara ladda EN profil i kortet.

(Det där blev jag varse när jag bytte från ett 8800GTX som råkade ha två LUT till ett 470GTX som bara har en LUT).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto